معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح توازن رشتههای تحصیلی و توقف توسعه رشته علوم تجربی از مهر 93 خبر داد.
علی زرافشان در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره برنامه آموزش و پرورش برای توازن رشتههای تحصیلی، گفت: انتخاب رشته در دوره دوم متوسطه بر اساس چند مؤلفه شکل میگیرد که علاقه و استعداد دانشآموزان یکی از این عوامل است و در فرمهای هدایت تحصیلی، علاقه و اولویت دانشآموزان به رشتههای تحصیلی مشخص میشود.
وی افزود: تکالیف قانونی و سیاستهای کلان کشور نیز مولفه دوم و تاثیرگذار در انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان است تا در بین رشتههای تحصیلی توازن ایجاد شود، لذا در فرمهای هدایت تحصیلی یک انتخاب توصیه نمیشود، بلکه از دانشآموز خواسته میشود تا به ترتیب علاقه، رشتههای تحصیلی خود را در فرم هدایت تحصیلی مشخص کنند.
زرافشان ادامه داد: در قانون برنامه پنجم توسعه، تکلیف توسعه رشته علوم انسانی و تکلیف توسعه رشته فنی حرفهای و کار و دانش آمده است و این تکلیف قانونی در کنار سایر الزاماتی که وجود دارد و رصد کردن روند شکلگیری رشتهها از مولفههای دیگر و تاثیرگذار در انتخاب رشتههای تحصیلی است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با باین اینکه بررسی روند ترکیب توزیع رشتهها در سالهای اخیر نشان میدهد در بین شاخههای نظری که حدود 60 درصد از دانشآموزان پایه دوم و سوم متوسطه را تشکیل میدهند، نیمی از این تعداد (60 درصد) در رشته علوم تجربی تحصیل میکنند، گفت: این در حالیست که با توجه به ظرفیت محدود پذیرش دانشگاهها در رشته مذکور که فرآیند شغلی این رشته منوط به ادامه تحصیل است، کنترل و اجرای طرح توازن رشتههای تحصیلی را ضروری میکند.
زرافشان تصریح کرد: توزیع متناسب دانشآموزان در شاخهها و رشتههای تحصیلی برآیند این عوامل موثر در انتخاب رشتههاست.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه انتخاب رشتههای تحصیلی بر اساس علاقه، تکالیف برنامهها، روند شکلگیری ترکیب جمعیتی و نیازهای کشور صورت میگیرد، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش بر این اساس به دنبال توسعه متوازن رشتههای تحصیلی است و طبق برنامه، سیاست توقف توسعه رشته علوم تجربی را نیز در دستور کار دارد تا با توازن رشتههای تحصیلی در سطح ملی و استانی به یک توازن متعادل و مطابق با برنامه و تکالیف قانونی برسد.
وی تاکید کرد: در راستای اجرای طرح توزان رشتههای تحصیلی به ازای توقف توسعه رشته علوم تجربی، رشته ریاضی و علوم انسانی مورد توجه قرار میگیرد و این توزیع مناسب جزو وظایف و تکالیف آموزش و پرورش برای اعمال سیاستهای کلان کشوری است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص توسعه رشتههای فنی حرفهای و کار و دانش نیز اظهار کرد: طبق برنامه پنجم توسعه، آموزش و پرورش موظف است در پایان برنامه، 46.2 درصد از دانشآموزان پایه دوم و سوم متوسطه در شاخه فنی حرفهای و کار و دانش را جذب کند که این توسعه در دستور کار است.
به گفته زرافشان، این توسعه مستلزم همکاری دولت و آموزش و پرورش از جمله توسعه و تجهیز هنرستانها و بکارگیری ظرفیتهای بیرون آموزش و پرورش با استفاده از طرح برون سپاری است؛ در غیر این صورت اهداف برنامه محقق نخواهد شد اما با توجه به اهمیت رشتههای فنی حرفهای و کارو دانش و تاثیری که در بازار کار و ایجاد اشتغال دارد باید به سمت فرهنگ سازی توسعه این رشتهها برویم.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: