رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از راهاندازی ایمیل دانشآموزی و آموزش ساخت آن از سال 93 خبرداد.
حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان در گفتوگو با خبرنگار سرویس «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره برنامههایی که سازمان پژوهش برای حوزههای فضای مجازی دانشآموزان تدارک دیده، گفت: متولی آموزشهای مجازی یا آموزش در محیط مجازی، سازمان پژوهش است و در ساختار این سازمان، پایگاه ملی فضای مجازی رشد به عنوان یک شبکه آموزشی زیر نظر این سازمان اداره میشود.
وی با بیان اینکه تولید محتوای برخط یا "آنلاین" و همچنین غیر برخط یا "آفلاین "در این شبکه انجام میشود، گفت: بخش دانشنامه به عنوان پشتیبان محتوای درسی در این شبکه فعالیت گستردهای دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره آموزش فضای مجازی و آشنایی دانشآموزان با این گونه فضاها، گفت: این برنامه با همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اتفاق میافتد و تعامل خوبی بین این دو بخش صورت گرفته تا آسیبشناسیهای فضاهای آموزشی به طور کامل احصاء شود.
وی با اشاره به راهاندازی درس کار و فناوری در پایه ششم، گفت: در این درس به دنبال تبیین فرهنگ استفاده از فناوریهای جدید در بین دانشآموزان هستیم و با توجه به اینکه حوزههای فناوری یکی از محیطهای یادگیری است که در درس ملی نیز تنوع این محیطها به صراحت آمده است، در صدد هستیم تا نحوه استفاده از فتاوری را به دانش آموزان آموزش دهیم که برگزاری جشنوارههای تولید محتوای الکترونیکی و وبلاگ نویسی نمونهای از برنامه آموزشی برای تقویت و آموزش این محیط یادگیری برای دانش آموزان است و این آموزشها به نوعی هدایت و نظارت نیز محسوب می شود.
راهاندازی ایمیل دانشآموزی برای 500 هزار دانشآموز
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ازآموزش نحوه ساخت و راهاندازی ایمیل دانشآموزی از سال 93 خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم تا بتوانیم برای این منظور ابتدا برای بیش از 500 هزار دانش آموز، زمینه ایمیل را در محیطی کاملا امن و بر اساس سند فاوا در شبکه ملی رشد طراحی کنیم .
وی با بیان اینکه راه اندازی این حجم از ایمیل با توجه به زیر ساختهای مخابرات و سایر زیرساختها کار سختی است، ادامه داد: مقرر شده برای بستر آن مقدمات لازم فراهم شود و این ایمل همانند ایمیل یاهو نخواهد بود، بلکه ایمیل رشد و کاملا ایمنی است و در محیطی امن این فضا ایجاد می شود، چراکه آسیب شناسی طراحی و راه اندازی آن انجام شده و از سالهای قبل پژوهشهای مربوطه در این رابطه انجام شده است.
توسعه فناوری در آموزش و پرورش به صورت آهسته، مستمر و مداوم
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه علاقمند هستیم تا به صورت آرام، آهسته، مستمر و مداوم فناوری را در آموزش و پرورش توسعه دهیم، اظهار کرد: در اجرای این برنامه، شتابزدگی، بی محتوایی و شعارزدگی را قبول نداریم و به دنبال این هستیم تا به صورت تدریجی و با برنامه IT و استفاده از فضای مجازی را به عنوان فضای امن برای یاددهی و یادگیری وارد نظام آموزشی کنیم، چراکه در برخی از مناطق راه دست یابی به اعتدال و عدالت آموزشی با این روش میسر و آسان تر است.
محمدیان همچنین درباره طرح کیف الکترونیکی نیز گفت: این طرح پنج سال پیش مطرح شده بود و یکی از محدودیتها و الزامات فناوری اولویت اجرای آن است، چراکه سطح بالایی از آن ارائه می شود و اگر آن زمان اجرا می شد پاسخگو بود و این طرح کهنه شده است.
وی ادامه داد: معتقدیم امروز باید کدینگ فضای مجازی برای دانش آموزان تعریف وجای کیف الکترونیکی را بگیرد به همین منظور مقرر شده کد ویژه یا با همان رمز عبور و شناسه برای دانش آموزان طراحی شود تا با استفاده از این کدینگ بتوانند از هر مکانی به اطلاعات مورد نظر درهر محیطی و هر زمانی حتی در سفر به آن دسترسی داشته یاشند که این طرح مستلزم توسعه زیر ساختهای آن است و امیدواریم بتوانیم از طریق پایگاه اطلاع رسانی شبکه ملی مدارس ایران " رشد" تحت عنوان " رشد من" این طرح را توسعه دهیم.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: