شیوه پذیرش مدارس سمپاد تا 3 سال آینده تغییر می کند

0
شیوه پذیرش مدارس سمپاد تا 3 سال آینده تغییر می کند

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: مدارس سمپاد یا همان تیزهوشان که پیش از این از طریق پیشرفت تحصیلی و استعداد تحلیل اقدام به پذیرش دانش آموز در دوره اول متوسطه می کرد، بنا دارد با انجام کار کارشناسی این شیوه را تغییر دهد.
فاطمه مهاجرانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: در این رابطه توضیحاتی به کمیسیون اصل 90 و سازمان بازرسی درباره چگونگی برگزاری آزمون مدارس سمپاد ارائه و عنوان کردیم که به دنبال این هستیم آزمون ورودی و سنجش این مدارس به سمتی هدایت شود تا دانش آموزان با ملاک های خاص برای تعیین هوش آنها دعوت شوند نه اینکه افراد داوطلب باشند.
وی ادامه داد: با توجه به زمان بر بودن این موضوع برای سال تحصیلی 98-97 شرایط فراهم نشد اما اکنون جزئیات نحوه سنجش هوش و استعداد دانش آموزان برای ورود به مدارس سمپاد توسط مراکز علمی در حال بررسی است و پیش بینی می شود در مدت سه سال آینده به نقطه ای برسیم که هر فرد نتواند ثبت نام کند بلکه بر اساس قابلیت ها و استعدادها به او مجوز ثبت نام داده شود و تا قبل از آن باید از شیوه هایی از سنجش نظیر تست هوش استفاده کنیم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان با بیان اینکه در رابطه با نحوه نامزدی دانش آموزان در مدارس سمپاد مایل هستیم از زیر ساحت های طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) استفاده کنیم، گفت: به دلیل اینکه شهاب یک برنامه بزرگ ملی به شمار می رود و تجمیع دیتاهای آن کار مشکلی است تحقق این امر اندکی زمان بر است اما چشم انداز ما بر این است که به آن سمت حرکت کنیم.
مهاجرانی اظهار داشت: شورای عالی آموزش و پرورش سال گذشته تصمیمی مبنی بر حذف آزمون های زائد گرفت که منجر به حذف دوره اول سمپاد می شد اما با توجه به نقش مدارس سمپاد در جریان تربیت نخبگانی کشور، آن تصمیم در نهایت توسط رئیس جمهوری امضا نشد.
وی تصریح کرد: به همین دلیل آزمون ورود به مدارس استعدادهای درخشان پایه هفتم حذف نشد بلکه مردادماه امسال آزمون هوش و استعداد برگزار و منجر به حرف و حدیث ها و مناقشات بسیاری شد و این روش گزینش دانش آموز منتقدان و طرفداران جدی داشت.
به گفته وی، البته در این میان برای مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان این مساله مهم بود که مهرماه 97 دانش آموز پایه هفتم داشته باشد تا بتواند با شرایط ماندگاری در مدارس سمپاد فعالیت های خود را ادامه دهد زیرا اگر دانش آموزی به مدارس استعدادهای درخشان وارد شود اما شرایط ماندگاری را حفظ نکند از مدارس خارج خواهد شد.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه به برخی شرایط دانش آموزان پایه های هفتم، هشتم و نهم مدارس سمپاد برای ادامه تحصیل در این مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس ضوابط معدل آنها در خردادماه کمتر از 16 نباشد، نمره ارزشیابی نوبت دوم یا شهریور آنان در هیچ یک از مواد درسی بدون ضریب کمتر از 12 نباشد و دانش آموزانی که معدل کل خردادماه آنها کمتر از 16 باشد اجازه ادامه تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان را نخواهند داشت و چنانچه دانش آموزان مذکور شرایط قبولی مدارس عادی را نیز نداشته باشند، در امتحانات شهریورماه این مدارس شرکت می کنند و با هر نمره یا معدلی به مدارس عادی هدایت خواهند شد.
مهاجرانی ادامه داد: تا سال 96، از آنجا که 20 تا 30 درصد آزمون ورودی مدارس سمپاد به صورت پیشرفت تحصیلی و استعداد تحلیلی بود، معمولا دانش آموزانی در این آزمون شرکت می کردند که یا تیزهوش و یا سخت کوش بودند به همین دلیل تعداد خروجی ها از سمپاد چندان قابل توجه نبود.
وی اضافه کرد: آنچه برای ما مهم بود اینکه مدارس سمپاد که جمعیت دو درصدی جامعه دانش آموزی پایه ششم را مدنظر داشت به همین نسبت در سال تحصیلی 98-97 نیز ادامه یابد و این مدارس در پایه هفتم خالی نمانند زیرا به طور طبیعی وقتی در مدرسه متوسطه اول که باید سه پایه داشته باشد یک پایه خالی شود، این مدارس در ادامه فعالیت دچار مشکل خواهد شد.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه مدارس سمپاد به دلیل دریافت شهریه و اتکا به کارهای پژوهشی و فوق برنامه با حذف یک پایه با مشکل مواجه می شوند، تصریح کرد: با وجود تمامی اما و اگرها و موضوعاتی که برای حذف یا ماندن مدارس سمپاد مطرح شد و با توجه به پیگیری های بسیار والدین از نهادهای قانونی، آزمون سنجش هوش برای ورودی پایه هفتم گرفته شد.
مهاجرانی با اشاره به این که در رابطه با آزمون سنجش هوش ورودی پایه هفتم در سال تحصیلی جاری تعداد زیادی از خانواده ها و دانش آموزان به سختی افتادند که من از این بابت به عنوان فردی که وظیفه ام پاسخگویی است از همه آنها عذرخواهی می کنم، گفت: اکنون در مجموع 120 هزار دانش آموز متوسطه اول و دوم در 670 مدرسه سمپاد در سراسر کشور به تحصیل اشتغال دارند که حدود 60 درصد آنها در متوسطه دوم و 40 درصد در متوسطه اول هستند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به این که تیرماه 98 سنجش هوش دانش آموزان ورودی پایه هفتم در مدارس سمپاد برگزار می شود، تصریح کرد: شرط شرکت در این سنجش داشتن تمام عناوین درسی سال پنجم و ششم ابتدایی با ارزشیابی خیلی خوب است البته دانش‌آموزانی که تنها در یک عنوان درسی در مجموع دروس پنجم و ششم ارزشیابی خوب دارند، هم می‌توانند در این سنجش شرکت کنند.
مهاجرانی تاکید کرد: تمام مولفه‌های سنجش، مرتبط باهوش و استعداد دانش‌آموز است و به‌ هیچ‌ عنوان آزمون پیشرفت تحصیلی برگزار نمی‌شود.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه این سنجش نیازی به آموزش‌های تخصصی و عمومی ندارد، اولیا نیاز به آموزش‌های غیرضروری، ثبت‌نام و یا تهیه کتاب‌های خاص برای آمادگی در این سنجش برای فرزندانشان را ندارند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,235 بازدید

    0 نظر

    درج: 10 بهمن 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir