سوالات درس زبان و ادبیّات فارسی در آزمون 93 رشتهی تجربی، از نظر تیپبندی و گونههای سوالی، تفاوت چشمگیری با سوالات سالهای گذشته نداشت و در هر 6 محور اصلی (واژگان، املا، تاریخ ادبیات، آرایههای ادبی، زبان فارسی، مفهوم و قرابت معنایی) سوالات بر همان سبک و سیاق طرّاحی شده؛ تنها در مبحث زبان فارسی، طرح مستقی سوال از جایگاه نحوهیِ «یعنی» (به عنوان گروه اسمیِ معادل فعل) نو و جدید است.
از طرفی نکتهی جالب توجّه طرح سوالاتی نسبتاً ساده از مباحث «جملهی وابسته»، «الگوهای هجایی واژه» و «حذف فعل به قرینه» است که به جای مباحثی چون شمارش ترکیبهای وصفی و اضافی»، «نمودار اجرای جمله»، «شمارش تکواژ و واژه» - که دانشآموزان در پاسخ به آنها معمولاً با چالش روبهرو هستند – مورد نظر طراحان سوال قرار گرفتهاند. در مبحث آرایههای ادبی نیز، طرح مستقیم سوال از مبحث ارکان تشبیه ( حضور یا عدم حضور مشبّه در تشبیه) از جمله سوالات بسیار ساده و کاملاً متفاوت با رویکرد سوالات در سالهای اخیر بود. در مبحث «مفهوم و قرابت معنایی» اگر چه درک و دریافت مفهوم برخی ابیات موجود در گزینههیا سوالات، به نظر دشوار میآید اما رسیدن به پاسخ درست و تشخیص تناسب یا عدم تناسب ابیات و عبارت با ی دیگر، برای دانشآموزان، چندان دشوار نیست.
در مجموع، سوالات این دوره را میتوان ترکیبی از سوالات نسبتاً ساده و متوسط دانست و سطح علمی سوالات را جهت سنجش اطلاعات و آموختههای دانشآموزان، سطحی متوسط و منطقی توصیف کرد.
دین و زندگی کنکور 93 تجربی
آزمون دين و زندگي در گروه آیمايشي علومتجربي كمي سختتر از آنچه ميپنداشتيم طرح شده است. صورت سؤالات كمي حرفهاي تر از قبل طراحي شده و البته يكي دو سؤال هم به شدت تحتاللفظي از متن كتاب درسي استخراج شده است كه نيازمند حفظ واژه واژهي متن كتاب درسي است.
هرچند اين آزمون، تست نادرستي ندارد اما سؤالات دوپهلو در آن به چشم ميخورد. ع مده اختلاف استادان اين درس در تست 60 و 64 و البته در تست 71 نيز هر سه گزينه 1، 2 و3 ميتواند صحيح باشد!!!!
از نظرگاه مقايسه با آزمون تجربي سال گذشته نيز به وضوح مشخص است كه آزمون سال جاري سختتر، حرفهاي تر و در برخي موارد غير منصفانهتر از سال گذشته طرح شده است. تيپ تستها از نظر تعداد سؤالات هر بخش به صورت زير آرايش يافته است.
70 درصد معادل 5/17 مختص آيات و روايات است كه البته از اين ميان 5/13 تست صرفاً از آيات، 2 تست صرفاً از احاديث و 2 تست نيز مروبط به رابطهي آيات و احاديث است. ساير تستها يعني 30 درصد نيز مربوط به متن و مطالب حفظي و مفهومي است.
نكتهي جالب توجه نسبت به قبل طرح 4 تست از آيات و روايات و ارتباط است كه در بيشتر آزمونهاي گذشته از 2 تست تجاوز نميكرد و وزن بيشتر در تستها مختص صرفاً آيات بود.
از نظر تنوع جاهاي خالي نيز 9 تست با يك بخش (جايخالي)، 10 تست با دو جاي خالي و 6 تست با سه جاي خالي ديده شد كه مورد آخر (سه جاي خالي) از نظر تعداد كمي بيش از آزمونهاي قبل است.
زمین شناسی کنکور 93 تجربی
سوالات تقريباً مشابه به سنوات گذشته است. اما سطح دشواري آنها كمي پايين آمده است. بودجهبندي آن نيز مطابق تغييرات كتاب درسي تغيير كرده است. ولي سبك طراحي تستها تغيير نداشته است و چيدمان سوالات مطابق سال گذشته است.
سوالات مطرحشده در سال 93، بيشتر حالت حفظي داشته و كمتر از حالت مفهومي استفاده شده است.
سوالات زياد دشوار نبوده و دانشآموز با خواندن كتاب درسي به راحتي ميتوانست به سوالات پاسخ دهد.
تعداد سوالات مطرحشده از سال سوم 12 سال و سوالات سال چهارم 13 سوال است. تعداد سوالهايي كه در آنها از شكل استفاده شده است نسبت به گذشته بيشتر است و از بين اين شكلها، شكل سوالات 104، 114، 121، 122 و 124 عيناً از كتاب درسي آمده است.
ریاضی کنکور 93 تجربی
آزمون رياضي تجربي سراسري 93 در گروه كنكورهاي متوسط رو به بالا قرار ميگيرد كه در مقايسه با كنكورهاي 91 و 92 با تفاوت جزئي، دشوارتر شده بود كه اين تفاوت، به دليل افزايش تعداد سوالات مثلثات و افزايش حجم محاسبات در برخي تستها بود. اما بايد گفت كه اين تفاوت محسوس نيست. حال اگر زاويهي ديدمان را تغيير دهيم و ميزان مشابهت تستهاي كنكور 93 را با كنكورهاي سالهاي قبل بررسي كنيم ميبينيم كه اين مشابهت از مرز 40 درصد گذشته است و اين موضوع باز هم اين نكته را در ذهن تداعي ميكند كه اولويت دانشآموزان تجربي در درس رياضي بايد تسلط كامل روي تستهاي كنكور سالهاي گذشته است. همچنین نحوهی طراحی سؤالات در کنکور 92 و 93 بیانگر این مطلب است که طراحان به کتابهای درسی توجه ویژهای دارند.
در مورد بودجهبندي سوالات هم ميتوان به كم شدن سوالات احتمال و برگشتن به روند سابق اشاره كرد. (در كنكور تجربي 92 پنج سوال از مباحث تركيبات و احتمال مطرح شده است كه البته كمي غير واقع بود.) البته اين كم شدن تعداد سوالات احتمال جاي خود را به سوال مثلثات داده است به طوریکه 3 سؤال به طور مستقیم از مبحث مثلثات و 2 سؤال دیگر هم به طور غیرمستقیم، یکی در مبحث پیوستگی و دیگری در مبحث مشتقپذیری مطرح شده است که تسلط بر فرمولهای مثلثات الزامی است.
از نکات جالب توجه مطرح شدن رفع ابهام در کنکور 93 است که به گفتهی برخی از همکاران چون در کتاب درسی ریاضی این مبحث حذف شده است، سؤالی در این زمینه مطرح نخواهد شد، ولی غافل از اینکه در محبث مجانبها در فصل 4 کتاب ریاضی عمومی به آن اشاره شده است و ما هم از کتاب ریاضیات تجربی مهروماه به صورت جداگانه به روشهای رفع ابهام پرداختهایم.
در پايان بايد گفت كه سبك سؤالات و چيدمان در حالت كلي تغييرات نداشته است و روند سؤالات رياضي كنكور تجربي در چند سال اخير، روند نسبتاً يكنواختي به خود گرفته و نوسانات شديدي در آن ديده نشده و به احتمال قوي ديده نخواهد شد.
عربی کنکور 93 تجربی
آزمون امسال از لحاظ چيدمان سوالات و سبك طراحي تستها تفاوتي با آزمونهاي سنوات گذشته ندارد. بودجهبندي سوالات رعايت شده و سطح آزمون را متوسط ارزيابي ميكنيم. سوال و يا گزينهي اشتباهي مشاهده نكرديم و عمده سوالات ترجمه با استفاده از فنون ترجمه و نيز تكيه بر دقت داوطلبين بر ترجمهي كلمات و ساختار كلي جمله قابل حل بود. درك مطلب آزمون كه مشتمل بر يك متن تاريخي ميشد، داراي پيچيدگي خاصي نبود و از مفهوم كلي متن به راحتي قابل حل بود.
زبان انگلیسی کنکور 93 تجربی
1- عين كنكور سال 92، تو كنكور 93 هم از 27 تا سؤال درس زبان انگليسي، 4 تا سؤال گرامر، 8 تا سؤال واژگان، 5 تا سؤال Cloze test و 8 تا سؤال درك مطلب (از 2 تا متن) داشتيم.
2- به طور كلي، كيفيت سؤالها خوب بود و اگه دانشآموزي روي مباحث كامل مسلط بود، ميتونست توي درس زبان انگليسي، درصد خيلي خوبي داشته باشه.
3- سؤالهاي گرامي، استاندارد بوده و نسبت عادي يك سؤال از انگليسي سوم و 3 سؤال از انگليسي چهارم (پيشدانشگاهي) رعايت شده بود.
4- توي تستهاي واژگان، 3 تا تست 80، 83 و 86 از جملههاي نسبتاً طولاني طرح شده بود. تو كنكورهاي سالهاي قبل، حداكثر يكي دو مورد از اين جور جملهها داشتيم.
5- سؤالهاي بخش Cloze test هم خوب بودن، ولي متن اين بخش خيلي طولاني بود.
6- اصليترين ويژگي زبان انگليسي اين كنكور اين بود كه متنهاي درك مطلب خيلي طولاني بودن و با اين كه سؤالهاي درك مطلب خيلي سخت نبودن، بعضي از دانشآموزها وقت نكردن به سؤالاي متن دوم جواب بدن.
زیست شناسی کنکور 93 تجربی
رويكرد طراح كنكور از سال 87 همين است! فقط هر سال افراطيتر به قضيه نگاه ميكند! البته به نظر ميرسد 93 نسبت به 92 منطقيتر و مستندتر بود! يعني در بسيار از موارد ميشد به كتاب درسي استناد كرد. نتيجهگيري آموزشي كنكور 93 اين بود كه دانشآموز كنكور 92 بايد عبارت محورتر از سابق به كتاب درسي نگاه كند. واقعاً طراح كنكور در اين زمينه خيليخوب تكامل پيدا كرده است.
خيليخوب جمله ميسازد! شبيه آن در بازار كم است.
از نكات جالب توجه اين آزمون باز هم كاهش تعداد سؤالات ژنتيك بود! 3 سوال! اين موضوع ميتواند مثال نقض خوبي براي اهميتدادنهاي آنچناني و گندهنمايي بعضي از همكاران نسبت به مبحث ژنتيك باشد!
فیزیک کنکور 93 تجربی
داراي سوالهاي استاندارد و متداول مانند سالهاي پيش بوده است و سطح نسبي سوالات همانند انتظار ميباشد. ميتوان سوالات را به طور نسبي به سه دستهي 20 درصد دشوار و 50 درصد متوسط و 30 درصد ساده تقسيمبندي كرد.
لازم به ذكر است كه سوالات دشوار بيشتر جنبهي محاسباتي داشتهاند (سوالات 212 – 214- 231). نكتهي جالب در اين آزمون آن است كه تستهايي مانند 224 و 228 با شباهت بسيار زيادي در دو سال اخير تكرار شدهاند و تستهايي مانند 206، 207، 211، 215، 217، 220، 225، 227، 230، 232 و 235 به طور متداول در سالهاي اخير به طور مكرر آمدهاند.
شیمی کنکور 93 تجربی
تغيير اساسي در روند طرح سؤالهاي شيمي كنكور سراسري
در چند سال اخير، سؤالهاي شيمي كنكور سراسري هر سال مفهوميتر از سال قبل و تعداد سؤالهاي مربوط به مسائل، بيشتر و تعداد سؤالهاي متكي به حفظيات، كمتر شده است.
تعداد مسائل در كنكورهاي سراسري سالهاي 90 و 91 و 92و 93 به ترتيب، 10، 12، 14 و 17 بوده است (در هر دو رشتهي تجربي و رياضي). سؤالهاي عبارتگونه كمتر نشده، امّا اكثر اين سؤالات، از جنبههاي صرفاً حفظي به سمت مفهوميتر شدن رفته است. مفهوميشدن سؤالها و افزايش تعداد مسائل، در كنكور سراسري 93 (هر دو رشتهي تجربي و رياضي) به اوج خود رسيده است. به اين ترتيب، توصيهي اكيد ما به دانشآموزان اين است كه به درس شيمي همانند درسهاي رياضي و فيزيك، به چشم يك درس كاملاً مفهومي نگريسته و به دنبال يادگيري عميق مفاهيم باشند.
اكنون با اتكا به حفظيات، ديگر نميتوان به درصد خوب در درس شيمي رسيد. بايد مفاهيم و مسائل شيمي را جديتر گرفت.
سؤالهاي امسال بسيار مفهومي و قشنگ و تعداد مسائل 17 و تعداد سؤالهاي حفظي بسيار كم بود.
بودجهبندي سالهاي دوم، سوم و چهارم مثل پارسال بود:
# شيمي2: 11 تست
# شيمي3: 12 تست
# شيمي4: 12
امسال مسائل فوقالعاده پيچيده و جذاب بودند.