تحلیل اساتید از کنکور سراسری 95 رشته انسانی

بازدیدها: 5,183
تحلیل درس ادبیات عمومی:
سؤالات درس زبان و ادبیّات فارسی در آزمون 95 رشته‌ی انسانی، از نظر تیپ‌بندی و گونه‌های سؤالی، تفاوت چندان محسوسی با سؤالات سال‌های گذشته ندارد و در هر 6 محور اصلی «واژگان، املا، تاریخ ادبیّات، آرایه‌های ادبی، زبان فارسی، مفهوم و قرابت معنایی» به ترتیب، 3، 2، 3، 3، 5 و 9 سؤال طرح شده و البتّه جز در مواردی معدود، بر همان سبک و سیاق حاکم بر سال‌های اخیر و بدون رویکرد جدید ارزیابی می‌شود؛
جز این‌که در مبحث واژگان (سؤال 1) توجّه به تیپ الفبایی، نوعی نوگرایی در طرح سؤالات واژگان در رشته‌ی انسانی به شمار می‌رود- که البتّه در آزمون‌های سایر رشته‌ها در سال‌های اخیر، نمونه‌های آن را می‌توان دید.
در مبحث واژگان و املا، سؤالات با ظرافت بیش‌تر و به صورت فنّی‌تر طرّاحی شده؛ امّا در بقیّه‌ی مباحث به ویژه تاریخ ادبیّات و آرایه، سؤالات نسبتاً ساده است. در بخش زبان فارسی، هم سؤالات نسبتاً ساده و هم سؤالات متوّسط دیده می‌شود و البتّه طرح سؤال از «معنای ردیف در بیت» نیز، جالب توجّه است.
سؤالات مفهوم و قرابت معنایی را هم جز در یک یا دو مورد مثلاً سؤال 21 که سؤالی دشوار بود می‌توان سؤالاتی ساده و متوسّط به شمار آورد. در مجموع، سؤالات این دوره را می‌توان ترکیبی از سؤالات ساده، متوسط و دشوار دانست.

تحلیل درس ادبیات اختصاصی:
سؤالات درس ادبیّات اختصاصی در این دوره، اگرچه از نظر ترتیب و چیدمان مباحث و موّاد آزمونی، کاملاً متفاوت با آزمون‌های داخل و خارج سال‌های گذشته است، امّا از نظر تیپ‌بندی و به ویژه بودجه‌بندی، کاملاً منطبق با سؤالات سال‌های 92، 93 و 94 است؛ چنان‌که از هر‌یک از مباحث «تاریخ ادبیّات، قافیه، عروض، نقد ادبی، آرایه‌های ادبی،‌ سبک‌شناسی، مفهوم و قرابت معنایی» به ترتیب، 10، 2، 5، 1، 5، 1 و 6 سؤال طرح شده است.
از نظر تیپ‌بندی- چنان‌که اشاره شد - شکل نو و تازه‌ای در سؤالات دیده نمی‌شود؛ جز این که تنها در مبحث تاریخ ادبیّات (سؤال 143)، توجّه به تیپّ الفبایی در بررسی زندگی و آثار شاعران و نویسندگان را می‌توان شکلی تازه توصیف کرد. از نظر علمی، در مبحث «تاریخ ادبیّات»، طرح سؤال از برخی نکته‌های ظریف موجب دشواری سؤالات 136 و 143 شده امّا بقیّه‌ی سؤالات این مبحث و نیز سؤالات مربوط به سبک‌شناسی و نقد ادبی، بسیار ساده‌ و آسان طرّاحی شده است.
در مبحث «قافیه»، سؤالات بسیار ساده‌تر از سال‌های گذشته ارزیابی می‌شود؛ ضمن این‌که سؤالات عروض نیز، با کمی تسلّط نسبی بر مباحث تقطیع هجایی و ارکان و نام اوزان به راحتی قابل پاسخ‌گویی است.
سؤالات مربوط به دو مبحث «آرایه‌های ادبی» و «مفهوم و قرابت معنایی» نیز، سؤالاتی بدون دشواری و پیچیدگی و نسبتاً آسان به شمار می‌رود. در مجموع، سؤالات این دوره را باید سؤالاتی ساده و آسان دانست.

تحلیل درس ادبیات(عمومی و اختصاصی)

این آزمون نسبت به سال گذشته طبیعتاً کمی حرفه‌ای تر شده است. نخستین نکته‌ی آن، دقیقاً به مانند آزمون ریاضی و تجربی، تغییر چینش تست‌ها و چینش مختلط تست‌های هر سال بوده است.
وجود آیات حفظی نیز به چشم می‌خورد اما طرح حدود 10 تست حفظی متن کمی عجیب و البته جدید است و به نوعی رویکرد طراحان برای آینده را نشان می‌دهد. طرح دو تست از احکام نیز در آزمون‌های 95 جالب توجه است!

تحلیل درس دین و زندگی

تحلیل درس عربی اختصاصی:
سؤالات ترجمه از ریزه‌کاری‌های نسبتاً زیادی برخوردار بود. دانش‌آموزان باید گزینه‌ها را دقیق بررسی می‌کردند. در صورت سؤالات چندان از نکات ترجمه‌ای استفاده نشد بود و این باعث گرفتن وقت دانش‌آموز می‌شد.
2 سؤال اعراب‌گذاری در قالب پیدا کردن درست بود و این کار را برای داوطلبین دشوار و زمان‌گیر می‌کرد. در واقع دانش‌آموزان فکر می‌کردند که در عربی تخصصی مانند عربی عمومی، سؤالات اعراب‌گذاری در قالب خطایابی است.
2 سؤال تجزیه نیز نسبتاً دشوار بود.
در سؤالات قواعد نسبتاً با سؤالات متوسط رو به دشوار مواجه بودیم، مانند سؤال 178، 181 و 185. در واقع برخی از این سؤالات کمی مبهم بودند و این باعث سختی سؤال می‌شد. البته سؤالات 179 و 184 نیز نسبتاً ساده بودند. سؤال‌های 176، 177، 180 و 182 نسبتاً منطقی و تکراری بودند.

تحلیل درس عربی عمومی:
در مجموع آزمون ساده‌ای بود، مخصوصاً درک مطلب کاملاً منطقی و بدون اختلاف. سؤالات ترجمه، گزینه‌محور بود یعنی باید با مقایسه به نتیجه می‌رسیدیم. سؤالات تجزیه و ترکیب منطقی و آسان بود. سؤال 48 غلط بود. سؤال 50 تعداد را از ما می‌خواست که مشخص کردن عدد معمولاً برای دانش‌آموزان کار دشواری است. سایر سؤال‌ها منطقی و در سطح متوسطی بودند.

تحلیل درس عربی(عمومی و اختصاصی)

به طور کلی می‌توان گفت درس زبان انگلیسی در آزمون انسانی 95 یک پله سخت‌تر از آزمون سال گذشته بود.
در بخش گرامر خوشبختانه قالب‌های معمول طرح تست را داشتیم. هر چند طراح سعی کرده بود سبک سؤالات را کمی به‌روزرسانی کند. مثلاً اکثر داوطلبان انتظار دارند بعد از whether حتماً از or استفاده شود که در کنکور امسال به این شکل نبود.
سؤالات واژگان بهترین و استانداردترین بخش سؤالات امسال بودند. جملات استاندارد از نظر تعداد کلمات، تعداد کلمات خارج از کتاب بسیار کم و به غیر از سؤال 83، جواب‌هایی دقیقاً در حد معلومات کتاب‌های درسی، ویژگی‌های این بخش بودند.
کلوزتست سخت‌ترین بخش آزمون امسال بود. متن به نسبت سال‌های گذشته بیش از حد طولانی بود و استفاده از سؤالاتی که فراتر از سطح دانش داوطلبان عادی بود، خیلی جلب توجه می‌کرد. علاوه بر این، پاسخ سؤال 89 هم خارج از کتاب است.
متن‌های درک مطلب به نسبت سال‌های قبل طولانی‌تر بودند و سؤالات هم دارای نوآوری‌های زیاد و جملات بسیار طولانی بودند.
در مجموع می‌توان گفت آزمون امسال نسبت به آزمون‌های سال‌های قبل، به خصوص در بخش‌های کلوزتست و درک مطلب دشوارتر بود. هر چند به نظر می‌رسد نکته‌ی مثبت آزمون، نداشتن سؤالات دوپهلو و دارای دو جواب است.

تحلیل درس زبان انگلیسی

از 25 سؤال فلسفه و منطق امسال نسبت به کنکورهای سال قبل (4 سال اخیر) انتظار رضایت بیشتری از سوی داوطلبان می‌رود. جز دو سؤال در منطق یک سؤال در فلسفه‌ی سوم و دو سؤال هم در فلسفه‌‌ی پیش‌دانشگاهی مابقی سؤالات ساده و متوسط ارزیابی می‌شوند. و میانگین تراز و درصد بالاتری را نسبت به سال گذشته پیش‌بینی می‌کنیم.

تحلیل درس فلسفه و منطق

مشابهت سوالات: در یک نگاه کلی از همان روند معمول سوالات کنکور پیروی شده است و تغییری خاص در نحوه‌ی پرسش‌ها دیده نمی‌شود. البته می‌توان گفت غالب سوالات به ویژه در بخش پایه از ساختاری ساده‌تر پیروی می‌کند و فاقد هرگونه پیچیدگی است.
سطح دشواری: در بخش پایه کاملاً ساده هستند و دشواری خاصی ندارد. در بخش پیش‌دانشگاهی تنها سوالات 197 و 199 دارای چالش هستند آن هم به سوال باز نمی‌گردد بلکه در برخی گزینه‌های پاسخ مشابهت‌هایی با مطالب همان درس دیده می‌شود.
تغییر بودجه‌بندی سوالات: تغییری دیده نمی‌شود همچون سال‌های گذشته از هر کتاب 5 سوال طرح شده است.
تغییر سبک طراحی سوالات: تغییری خاص دیده نمی‌شود. فقط می‌توان گفت از عباراتی طولانی‌تر در پاسخ‌ها (غالباً) استفاده شده است.
تغییر چیدمان سوالات: تغییر خاصی صورت نگرفته است به ترتیب دروس در هر کتاب سوالات طرح شده‌اند. فقط سوال 187 می‌بایست از نظر ترتیب دروس بعد از سوال 188 قرار می‌گرفت.
سوال یا گزینه‌ی اشتباه: دیده نمی‌شود و سوالات درست طرح شده‌اند.
سوالات خاص و بحث‌انگیز: سوالات بحث‌انگیز دیده نمی‌شود اما چنانکه اشاره شد سؤالات 197 و 199 و تا حدی سوال 198 که از سال پیش‌دانشگاهی طرح شده است دارای دشواری اندکی هستند یا خارج از محفوظات ذهنی معمول است و دانش‌آموز می‌بایست با دقتی خاص‌تر به آن‌ها پاسخ گوید.
با توجه به حجم کتاب، سؤالات در حد متوسط بود. تغییری در بودجه‌بندی مشاهده نمی‌شد و در چیدمان سؤالات نه تنها پایه‌ها رعایت شده بود یعنی سال دوم و سوم و چهارم ترتیب داشت. در پایه‌ی دوم و سوم و چهارم ترتیب درس‌ها هم رعایت شده بود.
سؤالات از قالب درس‌هایی که در آن‌ها معمولاً هر سال طرح می‌شد خارج شده و درس‌هایی که در آن‌ها کم‌تر فراوانی سؤال می‌دیدیم هم آمده بود و سؤالات را از حالت کلیشه‌ای خارج کرده بود.
فقط سؤال 205 بین گزینه‌ی 2 و 4 حق تمیز سوال کم‌تر مشاهده می‌شد. در کل سوالات حساب‌شده و ترکیبی بود که شرایط خوبی را به وجود آورده است. به امید هر چه بهتر شدن روند سوالات

تحلیل درس تاریخ

تحلیل درس اقتصاد:
شیوه‌ی سوالات تقریباً شبیه کنکور سراسری سال‌های گذشته به ویژه سال 1394 می‌باشد. از مجموع 15 سوال، 8 سوال از حفظیات مطرح شده بود که یکی از آن‌ها ترکیبی از دو فصل می‌باشد. هم‌چنین 7 مسأله طرح شده بود که شبیه مسائل سال‌های گذشته با تغییر اعداد بود. به نظر می‌رسد که سوالات، آسان‌تر از سال 1394 می‌باشد به‌ویژه سوالات حفظی که از طرح سوالات طولانی خودداری کرده بودند. دو فصل بازار و بورس سوال نداشتند و فصل دوم با عنوان آشنایی با شاخص‌های اقتصادی 4 سوال داشت که همانند سال‌های گذشته بیش‌ترین تعداد سوال را به خود اختصاص داد.
سوال 124 مفهومی طرح شده بود و در عین حال پاسخ مستقیم آن در کتاب درسی ذکر نشده است. بنابراین، می‌توان گزینه‌های 1، 2 و 4 را با تفسیرهای مختلف به عنوان جواب انتخاب کرد.

تحلیل درس علوم اجتماعی:
از لحاظ بودجه‌بندی نسبت به سال قبل تغییراتی وجود داشت، بدین ترتیب که تعداد سؤالات ترکیبی سال‌های مختلف از 6 سؤال در سال 94 به 9 سؤال افزایش یافته بود. نکات تکراری در برخی عبارات وجود داشت. از لحاظ سطح دشواری آزمون در بخش‌هایی سؤالات سخت‌تر شده بود.
اما به طور کلی دشواری اصلی در ترکیبی‌تر شدن و نبود ترتیب دقیق و مشخص برای سؤالات پایه‌ها بود. تغییر خاصی در سبک طراحی تست‌ها نسبت به سال گذشته وجود نداشت، اما چیدمان سؤالات نسبت به سال گذشته به سبب افزایش سؤالات ترکیبی تغییراتی داشت.
ساختار آزمون کما بیش به شکل مفهومی و ارتباط مفاهیم بود مانند سال گذشته.
اما در دو مورد سؤالات بسیار ریز بود. سؤال 218 که از لحاظ مفهومی دو جواب داشت و فقط مطابق متن دقیق کتاب یک جواب را می‌شد انتخاب کرد و سؤال 229 که با تأکید بر یک تغییر یک واژه‌ی خاص، پاسخ از گزینه‌ی دیگر جدا می‌شد. به طور کلی هم‌چنان روند سؤالات علوم اجتماعی به سوی مفهومی‌تر شدن و ترکیبی‌تر شدن سؤالات پیش رفته‌است. سؤالات سال 95 نسبت به سال 94 دشوارتر بود و نشان‌دهنده‌ی این است که دانش‌آموزان باید مفاهیم را به دقت مطالعه کنند و به عبارت‌های موجود در کتاب‌ها هم توجه داشته باشند. زیرا در برخی سؤالات تأکید بر واژه‌ها بود

تحلیل درس روانشناسی:
روند شروع سؤالات برخلاف سال‌های گذشته از دشوار به آسان است. سؤالات از مباحث مهم و اساسی کتاب مطرح شده و کمی مفهومی‌تر از سال 1394 است. ترتیب فصل‌ها در طراحی سؤالات رعایت نشده است. اولین سؤال از فصل چهارم کتاب طرح شده است
8 سؤال مفهومی و 12 سؤال از مطالب حفظی آمده است یعنی 40% سؤالات مفهومی و 60% محفوظاتی است. از 8 سؤال مفهومی 2 سؤال به صورت پیچیده طراحی شده است که سؤالات جدیدی هستند و خلاقیت در آن‌ها دیده می‌شود.
سؤالات 262، 263، 265، 269 و 280 سؤالات مفهومی / 271 مفهومی بسیار دشوار/ 272 و 275 مفهومی و پیچیده به دلیل این‌که در کتاب اولویت‌بندی نشده است و دانش‌آموزان باید به صورت اولویت‌بندی‌شده به سؤالات پاسخ دهند. برخلاف روال سال‌های گذشته، از فصل سوم سؤالات کم‌تری مطرح شده بود و در مقابل فصل 4 تعداد سؤال بیشتری را نسبت سال گذشته به خود اختصاص داده بود. دو سؤال 268 و 270 همپوشانی مفهومی داشت که با دانستن جواب یکی از آنان می‌توان به دیگری هم پاسخ داد که این مورد اشکال آزمون سال 1395 این درس می‌باشد.

تحلیل درس اقتصاد، روانشناسی و علوم اجتماعی

از لحاظ بودجه‌بندی سؤالات ریاضی امسال، تفاوتی با سوال‌های سال 94 نداشته و سطح کلی سؤال‌ها نسبت به سال 94 ساده‌تر و قابل‌حل‌تر بوده است. سؤال‌های مطرح شده در آزمون امسال از جمله مجموعه‌ها، توان، ریشه‌گیری، عبارات گویا، تابع، ترکیبیات، دنباله، احتمال، شباهت بسیار زیادی با سؤال‌های سال‌های گذشته‌ داشت و حتی بسیار ساده‌تر از آن‌ها مطرح شده است.
دو سؤال مطرح شده در مبحث لگاریتم کنکور امسال نیز نسبت به سؤال‌های کنکورهای سراسری سنوات گذشته، جدید ولی در عین حال ساده و از سطح استاندارد خوبی برخوردار هستند؛ لازم به ذکر است که یکی از سؤالات لگاریتم از مبحث شدت صوت مطرح شده است که چون در 10 سال اخیر، از این مبحث سؤالی مطرح نشده است، نوعی ساختار شکنی محسوب می‌شود.
بنابراین داوطلبان سال 96، باید در نظر داشته باشند که در بخش لگاریتم، مباحثی که در چندین سال اخیر مورد سؤال واقع نشده‌اند، ممکن است در آن سال مورد نظر طراحان سؤال قرارگیرند. مثل مبحث شدت صوت و زلزله و ریشتر در مبحث لگاریتم.
جالب است بدانید در مبحث احتمال‌ سوال‌هایی که در صورت آن‌ها از کلمه‌ی «لااقل» یا «حداکثر» استفاده می‌شود، آخرین بار در سال 89 مطرح شده بود که این نوع سؤال‌ها را باید با احتمال متمم حل کنیم.
از سال 89 به مدت 5 سال از این تیپ سؤال در کنکورهای سراسری داخل و خارج از کشور نداشتیم و امسال این نوع سؤال مطرح شد که البته سؤال ساده‌ای هم بود. بنابراین این موضوع اهمیت حل کردن و مسلط شدن به تمامی سؤال‌های داخل و خارج از کشور را حداقل در ده سال اخیر می‌رساند.
به عنوان آخرین نکته باید گفت که تسلط بر سؤال‌های ده سال اخیر کنکور سراسری و مخصوصاً سوال‌های دهه‌ی 90، داوطلب را قادر به پاسخ‌گویی به حداقل 12 سوال آزمون امسال می‌کرد. یعنی حدود از سؤالات ریاضی.

تحلیل درس ریاضیات - بخش 1

سوالات نسبت به سال قبل ساده تر بود و می تونیم اون ها رو به چهار دسته تقسیم بندی کنیم:
سوالاتی که به عینه مثل سوالات سال قبل هستن .
بخش اعظمی از سوالات نسبت به پارسال ساده تر بود. بخش هایی مثل اتحاد و ریشه گیری و توان و تابع و معادله خط. و راجع به این دسته از سوالات میشه گفت دانش آموزان اگر سوالات سال های 92 تا 94 رو حل می کردن می تونستن تا 70 درصد سوالات رو حل کنن.
دسته بعدی سوالات وقت گیر هستن که توی سوالات آمار همچین سوالاتی رو داشتیم.
دسته بعدی سوالات ، سوالات سخت تر بودن که میشه گفت همچین سوالاتی در آزمون امسال نداشتیم و سوالات وقت گیر بودن.

تحلیل درس ریاضیات - بخش 2

مشابهت سوالات: در یک نگاه کلی از همان روند معمول سوالات کنکور پیروی شده است و تغییری خاص در نحوه‌ی پرسش‌ها دیده نمی‌شود. البته می‌توان گفت غالب سوالات به ویژه در بخش پایه از ساختاری ساده‌تر پیروی می‌کند و فاقد هرگونه پیچیدگی است.
سطح دشواری: در بخش پایه کاملاً ساده هستند و دشواری خاصی ندارد. در بخش پیش‌دانشگاهی تنها سوالات 197 و 199 دارای چالش هستند آن هم به سوال باز نمی‌گردد بلکه در برخی گزینه‌های پاسخ مشابهت‌هایی با مطالب همان درس دیده می‌شود.
تغییر بودجه‌بندی سوالات: تغییری دیده نمی‌شود همچون سال‌های گذشته از هر کتاب 5 سوال طرح شده است.
تغییر سبک طراحی سوالات: تغییری خاص دیده نمی‌شود. فقط می‌توان گفت از عباراتی طولانی‌تر در پاسخ‌ها (غالباً) استفاده شده است.
تغییر چیدمان سوالات: تغییر خاصی صورت نگرفته است به ترتیب دروس در هر کتاب سوالات طرح شده‌اند. فقط سوال 187 می‌بایست از نظر ترتیب دروس بعد از سوال 188 قرار می‌گرفت.
سوال یا گزینه‌ی اشتباه: دیده نمی‌شود و سوالات درست طرح شده‌اند.
سوالات خاص و بحث‌انگیز: سوالات بحث‌انگیز دیده نمی‌شود اما چنانکه اشاره شد سؤالات 197 و 199 و تا حدی سوال 198 که از سال پیش‌دانشگاهی طرح شده است دارای دشواری اندکی هستند یا خارج از محفوظات ذهنی معمول است و دانش‌آموز می‌بایست با دقتی خاص‌تر به آن‌ها پاسخ گوید.
با توجه به حجم کتاب، سؤالات در حد متوسط بود. تغییری در بودجه‌بندی مشاهده نمی‌شد و در چیدمان سؤالات نه تنها پایه‌ها رعایت شده بود یعنی سال دوم و سوم و چهارم ترتیب داشت. در پایه‌ی دوم و سوم و چهارم ترتیب درس‌ها هم رعایت شده بود.
سؤالات از قالب درس‌هایی که در آن‌ها معمولاً هر سال طرح می‌شد خارج شده و درس‌هایی که در آن‌ها کم‌تر فراوانی سؤال می‌دیدیم هم آمده بود و سؤالات را از حالت کلیشه‌ای خارج کرده بود.
فقط سؤال 205 بین گزینه‌ی 2 و 4 حق تمیز سوال کم‌تر مشاهده می‌شد. در کل سوالات حساب‌شده و ترکیبی بود که شرایط خوبی را به وجود آورده است. به امید هر چه بهتر شدن روند سوالات

تحلیل درس جغرافیا

با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir