کنکوری ها در تابستان

+2

اهمیت تابستان برای کنکوری ها

1- به نظر شما 330 بزرگتره یا 250 ؟! شروع شما در تابستان باعث می شود مباحث مختص کنکور سراسری را که تمام رقبای شما به صورت مشترک باید بخوانند ، در زمان بیشتر و با آرامش بیشتر بخوانید . در یک محاسبه ساده تصور کنید شما 60 روز از من زودتر شروع کرده اید و من در مهر ماه شروع می کنم . اگر در آن 60 روز صرفا روزی 5 ساعت درس خوانده باشید ، من باید برای رسیدن به وضعیت فعلی شما حداقل روزی 1:30 ساعت تا کنکور کمتر بخوابم !

2-تابستان زمان آزمون و خطاست. شما با الگوهای مطالعاتی تشریحی خود در گذشته نتایجی را کسب کرده اید . امسال به تغییر رفتار مطالعاتی نیاز دارید ، زیرا آزمونی متفاوت در راه است . در نتیجه ، هم با تغییر الگوهای برنامه ریزی و هم با تغییر روش های مطالعاتی ، مواجه هستید . همچنین نیاز به آموزش تکنیک های تست زنی ، استرتژی آزمون ، خلاصه نویسی و ... دارید که البته ما یک برای مدون برای آموزش شما در نظر داریم . تابستان بهترین زمان است تا کم کم به دنیای کنکوری ها پا بگذارید

3-  بخش مهمی از کنکور در سال یازدهم  به شما آموزش داده شده و حداقل در تمام دروس شما با یک بودجه بندی سی درصدی در این سال مواجه خواهد بود . از سوی دیگر شما در تابستان با فاصله زمانی کم نسبت به امتحانات ، هنوز به صورت کمی مبهم تمام مباحث را در ذهن دارید و با نصف انرژی می توانید به راحتی به تثبیت اطلاعات در ذهن خود دست یابید . هرچه زمان بیشتری از امتحانات فاصله بگیرید ، کسب نتیجه سخت تر خواهد بود .

 

 
 

 

چگونه در تابستان سال کنکور برنامه ریزی کنیم؟

برنامه ریزی در معنای کلی یعنی بدانیم به کجا می خواهیم برویم ، از چه مسیری و چگونه ...

قطعا برنامه ریزی جدولی و ساعتی در تابستان صرفا باعث دلسردی شما خواهد شد . شما باید به گونه ای برنامه ریزی حجمی و مبحثی داشته باشید که بتوانید الگوهای مطالعاتی خود را اصلاح ( کنکوری ) کنید و مهارت های تست زنی خود را ارتقا دهید .  باید اهداف مبحثی برای خود تعیین کنید و حتما از دفتر برنامه ریزی استفاده کنید . شاید ارتباط شما با ثبت فرایندهای مطالعاتی اجرا شده خوب نباشد ، ولی این یک نیاز بسیار مهم برای یک کنکوری است .

با یادداشت کردن این موارد در دفتر برنامه ریی، مشخص میشه که دقیقا توان واقعی و میزان ساعات مطالعه شما چقدره و تعادل در مطالعه دارید یا نه که بر اساس اون واسه هفته های بعدی برنامه ریزی کنید. پس اگه دفتر برنامه ریزی پر نمی کنید تا بر اساس سابقه مطالعاتی خودتون برای هفته آیندتون برنامه بریزید، منتظر ریختن یه برنامه درست و منطقی و اجرا کردنش نباشید !

10 علت اصلی استفاده از دفتر برنامه ریزی :

1-دفتر برنامه ریزی، مانع  اعتماد به نفس کاذب نسبت به ساعات مطالعاتی یا توان مورد تصورتان است .

2-دفتر برنامه ریزی، عامل تخلیه ذهنی و کاهش استرس با ثبت واقعیات نتایجتان است .

3-دفتر برنامه ریزی ، عامل رقابت و افزایش ساعات مطالعه می شود .

4-با تکمیل دفتر برنامه ریزی خودتان رقیب اصلی خودتان می شوید .

5-تعادل مطالعاتی تستی و تشریح فقط با دفتر برنامه ریزی مقدور است.

6-دفتر برنامه ریزی، با ایجاد خودشناسی تنظیم کننده ساعات مطالعه و سایر امور زندگی  شماست .

7-میانگین ساعت مطالعه هفتگی تان را اندازه گیری کنید .

8-بلافاصله پس از مطالعه هر درس ساعت مطالعه آن را یادداشت میکنید و یک پالس مثبت دریافت می کنید.

9-تعادل مطالعه دروس اختصاصی و عمومی را چک کنید .

10-حجم کار رو دقیقا ریز به ریز مشخص می کنید .

 

 
 

 

چگونه در تابستان برای کنکور بخوانیم ؟

تابستان تنها فرصت اصلاح یا تغییر الگوهای مطالعاتی و آزمونی در گذشته است . شما برای یک آزمون آماده می شوید که نیاز به سرعت عمل ، دانش ، دقت و استقامت ذهنی است . پس باید برای موفقیت خودمان را آماده کنیم .  در گام اول برخی از الگوهای مورد نیازتان را مطرح می کنم تا در مقاله بعدی روش های مطالعاتی مورد نیازتان را ارائه دهم :

 

خواندن بدون نوشتن : روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآيندي فعال و پويا است وبراي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد . بايد با چشمان خود مطالب را خواند، بايد در زمان مورد نياز مطالب را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يادگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز ، مخصوصا قبل از امتحان ، بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجدد به خاطر سپرد .

خط كشيدن زير نكات مهم : اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر است ولي روش كاملي براي مطالعه نيست چرا كه در اين روش بعضي از افراد بجاي آنكه تمركز و توجه بروي يادگيري و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشيدن زير نكات مهم مي گردد .حداقل روش صحيح خط كشيدن زير نكات مهم به اين صورت است كه ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را كاملا درك كنند و سپس زير نكات مهم خط بكشند نه آنكه در كتاب بدنبال نكات مهم بگردند تا زير آن را خط بكشند .

حاشيه نويسي : اين روش نسبت بدو روش قبلي بهتر است ولي بازهم روشي كامل براي درك عميق مطالب و خواندن كتب درسي نيست ولي مي تواند براي يادگيري مطالبي كه از اهميتي چندان برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.

خلاصه نويسي : در اين روش شما مطالب را ميخوانيد و آنچه را كه درك كرده ايد بصورت خلاصه بروي دفتري يادداشت مي كنيد كه اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر مي باشد چرا كه در اين روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را يادداشت مي كنيد اما بازهم بهترين روش براي خواندن نيست

كليد برداري : كليد برداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نكات مهم است . در اين روش شما بعد از درك مطالب ، بصورت كليدي نكات مهم را يادداشت مي كنيد و در واقع كلمه كليدي كوتاهترين، راحتترين ،بهترين وپرمعني ترين كلمه اي است كه با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطر آورده مي شود

 

 
 

 

خلاقيت و طرح شبكه اي مغز: اين روش بهترين شيوه براي يادگيري خصوصا فراگيري مطالب درسي است .در اين روش شما مطالب را ميخوانيد بعد از درك حقيقي آنها نكات مهم را به زبان خودتان و بصورت كليدي يادداشت مي كنيد و سپس كلمات كليدي را بروي طرح شبكه اي مغز مي نويسد ( در واقع نوشته هاي خود را به بهترين شكل ممكن سازماندهي مي كنيد و نكات اصلي و فرعي را مشخص مي كنيد ) تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني كتاب ، فقط به طرح شبكه اي مراجعه كرده و با ديدن كلمات كليدي نوشته شده بروي طرح شبكه اي مغز ، آنها را خيلي سريع مرور كنيد . اين روش درصد موفقيت تحصيلي شما را تا حدود بسيار زيادي افزايش ميدهد و درس خواندن را بسيار آسان مي كند. و بازده مطالعه را افزايش ميدهد .

 

 
 

 

در تابستان سال کنکور چه درس هایی رو بخوانیم ؟

در تابستان سعی کنید اهمیت ویژه ای به مباحث مهارتی چه در دروس عمومی و چه دروس اختصاصی بدهید. مثل ریاضی ، فیزیک ، مباحث حل کردنی شیمی مثل استوکیومتری ، قواعد عربی ، آرایه و قرابت معنایی و بقیه مباحثی که بیشتر جنبه یادگیری و مهارتی دارن . به طور کلی تابستان و نیمسال اول سال تحصیلی باید رو این مباحث بیشتر وقت گذاشت چون یکی دو ماه آخر فرصت زیادی برای تقویت و جهش چشمگیر تو این مباحث نیست . در طول تابستان سعی کنید حداقل ۷۰ درصد ساعت مطالعه هفتگی مختص دروس اختصاصی باشد .

 

نویسنده : علی نظیف

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,452 بازدید

    5 نظر

    درج: 26 تیر 1398

    توسط: s.zolfaghari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (5 مورد)

    سلام میشه دفتربرنامه ریزیتون رو بذارید ببینیم چه شکلیه
    ::روابط عمومی::
    بله شما میتونید با کلیک اینجا نمونه صفحات رو ببینید
    .
    1398/05/2 - 11:48
  • +2
    سلام
    دفتر برنامه ریزی مهروماه چه مزیتی نسبت به دفترای دیگه داره ؟

    ::روابط عمومی::
    بانو جان راجب کتب دیگر من نمیتونم نظری بدم ولی می‌توانم مزایای کتاب خودمون رو مطرح کنم و شما خودتون با کتاب های موجود دیگر مقایسه نمایید و تصمیم گیری کنید.. blush .
    این کتاب دارای جداول برنامه ریزی هفتگی، لیست های کاری روزانه و جمع بندی هفتگی، مقالات مشاوره ای هفتگی متناسب با نیازمندی های هر هفته کنکور
    نحوه ی برنامه ریزی صحیح به شیوه ی موزائیکی و مطابق با ساعات زیستی بدن
    چگونگی اجرای مرور، خلاصه برداری، رفع اشکال آزمون ها با تکنیک های جدید
    نحوه ی تنظیم هیجانات و حفظ روحیه در طول سال کنکور
    راه های کاربردی افزایش تمرکز حین مطالعه و افزایش بازده توان مطالعه
    راهکارهایی برای تنظیم خواب،تغذیه،ورزش و تفریح در سال کنکور
    توصیه هاو برنامه های اختصاصی برای ایام خاص مانند تابستان ،دوران عید و دوره جمع بندی،ایام امتحانات و روزهای قبل از کنکور
    .
    1398/04/29 - 09:52
  • +2
    M
    عالی بود. ممنون. kissing_heart
    .
    1398/04/27 - 19:28
  • +2
    مرسی از راهنمایبتون
    .
    1398/04/27 - 15:50
  • +2
    خيلي مفيد بود
    مرسي
    بيشتر از اين مطالب بزاريد
    .
    1398/04/27 - 12:26
  • +2
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir