هر کجا بچه‌های عشایر معلم نداشتند اطلاع دهید

0
هر کجا بچه‌های عشایر معلم نداشتند اطلاع دهید

مدیرکل دفتر مناطق کمتر توسعه‌یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان این که عدالت آموزشی دو شکل عمودی و افقی دارد، گفت: معنای عدالت افقی در آموزش، ساختمان، نیمکت و تجهیزات است که امروز خدمات بسیار ارزشمندی به مدارس عشایر در این راستا ارائه شده و شعار ما این است. هر کجا غیر از این دیدید، به ما اطلاع دهید و هر کجا بچه‌های عشایری بودند که معلم نداشتند بگویید تا ما معلم بفرستیم.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی‌نقی یزدان‌پناه در اولین کنگره معلمان پیشکسوت عشایر و بزرگداشت چهره ماندگار تعلیمات عشایر کشور - استاد محمد بهمن‌بیگی - که امروز، 18 اسفندماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با وجود این که نزدیک به چهار دهه معلم هستم، احساس می‌کنم در برابر شما پیشکسوتان، دانش‌آموز هستم. ما در عشایر رسم بسیار خوبی داریم و آن پاس‌داشت و احترام به بزرگترها است، برعکس دانش‌آموزان شهری که آفتی به نام "عدم احترام به بزرگترها" به میان آن‌ها افتاده و آموزش و پرورش قادر نیست که آن را برطرف کند.

وی افزود: عشایر با احترام به بزرگترها بزرگ می‌شوند و آموزش و پرورش عشایر باید احترام ویژه خود را به مرحوم بیگی تقدیم کند. مگر می‌شود از پایه و اساس یک ساختمان غفلت کرد؟ نام تعلیمات عشایر با نام مرحوم بیگی عجین شده و گرامی‌داشت این مرد، گرامی‌داشت علم است. اگر او بزرگ است و ما از او یاد می‌کنیم به این دلیل است که تمام وجود خویش را صرف باز کردن مسیری برای آگاهی در این کشور کرد.

 

مدیرکل دفتر مناطق کمتر توسعه‌یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: در گذشته اگر 100 مدرسه عشایر داشتیم و امروز این رقم به 6 هزار و 100 مدرسه رسیده، به دلیل همین راه است و اگر این راه باز نشده بود، ما هیچ چیزی نداشتیم؛ بنابراین باید قدردانی کرد و تجلیل از پیشکسوتان عشایر و برگزاری این کنگره کار جدیدی است.

یزدان‌پناه مدعی شد: یک معلم شهر با یک معلم روستا و یک معلم روستا با معلم عشایر متفاوت است. عشق در معلم عشایر موج می‌زند. در آموزش بخشی به نام فهمیدن و بخش دیگر به نام دانستن است که امروز در دنیا سطح یادگیری را با فهمیدن می‌سنجند، نه دانستن. میزان فهمیدن همان میزان به‌کار بستن دانش است.

وی با بیان این که خوزستان در این سه سال قدم‌های بی‌نظیری برای آموزش و پرورش عشایر برداشته است، عنوان کرد: از دستاوردهای خوزستان بازسازی و بهسازی بیش از 150 مدرسه استان است؛ من معتقد بودم که ما بدون تکیه بر تکریم پیشکسوتان نمی‌توانیم عشایر را مطرح کنیم.

مدیرکل دفتر مناطق کمتر توسعه‌یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: افکار استاد بیگی در جریان مدارس عشایر نهادینه شده و شما نمی‌توانید این اندیشه ناب را که چیزی جز خدمت به صعب‌العبورترین و سخت‌ترین جغرافیای خشن کشور است، در جای دیگر به ارمغان آورید. آن ارزش که شما را در جایگاه معلم عشایر نگه داشته است، فراتر از مادیات است. کسانی که در این راه خدمت می‌کنند، نباید پیشمان شوند.

 

یزدان‌پناه افزود: همه آدم‌ها به نیکی یاد نمی‌شوند؛ شما معلمان عشایر، هرگز از کار خود پشیمان نشوید. لذتی که امروز من در خدمت به آموزش و پرورش عشایر می‌برم، در مدت سی و اندی سال خدمت خود احساس نکردم؛ زیرا این دانش‌آموزان، فرزندان کسانی هستند که مقام و جایگاه خاصی ندارند. در خوزستان کارهای بزرگی انجام شده و خدمات زیادی صورت گرفته و حیف است که این خدمت، تکریم نشود.

وی با بیان اینکه عدالت آموزشی دو شکل عمودی و افقی دارد، گفت: معنای افقی در آموزش، ساختمان، نیمکت و تجهیزات است که امروز خدمات بسیار ارزشمندی به مدارس عشایر در این راستا ارائه شده است. شعار ما این است که هر کجا غیر از این دیدید، به ما اطلاع دهید و هر کجا بچه‌های عشایری بودند که معلم نداشتند بگویید تا ما معلم بفرستیم.

مدیرکل دفتر مناطق کمتر توسعه‌یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: اگر شما تک کلاسی در دورترین نقطه عشایر بسازید، همواره دعا می‌شوید؛ زیرا عشایر همواره تکریم می‌کند. اگر بخواهیم عدالت عمودی را رعایت کنیم، راهی جز تقویت معلمان و بالا بردن کیفیت آموزش در عشایر و چاره‌ای جز انتقال فناوری به مدارس عشایر نیست. نباید امروز در مدارس چندپایه حتی یک دانش‌آموز فاقد کامپیوتر باشد. من باید تمام تلاش خود را معطوف به همین موضوع در زمینه تجهیزات کنم.

یزدان‌پناه ادامه داد: ما همچنان آموزش و پرورش و تعلیمات عشایر را با جان و دل اجر می‌نهیم و اگر از استاد حیدر زراسوندی، استاد بیگی و صدها معلم عشایر دیگر تکریم می‌کنیم، در واقع از هویت عشایری تکریم و به این امر افتخار می‌کنیم. امروز استادبیگی به تکریم ما نیاز ندارد؛ چراکه جمع امروز ما حاصل تلاش او بود که امروز نتیجه داده است.

وی با اشاره به سفر خود در سال گذشته به منطقه هویزه، گفت: من در سال گذشته قول دادم که بخشی از عرب‌زبانان عشایر که تحت پوشش نیستند، پوشش داده شوند و قرار شد سال آینده در خوزستان، عشایر عرب‌زبان نیز تحت پوشش قرار بگیرند.

 

معلمان عشایر در مناطق دو زبانه در حال تلاش هستند و همین جلسات می‌تواند کمک کند تا این افراد دیده شود.

مدیرکل دفتر مناطق کمتر توسعه‌یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش اگر پرورش در کنارش نباشد، فایده‌ای ندارد. ما به دنبال تربیت انسان حافظه‌مدار نیستیم؛ بلکه در آموزش و پرورش عشایر به‌دنبال پرورش انسان هستیم و حول محور انسان کار می‌کنیم‌ و می‌خواهیم انسانی تربیت کنیم که بتواند خود را اداره و اجتماع را درک کند. هیچ عشقی مانند عشق معلم نیست، مگر عشق پدر و مادری؛ قدر این شغل را بدانید.

یزدان‌پناه عنوان کرد: من معتقدم آموزش و پرورش در دوجا فوق‌العاده کار کرده‌است، نخست آموزش و پرورش استثنایی و دوم آموزش و پرورش عشایر. به برکت سیاست‌های این دولت، سال گذشته سنجش سلامت کودکان عشایر برای اولین‌بار به‌طور رایگان در کشور انجام شد که برخی از استان‌ها دیر متوجه آن شدند، اما امسال تمام این دانش‌آموزان باید به‌طور رایگان و اجباری سنجش شوند.

وی گفت: من خود را یک خوزستانی و یک فرد از ایل بختیاری مانند تمام ایل‌های ایران می‌دانم و به‌عنوان مسئول، با کلکسیونی از اقوام در کشور روبرو هستم، اما یک چیز در آن‌ها هماهنگ است و آن شجاعت، سخاوت و دلیری است که ویژگی‌های عشایر امروز است و همین ویژگی‌ها در کشور موجب شد که عشایر با تمام وجود از دین و اسلام دفاع کنند.

مدیرکل دفتر مناطق کمتر توسعه‌یافته و عشایر وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مناطق عشایری امروز به کمک شما نیاز دارند؛ اگر هر روز بتوانیم قدمی برداریم و اجازه ندهیم که فرزندان ما همچنان در محرومیت اولیه باشند، قطعاً ذخیره‌ای برای آخرتمان خواهد بود.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,079 بازدید

    0 نظر

    درج: 19 اسفند 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir