پیشنهاد شناور شدن تعطیلات مدارس به مجلس

0
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مقدار روزهای سال تحصیلی غلط بوده و توجیه کارشناسی ندارد، گفت: نمی‌توانیم روی این مقدار سال تحصیلی تصمیم بگیریم چون این تصمیم را مجلس گرفته است.
خبرگزاری فارس: مقدار زمان سال تحصیلی توجیه کارشناسی ندارد/ پیشنهاد شناور شدن تعطیلات مدارس به مجلس
مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «آیا موضوع حذف تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است؟»، اظهار داشت: شورای عالی آموزش و پرورش تعطیلی را تصویب نکرد که حالا بخواهد حذف را تصویب کند.
وی افزود: طرح آموزش و پرورش، ساماندهی زمان آموزش است و نه تعطیلی مدارس؛ یعنی چه زمانی سال تحصیلی آغاز می‌شود و پایان می‌یابد؛ طبق قانون مجلس از اول مهرماه سال تحصیلی آغاز و پایان اردیبهشت درس تمام می‌شود و در خرداد ماه هم امتحانات برگزار شده و دانش‌آموزان تعطیل می‌شوند.
*مقدار زمان سال تحصیلی توجیه کارشناسی ندارد
*برخی استان‌ها 4 ماه تعطیلی دارند که آفت است
نوید ادهم با بیان اینکه این مقدار سال تحصیلی غلط بوده و توجیه کارشناسی ندارد، خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم روی این مقدار سال تحصیلی تصمیم بگیریم چون این تصمیم را مجلس گرفته است و اگر بخواهد تغییر کند قانون مجلس خودش باید اقدام کند؛ پیشنهاداتمان را بارها در کمیسیون‌های مختلف مجلس ارائه کرده‌ایم.
وی ادامه داد: سؤال اینجاست که چرا سال تحصیلی باید اول مهر آغاز شود و آخرین روز اردیبهشت ماه پایان یابد؛ چرا 3 ماه تعطیلی باید وجود داشته باشد؛ در برخی استان‌ها 4 یا 4.5 ماه تعطیلی دارند که قطعاٌ آفت آموزشی، تربیتی و اجتماعی دارد زیرا دانش‌آموز 4 ماه تعطیل است و هیچ نسبتی با درس ندارد.
*ارائه پیشنهاد شناور شدن تعطیلات مدارس به مجلس
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به پیشنهاداتی که در خصوص زمان آموزش به کمیسیون‌های مجلس ارائه کرده‌اند اشاره و گفت: به عنوان نمونه یکی از پیشنهادات ما شناور شدن تعطیلات است؛ یعنی تعطیلات چرخشی باشد و 10 هفته دانش‌آموزان مدرسه باشند و 2 هفته تعطیل شوند و بازهم 10 هفته به مدرسه بیایند و 2 هفته تعطیل شوند؛ یا اینکه چرا تعطیلات زمستانی نداشته باشیم؟
وی به پیشینه انجام این کار در گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته و در زمان وزارت آقای نجفی در آموزش و پرورش به همین ادله کارشناسی گفتند که اول مهر را یک مقداری جلوتر بیاوریم و به 20 و 15 شهریورماه آوردند و در آن زمان نمایندگان مجلس وارد شدند و اول مهر را شروع سال تحصیلی اعلام کردند.]*ساماندهی زمان آموزش تحصیل پنج روز در هفته است
نوید ادهم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به دومین موضوعی که درباره سامان زمان آموزش وجود دارد و از اول مهر تا خردادماه است، گفت: در طرح ساماندهی زمان آموزش ما 5 روز پیش‌بینی کردیم و ادله‌های مختلف داریم.
وی تصریح کرد: اکثر کشورهای دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل هستند؛ یعنی دو روز در هفته را تعطیلی دارند.
*درباره پنجشنبه‌ها واژه تعطیلی استفاده نکردیم
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه درباره پنجشنبه‌ها واژه تعطیلی را استفاده نکردیم زیرا تعطیلی یعنی بروند در خانه و بخوابند، گفت: همچین حرفی نزده‌ایم؛ در همان مصوبه ساماندهی گفته‌ایم پنجشنبه‌ها کارهای اردویی، بازی، فعالیت‌های علمی و ورزشی داشته باشند و فعالیت رسمی و درسی نداشته باشند.
وی افزود: آیا تمام نیاز بچه‌ها همین فعالیت‌های درسی است؟ یا اگر بخواهیم به مفاهیم سند تحول بنیادین وفادار باشیم می‌گوییم تربیت در 6 ساحت وجودی انسان است که یک ساحت آن فعالیت علمی است؛ تربیت سیاسی، اخلاقی، اجتماعی، زیستی و هنری هم می‌خواهیم که این در سند آمده است؛ حالا این موضوع چه زمانی باید اتفاق بیفتد، به نظر ما یکی از آنها بعدازظهر مدارس است و دیگری پنجشنبه‌های مدارس است و دیگری روز جمعه است.
نوید ادهم ادامه داد: اگر قرار است از منظر دینی نگاه کنیم و صله‌رحم در ادبیات دینی ما موضوعیت دارد، این میدان را باید بدهیم تا اتفاق بیفتد؛ حالا اگر دانش‌آموز روزهای پنجشنبه‌ در مدرسه باشد، دانش‌آموزان باید جمعه بنشینند و تکالیفشان را انجام دهند و جمعه دیگر تعطیل نیست.
*آسیب‌های اجتماعی مربوط به خارج مدرسه است
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا قبول دارید باید از نظر تجهیزاتی و شکلی جذابیتی در مدرسه به وجود بیاورید و بعد این تصمیمات گرفته شود؟؛ دانش‌آموز با چه انگیزه‌ای در روز پنجشنبه به مدرسه بیاید؟»، خاطرنشان کرد: به همان انگیزه‌ای که در خیابان فوتبال بازی می‌کند.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: اگر بچه در بیرون مدرسه این فعالیت‌ها را انجام دهد از نظر اخلاقی و تربیتی چه تضمینی وجود دارد؛ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مربوط به خارج مدرسه است اما وقتی در مدرسه است مدیر مدرسه بالای سر آن دانش‌آموز است.
وی گفت: امیدواریم که سیاستگذاران اعتباری بدهند تا مدارس ما مجهز شوند و دانش‌آموزان در مدارس با رغبت حضور داشته باشند؛ حالا فرض کنید که سیستم اعتبار ندارد و از طرفی هم پدر و مادرها هم پول نمی‌دهند، حالا باید چه کاری کرد؛ چند کار می‌شود انجام داد مثلاً دانش‌آموز در حیاط مدرسه باشد و فوتبال بازی کند یعنی جلوی چشم خودمان بازی کند؛ اکثر مدارس یک، دو یا سه دستگاه کامپیوتر دارند و می‌شود آنها را در اختیار دانش‌آموزان قرار داد؛ اکثر مدارس کتابخانه و آزمایشگاه هم دارند که می‌توانند از آنها استفاده کنند زیرا باید با دارایی‌های موجود مدیریت کنیم.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,855 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 تیر 1393

    توسط: askari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir