توصیف انواع مختلف کهکشان ها از دید اختر شناسان

-1
توصیف انواع مختلف کهکشان ها از دید اختر شناسان
تلسکوپ ها در طی ۲۰۰ سال اخیر توانسته اند کهکشان های موجود در خارج از کهکشان راه شیری را به تصویر بکشند. از میان کهکشان های بررسی شده تنها چند مورد انگشت شمار مُناسب کاوش بوده اند اما با قدرتمند تر شدن تلسکوپ ها زمینه برای کشف کهکشان های بیشتر هموار شد. همین عامل اخترشناسان را بر آن داشت تا راهی برای طبقه بندی انواع مختلف کهکشان ها پدید آورند.
 
علی رغم موفقیت هایی که این سیستم به ارمغان آورده است، معیاری که برای طرح هابل در نظر گرفته شده بر پایه های ذهنی استوار است و ارتباط غیر مستقیم با ویژگی های فیزیکی کهکشان ها دارد. به همین منظور، تلاش ها به منظور شناسایی مسیرهای تکامل و انواع مختلف کهکشان ها با دشواری جدی روبرو شده است، چرا که تغییر آنها کند بوده و میلیارها سال به طول می انجامد.
در سال ۱۹۲۶ میلادی، اخترشناس مشهور آمریکایی ادوین هابل سیستمی را طراحی کرد که بر طبق آن، کهکشان ها را در گروههای مارپیچی، بیضی شکل، عدسی شکل و نامنظم جای داد. این سیستم که به زنجیره هابل معروف است، متداول ترین راه برای طبقه بندی کهکشان ها تا به امروز میباشد. دکتر لوکا کورتس از دانشگاه غرب استرالیا و مسئول مرکز تحقیقات بین المللی اختر شناسی(ICRAR) خاطر نشان می کند که تجهیزات پیشرفته ستاره شناسی در دنیای امروزی قادر به انجام تحقیقات وسیع بر روی صدها هزار کهکشان هستند و این میزان بسیار بیشتر از تلسکوپ زمینی "ادوین هابل” است که قبلا در خدمت بشر بود.

وی در ادامه افزاید: « ما واقعاً نیازمند راهی برای طبقه‌بندی کهکشان ها با ابزارهایی هستیم که بتوانند ویژگی های فیزیکی را مورد اندازه گیری قرار دهند. روش های ذهنی و زمان بر دیگر به کار ما نمی آیند.» در پژوهشی به رهبری دکتر کورتس تیمی از محققان از روشی به نام طیف سنجی میدان یکپارچه برای بررسی نحوه حرکت گازها و ستارگان در کهکشان ها استفاده کردند، آنان سپس زنجیره هابل را به عنوان یک سیستم طبقه‌بندی دو بعدی فیزیکی تفسیر نمودند.

 
 
 
طبقه بندی چند نمونه از ۴۸۸ کهکشان مشاهده شده در این مطالعه با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و سیستم گشتاور زاویه‌ای پیشنهاد شده.
 
 
به پاس پیشرفت فناوری های نوین، امکان ترسیم نحوه توزیع و سرعت اجزای مختلف کهکشان ها بصورت جامع فراهم آمده است. بنابراین، ما می توانیم با استفاده از این اطلاعات به تعیین گشتاور زاویه‌ای کُلّی یک کهکشان بپردازیم که کمیت فیزیکی تأثیرگذاری در نحوه ی تکامل کهکشان در طول میلیاردها سال به شمار می رود. دکتر کورتس در ادامه گفته های خود این طور بیان می کند: «نکته جالب توجه این است که انواع کهکشان های توصیف شده توسط طرح جامع هابل ظاهراً با دو ویژگی اصلی تعیین می شوند، جرم و گشتاور زاویه‌ای. این دو ویژگی ما را در رسیدن به تفسیر فیزیکی از زنجیر معروف هابل یاری می کنند پس احتمال کنار گذاشتن روش های ذهنی رو به افزایش می گذارد.»

در این مطالعه، ۴۸۸ کهکشان توسط تلسکوپ ۳٫۹ متری استرالیا واقع در بخش جنوب ولز مورد بررسی قرار گرفتند. ابزاری به نام SAMI نیز به تلسکوپ وصل شده بود. پروژه ی SAMI تحت رهبری دانشگاه سیدنی و مرکز CAASTRO بر آن است تا یکی از نخستین مقیاس های بزرگ را جهت اندازه گیری سرعت و توزیع گازها و ستارگان با سن های مختلف ایجاد کند.

 
 
 
تصویری از آماندا بائر در حال بررسی ابزار SAMI به منظور مشاهده کهکشان ها با تلسکوپ ۳٫۹ متری استرالیا.
 
پروفسور واریک کوچ مدیر رصدخانه اخترشناسی استرالیا گفت: «استرالیا تبحر خاصی در زمینه این نوع از اخترشناسی دارد و توجهات را به سوی خود جلب کرده است. ما توانستیم به کمک ابزار SAMI در مجموع ۶۱ فیبر نوری را در فاصله ای کمتر از نصف عرض موی انسان قرار دهیم. این مقداری بسیار کوچک است که البته کار بزرگی به شمار می آید و توجه اخترشناس های متعددی را از سرتاسر جهان به خود جلب کرده است.»

برنامه ریزی هایی برای ارتقای ابزارها و تجهیزات در نظر گرفته شده است که امکان دستیابی به نقشه های دقیق تری را از کهکشان ها فراهم می کند. آنها نقش مهمی نیز در درک فرآیند های فیزیکی دخیل در زنجیره هابل ایفا خواهند نمود. دکتر کورتس در پایان خاطر نشان کرد:« همچنان که ما در انجام این فعالیت ها پیشرفت می کنیم و ابزارهای مورد استفاده ما ارتقا می یابند، باید به دنبال راه هایی برای درک نحوه تکامل یک کهکشان به کهکشانی دیگر باشیم. به نظر من چنین کاری بسیار هیجان انگیز میباشد.»
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    5,341 بازدید

    1 نظر

    درج: 4 مهر 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (1 مورد)

    کاربر ناشناس
    خوب بود ولی از نظر من نباید اونجوری سیستم زنجیره ای هابل رو تفسیر می کردن. تا وقتی که تکنولوژی نداشتن یک طبقه بندی متفکرانه بود. حالا که بعد ۱۲۰ سال به فناوری دست پیدا کردن شد طبقه بندی دو بعدی فیزیکی ؟
    .
    1400/03/26 - 18:11
  • 0
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir