شبستر ،شهر دانشگاهی آذربایجان شرقی

0
شبستر ،شهر دانشگاهی آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی

شبستر

سرد کوهستانی

جاذبه ها: 5 تا

  1. جاذبه های طبیعی و گردشگری و آثار تاریخ و مذهبی و دیدنیهای شبستر
شهرستان شَبـِستَر، از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی در ایران است. مرکز شبستر، شهر شبستر است…
شهرستان شبستر، در غرب آذربایجان شرقی با وسعت ۲۷۵۰ کیلومتر مربع واقع شده و در بین شهرستان‌های مرند، تبریز، ورزقان، خوی، سلماس و دریاچه ارومیه قرار گرفته‌است. (شهرستان شبستر، از شهرستان‌های واقع در جادهٔ ترانزیت تبریز – ارومیه بوده و در مسیر خط آهن ایران – ترکیه قرار گرفته است.)
کوه می‌شو، با جهت شرقی–غربی با طول بیش از یکصد کیلومتر و عرض سی کیلومتر، مانند دیواری سرتاسر شمال منطقه شبستر را می‌پوشاند و شبستر را از شهرستان مرند و خوی جدا می‌کند. این کوهها در امتداد کوههای قره داغ قرار گرفته و بلندترین قله آن علی علمدار، است…
شبستر، شهر دانشگاهی است و با وجود جمعیت کم آن، دانشجوی بسیاری در خود جا داده‌است. "دانشگاه آزاداسلامی واحد شبستر، دانشگاه آزاد واحد خامنه شبستر، دانشگاه آزاد واحد صوفیان شبستر، دانشگاه آزاد واحد تسوج شبستر، دانشگاه پیام نور شبستر و دانشگاه پیام نور بنیس و دانشگاه جامع علمی کاربردی شبستر از دانشگاه‌های شبستر ۱۲۰ هزار نفری است." بندر شرفخانه، دریاچه ارومیه، و کوه‌های می‌شو داغ، از مظاهر طبیعی شبستر هستند . " صیفی‌جات سیس و میوه‌های شندآباد و کارخانه‌های آجرپزی وایقان و کارخانه های نساجی خامنه از مشخصه‌های شهرستان شبستر” هستند. شهر فرهنگی، تاریخی و قهرمان پرور خامنه و درختان چنار کهنسال آن و همچنین شهر کوزه‌کنان، به ساخت سفالینه شهرت دارد و محصولات سفالین آن به اکثر نقاط کشور صادر می‌شود .
  • تقسیمات کشوری شبســتر
  • براساس آخرین تقسیمات کشوری، دارای سه بخش (مرکزی، صوفیان و تسوج)، 8 دهستان و 9 نقطه شهری به نامهای خامنه، شبستر، شرفخانه، شندآباد، سیس، وایقان، کوزه کنان، صوفیان و تسوج می‌باشد. شبستر دیدنیها سوغات بازار تپه کلیسا حمام آبشار کوه شبستری مقبره مورو میشو ایرانگردی توریستی سفر بازدید دیدنیهای جاذبه گردشگری شهر دیدنی های آثار تفریحی تاریخی نقاط مکانهای جاهای مناطق مکان اماکن طبیعی رودخانه شهرستان آرامگاه امامزاده بخش مرکزی شهرستان شبستر؛ دهستان سیس شبستر؛ دهستان گونی شرقی شبستر؛ دهستان گونی مرکزی شبستر؛ شهرها: (خامنه، شبستر، شرفخانه، شندآباد، سیس، وایقان و کوزه‌کنان (… بخش صوفیان شبستر؛ دهستان چله خانه شبستر؛ دهستان رودقات شبستر؛ دهستان می‌شو جنوبی شبستر؛ شهرها: صوفیان شبستر بخش تسوج شبستر؛ دهستان چهرگان شبستر؛ دهستان گونی غربی شبستر؛ شهرها: تسوج شبستر .
    1. تاریخ و فرهنگ شبستر
    شبستر، زادگاه شاعران و عارفان بسیاری، نظیرشیخ محمود شبستری، شیخ محمد خیابانی و میرزا علی معجز شبستری است؛ شیخ محمود شبستری، متوفی به سال ۷۲۰ هجری قمری در شبستر، مدفون است و امیر تیمور به سال۷۷۸ ه.ق بعداز تسخیر تبریز، به زیارت قبر او در شبستر رفته‌است. میرزا علی معجز شبستری معروف به معجز شبستری، در سال ۱۲۵۲ هجری شمسی در شبستر، که در آن زمان قصبه‌ای کوچک بود متولد شد. وی فرزند حاجی آقا از تاجران بزرگ شبستر و پدر بزرگش حاجی میرزا بابا حاکم شبستر، بود . ) او دو برادر بزرگتر از خودش، به نامهای حسن و حسین داشت؛ که به استانبول رفت و آمد داشتند. میرزا علی معجز در شبستر در نزد شخصی به نام آخوند ملا علی، با اصول قدیم در شبستر تحصیل کرده‌است. معجز برای تاسیس یک مدرسه دخترانه با اصول امروزه، برای دختران شبستر خیلی تلاش کرد و بالاخره با کمکهای رئیس فرهنگ آنزمان تبریز، بنام آقای دکتر محسنی عماد السلطنه، اولین مدرسه دخترانه را در قصبه شبستر، ایجاد نمود …( شهرستان شبستر، تا عصر قاجاریه جزو املاک قاجاران بوده و بعداز انقراض این سلسله املاک و دارائی شاه جزو املاک دولتی، درآمد. تااینکه درسال 1311 این ناحیه ازعرصه دولت درآمده و به مالکین رقبات(ارثی)، منتقل کرده ‌است
     
     
     
     
    1. ویژگیهای طبیعی شبستر
    کوه می‌شو شبستر (می‌شوداغ)، در گذشته از نظر تنوع گونه‌های زیستی منطقه‌ای، ارزشمند به شمار می‌رفت و اکنون با تخریب زیستگاه‌ها و کم شدن شمار جانداران، روبرو است . می‌شوداغ، در اشل اکوسیستمیک آذربایجان، زیستگاهی پیرامونی و پشتوانه‌ای برای بقای بیوتای اندمیک آذربایجان محسوب می‌شود. وجود بیش از385 گونه گیاه شناخته شده و پوشش گیاهی و تنوع گونه‌ای اندمیک مخصوص و منحصر به می‌شو، بیانگر ارزش و اهمیت پوشش گیاهی این منطقه شبستر ‌است ! منطقه می‌شو، شبستر از لحاظ قرار داشتن در میان مناطق حفاظت شده مرکان و منطقه شکار ممنوع یکانات، از سمت شمال و شمال غربی و پارک ملی دریاچه ارومیه از سمت جنوب، و داشتن فون جانوری تنوع زیستی (بیوم)، ارزشمند دارای اهمیت بسیار زیادی است . شیخ محمود شبستری، شیخ محمد خیابانی و حاج محمد کوزه کنانی (از فعالان مشروطه)، از مشاهیر شبستر ‌هستند . ضمناً شهرستان شبستر، (منطقه ی خامنه) زادگاه پدری آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران است ….
    نگاهی گذرا به شهرستان شبستر
    تسوج شهری زیبا در شبستر محدوده ای از ایران اسلامی، که با وسعت 2695 کیلومترمربع، نام شهرستان شبستر، به خود اختصاص است و در بین اهالی شبستر و شهرستان های همجوار، به نام گونئی مشهور است در شمال غربی تبریز واقع است . شبستر از شرق به شهرستان تبریز، از شمال شرق به شهرستان اهر، از شمال به شهرستان مرند، از شمال غرب به شهرستان خوی، از غرب به شهرستان سلماس (استان آذربایجان غربی) و ‌از جنوب به دریاجه ارومیه محدود است . فاصله مرکز شهرستان (شبستر) از مرکز استان (تبریز)66 کیلومتر میباشد. شبستر، از 10 کیلومتری تبریز شروع و تا 35 کیلومتری شهر سلماس ادامه می یابد … " جغرافیای طبیعی شهرستان شبستر ” کوهستان میشو شبستر، با جهت شرقی- غربی به طول بیش از یکصد کیلومتر و عرض سی کیلومتر مانند دیواری سرتاسر شمال منطقه شبستر را می پوشاند و شبستر را از شهرستان مرند و خوی جدا می‌کند . این کوه ها در امتداد کوه های قره داغ قرار گرفته و بلندترین قله های آن علی علمدار و شانجان، می‌باشد. (تنوع زیستی و جانوری در این کوهستان، وجود داشته و تأثیرات اکولوژی و اکوسیستمی آن درآب و هوا و زیست بوم منطقه شبستر، غیر قابل انکار می‌باشد و) در فصلهای مختلف، محل تفریح و ورزش اهالی منطقه شبستر، می‌باشد !
    1. آب و هوای شبستر
    آب و هوای شهرستان شبستر، در تابستان ها معتدل و در زمستان ها سرد است. اثر بادهای مرطوب مدیترانه‌ای، که از فراز کوه های مرزی ترکیه و آذربایجان غربی می رسند، در شبستر،‌ کاملا نمایان است. به علاوه رطوبت دریاچه ارومیه در شبستر، موثر است. روزهای یخ بندان سالانه در شبستر، کم تر از ایام یخ بندان در سایر مناطق آذربایجان است … عبور خط «همباران»، به میزان ۶۰۰ میلی متر در سال، که شبستر در محدوده آن  قرار گرفته، در وضع بارندگی شبستر تاثیر زیادی دارد. به طور کلی آب و هوای شهرستان شبستر، معتدل و نیمه مرطوب بوده و در شهر شبستر (مرکز شهرستان)، بیش ترین درجه حرارت در تابستان ها ۲۸ درجه بالای صفر و کم ترین آن در زمستان ها ۱۸ درجه زیر صفر است. میزان باران سالانه در شهر شبستر، به طور متوسط در حدود ۳۵۰ میلی متر است . ارتفاعات مهم شبستر ارتفاعات مهم شبستر: نحوه استقرار پستی و بلندی در سراسر شبستر، منطقه شبستر را از ویژگی خاصی برخوردار نموده است. بلندیهای مورو و میشو با جهت شرقی ـ غربی به طول حدود یکصد کیلومتر و عرض حدود سی کیلومتر، مانند دیوار عظیمی سرتاسر شمال شهرستان شبستر، را پوشانیده و شبستر را از شهرستانهای مرند و خوی جدا می‌سازد و جنوب منطقه را دریاچه ارومیه، اشتغال کرده است و بدین ترتیب اهمیت استراتژیکی شهرستان شبستر را خط ساحلی دریا، در جنوب و کوه میشو در شمال تشکیل می دهند، که موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و از مهمترین ویژگی های طبیعی منطقه شبستر می‌باشد …
    جمعیت شبستر
    در آخرین سرشماری سال ۱۳۸۵، جمیعیت شهرستان شبستر، در حدود ۱۲۱،۷۸۷ نفر بوده است.
    وجه تسمیه و پیشینه تاریخی شبستر
    شبستر، از شهرهای قدیم آذربایجان است، که نام شبستر در کتاب های بسیاری آورده شده است. حمدالله مستوفی در نزهه القلوب(??? هـ ق) فراوانی نعمت شبستر را ستوده و چنین می نویسد:« چهارم، ناحیت ارونق بر غرب شهر(تبریز) است. آغازش سه فرسنگی شهر است، تا پانزده فرسنگی و عرضش پنج فرسنگ باشد … ) حاصل نیکو از انگور، غله، و میوه دارد و مدار تبریز بر ارتفاعات آن جا بادش و سی پاره دیه است و اکثرش معظم که هر یک قصبه ای است؛ چون سیس، شبستر، و ایقان، کوزه، کنان و …» بخشی از شهرت شبستر نیز به وجود بزرگانی همچون: شیخ محمود شبستری، عارف و صاحب مثنوی گلشن راز، و میرزا علی اکبر معجز شبستری شاعر طنزسرای برجسته آذربایجان، ارتباط دارد .
     
     
     
    1. آثار تاریخی و دیدنی شهرستان شبستر
    " مسجد جامع تسوج شبستر ” مسجد تسوج شبستر، یکی از آثار بسیار قدیمی مذهبی است. که بر پیشانی مدخل آن فرمانی صفوی مربوط به قرن دهم هجری قمری باخط ثلث برجسته، بر روی سنگی نقش شده است. این مسجد 24 ستون و35 گنبد آجری دارد … " مقبره شیخ محمود شبستری ” این آرامگاه، در وسط شهر شبستر و در وسط باغی موسوم به باغ گلشن، قرار دارد ومحل دفن سعدالدین محمود بن عبدالکریم بن یحیی (از مشاهیر وعرفای آذربایجان وخالق مثنوی معروف گلشن راز) واستادش بهاءالدین یعقوب تبریزی است. تاریخ بنا به اواخر قرن ششم واوایل قرن هقتم هجری قمری مربوط است. و به دست حاج میرزا آقاسی وزیر محمد شاه قاجار تجدید بنا شده است . متوفی به سال 720 هجری قمری، در شهر شبستر مدفون است و امیر تیمور، به سال778 ه.ق بعداز تسخیر تبریز، به زیارت قبر او رفته‌ است … " آبشار عیش آباد شبستر ” این آبشار، در قسمت کوهستانی میشوغربی، در نزدیکی روستای عیش آباد شبستر، واقع شده است. بخشی از جاده منتهی به محوطه آبشار، اتومبیل رو وبخشی دیگر خاکی است. آبشار عیش آباد شبستر، حدود 15 متر ارتفاع دارد. محوطه پیرامون آبشار را کوه و دره زیبایی در بر گرفته است … " روستای سیس شبستر ” این روستا، در14 کیلومتری شبستر، در سر راه صوفیان به شبستر، واقع شده وآثار تاریخی زیادی دارد. اهم این آثار، عبارتند از: سنگ حجاری شده قیزیل داش، در کمره یکی از تپه های غربی سیس، مزار پیر رجب، بالاتر از محل قیزیل داش، که محل زیارت مردم شبستر است، (مزار شیخ اسماعیل، از عرفای بزرگ قرن 7و8 هجری قمری، مسجد محمد حنیفه، که در دوره صفویه مرمت وتجدید بنا شده و) مقبره باله حسن، از مریدان شیخ شهاب الدین اهری که در کنار مسجد روستا واقع است … ” آبشار سرکندیزج ” این آبشار دیدنی، در شمال روستای سرکندیزج، واقع شده و یکی از مهم ترین مناطق تفرج و کوهپیمایی در منطقه شبستر، به حساب می آید! مسیر روستا از ?? کیلومتری شرق شبستر، جدا شده و یک جاده آسفالته ? کیلومتری شما را به روستای سرکندیزج می رساند. " حمام بازار تسوج؛ گنجینه­‌ی قدمت و زیبایی ” یکی از قدیمی‌ترین و درعین حال اسرارآمیزترین بناهای تاریخی آذربایجان، "حمام بازار” شهر تسوج شبستر است، که برای همه مردم تسوج شبستر، مجموعه ای آشنا بوده و آنها خاطرات و حکایت­های تلخ و شیرین زیادی در مورد آن دارند. یکی از نکات جالب توجه در مورد این حمام، واقع شدن آن در کنار مسجد جامع تسوج شبستر است . از آنجایی­که تاریخ بنای این مسجد، به دوران صفویه برمی­‌گردد، با توجه به همجواری حمام شبستر، با این مسجد و مجموعه­‌ای که از آن، به نام بازار تاریخی تسوج شبستر، یاد می­‌شود، قدمت این بنا را نیز به دوران صفویه نسبت می­‌دهند . کارشناسان احتمال می­‌دهند این مثلث: مسجد، حمام و بازار، به صورت یک مجموعه­‌ی تاریخی، کارکردی مؤثر و به روز در دوران­های گذشته شبستر، داشته است. مقایسه نمونه‌­های دیگری از این نوع همنشینی، که در سایر نقاط ایران نیز به فراوانی یافت شده، انتساب این حمام شبستر و کارکرد منحصر به فرد آن را تایید می­‌کند … تا جایی که اکنون به صورت بلا استفاده مانده و جز در مواردی، نسبت به مرمت اصولی آن اقدامی نشده است. اکنون، که این اثر در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده؛ ضرورت بازسازی، مرمت و نگه داری اصولی آن احساس می‌شود … پیشنهاد می شود، طرح تبدیل این بنا به یک موزه‌ی تاریخی برای نگه داری و نمایش آثار قدیمی بخش تسوج شبستر؛ از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مورد بررسی قرار گیرد، تا هم از نابودی آثار تاریخی که هم اکنون در پستوی بسیاری از خانه‌ها به فراموشی سپرده می شود، جلوگیری شود و هم عاملی برای جذب گردشگر به شبستر تاریخی باشد.
     
     
     
    کشاورزی شبستر شبستر یک منطقه ی کشاورزی است و باغ های میوه و تاکستان ها، شهر شبستر را در بر گرفته اند. فرآورده ها و محصولات کشاورزی شبستر را گندم، جو، بنشن، دانه های روغنی، گیاهان علوفه ای، گلابی، سیب، گردو، زردآلو، گیلاس، آلبالو، گوجه، آلو و هلو تشکیل می دهد . دام داری و دام پروری، از فعالیت های بسیار مهم شهرستان شبستر به حساب می‌آید. این امر به دلیل وضعیت خاص منطقه شبستر و وجود مراتع غنی از رونق کامل برخوردار است. فعالیت شبستر در زمینه زنبورداری نیز چشمگیر است !  
    صنعت شبستر در رشته صنایع؛ بیش ترین اهمیت را در شهرستان شبستر، کارخانه سیمان صوفیان شبستر، دارا است که با توجه به ظرفیت نسبتا زیادش؛ مقدار قابل توجهی نیروی کارمنطقه شبستر را به خود جذب کرده و سبب انتقال نیروی فعال بخش کشاورزی به بخش صنعت شده است. هم چنین، کارخانه‌های تهیه خشک بار و کارخانه تعمیرات کشتی بندر شرفخانه اهمیت ویژه دارد. سنگ آهک و نیز تعدادی معدن شن و ماسه و معدن نمک، نیز در سطح شبستر قرار دارد .
    جغرافیای تاریخی شهرستان شبستر
    شهرستان شبستر، تا عصر قاجاریه جزو املاک قاجاران بوده و بعداز انقراض این سلسله، املاک و دارائی شاه جزو املاک دولتی درآمد. تااینکه درسال 1311شبستر، ازعرصه دولت درآمده و به مالکین رقبات(ارثی)انتقال داده شده‌است . شهرستان شبستر، که در دفاتر مالیاتی سابق و مکاتبات اداری بنام (ارونق وانزاب)، مضبوط و در بین اهالی شبستر و شهرستان های همجوار، بنام "گونئی” مشهوراست، درشمال غربی تبریز، واقع و محدود است.   
    مکان های دیدنی و تاریخی شبستر
    دریاچه ارومیه و جزایر و بنادر آن، آبشار عیش آباد و ارتفاعات منطقه، از جاذبه های طبیعی شهرستان شبستر محسوب می‌شوند. بناهای تاریخی و دیدنی متعدد حکایت از قدمت تاریخی منطقه دارند. مساجد شبستر، در ردیف مکان های دیدنی به شمار می‌آیند. در تسوج، مسجد زیبایی قرار دارد، که مسجد یادگار شاه نامیده می‌شود . هم چنین قبور عارفان و مشاهیر، مانند: مقبره شیخ محمود شبستری و مزار پیررجب، در کنار روستای تاریخی سیس، از مکان های دیدنی منطقه شبستر، به حساب می‌آیند .
     
     
     
    نقاط دیدنی و تاریخی شبستر
    آثار و بناهای تاریخی متعدد و پراکنده، در شهرها و روستاهای شهرستان شبستر، اصالت و غنای فرهنگ منطقه شبستر را بی نیاز از توصیف می‌کند. از جمله آثار با ارزش شهرستان شبستر، وجود تپه‌های خاکستری، که در اصطلاح (کول تپه) خوانده می شود می‌باشد . از جمله دیگر آثار باستانی شبستر، می توان به این موارد اشاره کرد: سنگ نوشته سر درب مساجد کوشخانه شبستر، جامع و خیراب در شبستر و مسجد جامع تسوج شبستر و دیگر سنگ نوشته ها که در روستاهای شبستر، دیده می‌شوند؛ آثار تاریخی با ارزشی به شمار می‌ایند … " قوچ های سنگی تراشیده از سنگ مرمر و خارا، که در اغلب شهرها و روستاهای منطقه شبستر، به چشم می خورد و شاید از بقایای سلسله های آق قویونلو و قره قویونلوها باشند”، از دیگر آثار تاریخی و فرهنگی منطقه شبستر می‌باشند و می توان به جرات نظر داد؛ که وجود مساجد و مقابر و ابنیه قدیمی و سنگ نوشته‌ها و وجود راهروهای زیرزمینی، روایتگر سابقه تاریخی و تمدن جا افتاده منطقه شبستر است … توضیحات و تهیه عکس و تصویر از تمام آثار و ابنیه تاریخی شهرستان شبستر، از لحاظ کثرت و تعدد مجوب اطاله کلام می گردد و اصلاً از اهداف این مقال خارج است؛ معذالک برای روشن شدن مطلب، یعنی آثار نام برده می شود: سواحل دریاچه ارومیه و در همین راستا امکانات آموزشی – تفریحی و فرهنگی ایجاد شده در "بندر شرفخانه و شیخ ولی، نیز از جمله مهم ترین پتانسیل های بالقوه و بالفعل موجود در شهرستان شبستر” و حتی استان و کشور می‌باشد، که همه ساله عده زیادی از جوانان و نوجوانان شهرستان شبستر، استان و حتی اقصی نقاط کشور را برای استراحت و تفریح و گذراندن اوقات فراغت به خود جذب مینماید ! اردوگاه شهید مدنی شیخ ولی، که زیر نظر آموزش و پرورش می باشد؛ همه ساله در ایام تابستان با تنظیم برنامه های آموزشی – تفریحی و فرهنگی، اردوی آموزشی از سراسر شهرستان شبستر و استان را پذیرا می‌باشد ! " رشته کوه مورو و میشو”، با داشتن قلل مرتفع و دامنه های سرسبز، یکی دیگر از امکانات شهرستان شبستر را به صورت طبیعی به وجود می آورد؛ و همه ساله نوجوانان و جوانان با تشکیل تیم‌های کوهنوردی به قلل آن صعود کرده و اوقات فراغت خود را در دامان طبیعت می‌گذرانند… اما موضوعی که در این باره دارای اهمیت است، برنامه های بسیار متنوع و جالب و دلپذیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌باشد؛ که در ماه های اخیر به طور چشمگیری بینندگان و شنوندگان زیادی را به خود جلب نموده است ! " امکانات و پتانسیل های موجود در شهرستان شبستر برای گذراندن اوقات فراغت ” شبستر، امکانات و پتانسیل های بالقوه و بالفعل گوناگونی دارد؛ که عموماً برای گذراندن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و همه اقشار مردم؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد ! از جمله پتانسیل ها، می توان به امکانات تربیت بدنی شهرستان شبستر، اشاره کرد که در سال های اخیر، مسئولین تربیت بدنی در جهت ایجاد امکانات و فضاهای ورزشی، میادین بازی، نموده اند، که جوانان و نوجوانان اوقات فراغت خود را به بازی و تفریح می‌گذرانند . حواشی رودخانه ها و چشمه سارهای پرآب و رشته کوه های موجود در شهرستان شبستر، نیز یکی دیگر از پتانسیل های موجود در شهرستان شبستر می‌باشند. به اقتضای طبیعت شهرستان شبستر، چشمه سارها و رودخانه های بسیاری در آن جریان یافته و سراسر منطقه شبستر را همراه با پیچ ها دره ها و دشت ها و نور دیده و در تلفیق با عناصر دیگر طبیعت، پیرامون و حواشی خود را به تفرج گاه و تفریح‌گاه‌های دلپذیری تبدیل می‌کند … دره‌های موجود در میان رشته کوه های شهرستان شبستر، که در دامنه و میان ارتفاعات و عموماً همراه با جریان رودخانه‌ها و درختان و باغات استقرار یافته اند از فضاهای تفرجگاهی قابل توجهی هستند؛ که همواره مملو از جوانان و نوجوانان است؛ که جهت گذراندن اوقات فراغت روزانه یا تعطیلات آخر هفته به آنجاها می‌روند ! " وضعیت اشتغال جوانان شبستر ”  از کل جمعیت شبستر، که ۱۲۲۸۳۷ نفر می باشد؛ ۹۷۹۰۳ نفر جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر را شامل می گردد و بر اساس همان جدول ۳۶۸۹۹ نفر از تعداد فوق الذکر، جمعیت فعال شهرستان شبستر را تشکیل می‌دهند . اوقات فراغت جوانان شبستر، به صورتهای مختلف پر می گردد؛ از جمله می توان: ایجاد کتابخانه‌های متعدد در شهرهای شهرستان شبستر و تعدادی از روستاهای بزرگ، برگزاری مسابقات علمی، فرهنگی و دعوت و تشویق جوانان و نوجوانان به شرکت در این مسابقات، برگزاری مسابقات ورزشی در سطح جوانان و نوجوانان شهرستان شبستر، تشکیل کلاس های فوق برنامه تابستانی جهت ارتقای سطح علمی و سرگرمی جوانان و نوجوانان و برنامه های متعدد دیگر ! دانشگاه پیام نور شبستر، از سال 1373 با دو رشته تحصیلی ریاضی محض و مدیریت بازرگانی فعالیت خود را در شهرستان شبستر، آغاز نموده است … وضعیت آموزش عالی در سطح شهرستان شبستر، به تفکیک رشته‌های تحصیلی آموزش عالی در حال حاضر در شبستر، عبارت از واحد دانشگاه آزاد اسلامی شبستر و واحد دانشگاه پیام نور شبستر می‌باشد . نهضت سوادآموزی شبستر: نهضت سوادآموزی شبستر، نیز بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، فعلیت خود را شروع کرده و همه ساله تعداد زیادی از بی سوادان شهرستان شبستر را به کلاس های سواد آموزی دعوت می نماید و تاکنون دستاوردهای بسیاری داشته است !
     
     
     
    وضعیت آموزشی شبستر
    قبل از شروع بحث اصلی، خلاصه ای از تاریخچه وضع آموزش و فرهنگ در سابق ارائه می گردد : اهالی شبستر، به فرهنگ دوستی و روشنفکری شهرت دارند و فرهنگ عمومی در مقایسه با سایر شهرستان های استان از پیشرفت بالایی برخوردار می باشد و این امر ناشی از مسافرتهای اهالی شهرستان شبستر، به کشورهای خارجی و آشنایی با فرهنگ و تمدن اروپایی بوده است … اولین مدرسه به سبک کلاسیک، در سال ۱۳۲۴ هجری ـ قمری به نام رشیدیه در شبستر، تاسیس گردید و دو سال بعد یعنی ۱۳۲۹ هـ .ق مدرسه معرفت، در خامنه به وسیله مرحوم اسداله معرفت تاسیس شد و به تدریج بر تعداد مدارس شبستر  افزوده گردید.

    شبستر دیدنیها سوغات بازار تپه کلیسا حمام آبشار کوه شبستری مقبره مورو میشو ایرانگردی توریستی سفر بازدید دیدنیهای جاذبه گردشگری شهر دیدنی های آثار تفریحی تاریخی نقاط مکانهای جاهای مناطق مکان اماکن طبیعی رودخانه شهرستان آرامگاه امامزاده…

    ۱ـ جمعیت شهرستان شبستر و تحولات آن، از سال ۱۳۳۵ الی ۱۳۷۵:

    الف: جمعیت شهرستان شبستر؛
    بر اساس نتایج حاصل از سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۷۵، شبستر، جمعیتی بالغ بر ۱۲۲۸۳۷ نفر را دارا می باشند؛ که ۶۹/۳ درصد از کل جمعیت استان را در خود جای داده است.

    پ: بعد خانواده؛
    بعد خانواده در شبستر، ۵۷/۴ نفر می باشد که در نقاط شهری این رقم به ۳۹/۴ نفر و در نقاط روستایی به ۷۳/۴ نفر می‌رسد.

     حداکثر ارتفاع کوه میشو شبستر، قله علی علمدار به ارتفاع ۲۱۵۵ متر و متوسط ارتفاع آن در شبستر، ۱۳۵۰ متر و حداقل ارتفاع شهرستان شبستر، از سطح دریاهای آزاد ۱۲۷۵ متر می‌باشد.

    شبستر، از لحاظ طبیعی به دو قسمت کوهستانی و جلگه ای تقسیم می‌شود و جاده ای که از جاده ترانزیتی تبریزـ بازرگان از صوفیان جدا شده و از شبستر عبور کرده و تا سلماس در آذربایجان غربی امتداد می‌یابد. نواحی کوهستانی و جلگه ای را از هم جدا می‌کند … " قلل مرتفع رشته کوههای مورو و میشو شبستر ” 1ـقله علی علمدار در رشته کوه میشو، به ارتفاع ۳۱۵۵ متر ۲ ـ قله میشو، در رشته کوه میشو؛ به ارتفاع ۳۱۲۵ متر ۳ ـ قله داغی در رشته کوه میشو، به ارتفاع ۳۰۷۵ متر ۴ ـ قله شانجان در رشته کوه میشو، به ارتفاع ۳۰۱۵ متر ۵ ـ قله پیرموسی در رشته کوه میشو، به ارتفاع ۲۱۷۸ متر موقعیت جغرافیایی: موقعیت، وسعت، قلمرو شهرستان شبستر، طول و عرض جغرافیای شبستر، شهرستانها و استانهای همجوار.
    شبستر، در تقسیمات کشوری سابق از دو بخش از ارونق و انزاب تشکیل می شده است و از سال ۱۳۱۵ با تاسیس بخشداری شبستر، تا اواخر ۱۳۶۸ که تبدیل به شهرستان شبستر گردید، یکی از بخش های شهرستان تبریز بوده…
    فاصله مرکز شهرستان (شبستر)، از مرکز استان (تبریز) ۶۶ کیلومتر می‌باشد. شبستر، از ۱۰ کیلومتری تبریز شروع و تا ۳۵ کیلومتری شهر سلماس، ادامه می‌یابد . 2ـ چگونگی پستی و بلندی کوهها و ارتفاعات مهم شبستر؛ نحوه استقرار پستی و بلندی در سراسر شبستر، منطقه شبستر را از ویژگی خاصی برخوردار نموده است . بلندیهای مورو و میشو با جهت شرقی ـ غربی به طول حدود یکصد کیلومتر و عرض حدود سی کیلومتر مانند دیوار عظیمی سرتاسر شمال شهرستان شبستر را پوشانیده و شبستر را از شهرستانهای مرند و خوی، جدا می‌سازد و جنوب منطقه را دریاچه ارومیه اشتغال کرده است و بدین ترتیب، اهمیت استراتژیکی شهرستان شبستر را خط ساحلی دریا در جنوب و کوه میشو در شمال تشکیل می دهند، که موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و از مهمترین ویژگی‌های طبیعی منطقه شبستر، می‌باشد … " حمام بازار تسوج؛ گنجینه­‌ی قدمت و زیبایی ” یکی از قدیمی‌ترین و درعین حال اسرارآمیزترین بناهای تاریخی آذربایجان، "حمام بازار” شهر تسوج شبستر است، که برای همه مردم تسوج شبستر، مجموعه ای آشنا بوده و آنها خاطرات و حکایت­های تلخ و شیرین زیادی در مورد آن دارند. یکی از نکات جالب توجه در مورد این حمام، واقع شدن آن در کنار مسجد جامع تسوج شبستر است . از آنجایی­که تاریخ بنای این مسجد، به دوران صفویه برمی­‌گردد، با توجه به همجواری حمام شبستر، با این مسجد و مجموعه­‌ای که از آن، به نام بازار تاریخی تسوج شبستر، یاد می­‌شود، قدمت این بنا را نیز به دوران صفویه نسبت می­‌دهند . کارشناسان احتمال می­‌دهند این مثلث: مسجد، حمام و بازار، به صورت یک مجموعه­‌ی تاریخی، کارکردی مؤثر و به روز در دوران­های گذشته شبستر، داشته است. مقایسه نمونه‌­های دیگری از این نوع همنشینی، که در سایر نقاط ایران نیز به فراوانی یافت شده، انتساب این حمام شبستر و کارکرد منحصر به فرد آن را تایید می­‌کند … تا جایی که اکنون به صورت بلا استفاده مانده و جز در مواردی، نسبت به مرمت اصولی آن اقدامی نشده است. اکنون، که این اثر در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده؛ ضرورت بازسازی، مرمت و نگه داری اصولی آن احساس می‌شود … پیشنهاد می شود، طرح تبدیل این بنا به یک موزه‌ی تاریخی برای نگه داری و نمایش آثار قدیمی بخش تسوج شبستر؛ از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مورد بررسی قرار گیرد، تا هم از نابودی آثار تاریخی که هم اکنون در پستوی بسیاری از خانه‌ها به فراموشی سپرده می شود، جلوگیری شود و هم عاملی برای جذب گردشگر به شبستر تاریخی باشد .

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

    6,374 بازدید

    1 نظر

    درج: 27 مرداد 1395

    افزودن نظر

    نظرات کاربران

    عالیه
    .
    1397/08/6 - 18:51
  • +2
    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir