چشمه آبگرم محلات و جاذبه های گردشگری این شهر

0
چشمه آبگرم محلات و جاذبه های گردشگری این شهر

مرکزی

محلات

معتدل کوهستانی

جاذبه ها: 7 تا

چشمه‌های آب گرم به دلیل خواص درمانی‌شان از جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شوند و برای بسیاری از آنهایی که سالهاست از دردهای عضلانی و مفصلی رنج می‌برند، امیدی برای تسکین دردها به حساب می‌آیند. در سراسر ایران چشمه‌های آبگرم زیادی وجود دارد، از چشمه‌های آبگرم سرعین که شهرت زیادی دارند تا چشمه آبگرم محلات که هم به تهران نزدیک است و هم به سه استان قم، مرکزی و اصفهان.


محلات کجا واقع شده؟


محلات یکی از شهرهای استان مرکزی است. این شهر با تهران ۲۷۱ کیلومتر، با اراک ۱۱۱ کیلومتر، با قم ۱۲۱ کیلومتر و با اصفهان ۲۰۹ کیلومتر فاصله دارد. نزدیکترین شهر به محلات دلیجان است که در فاصله ۳۰ کیلومتری از آن قرار گرفته، راه رسیدن نیز از همینجا می‌گذرد و برای رفتن به آبگرم باید از جاده دلیجان – محلات و جاده اصلی قم – اصفهان (از طریق جاده دودهک – خورهه) گذر کرد. آبگرم محلات در شمال شرقی این شهر و در فاصله ۱۵ کیلومتری‌اش قرار گرفته.

 

 
 

 

آبگرم محلات از زمان‌های دور مورد توجه گردشگران زیادی بوده است. برخی سابقه استفاده از این چشمه‌ها را مربوط به دوره باستان می‌دانند که تا امروز ادامه پیدا کرده است. در سال ۱۳۵۰ استفاده زیاد از این چشمه‌ها باعث شد یک مجتمع آب درمانی در محل مظهر چشمه ساخته شود که حالا هم بخش زنانه دارد و هم مردانه. هرکدام از این بخش‌ها هم دارای استخر و دوش‌های مجزایی هستند.

این منطقه شامل ۶ چشمه کوچک و بزرگ است که اسم‌هایی متناسب با خاصیت درمانی این چشمه‌ها دارند. شفا، حکیم، دنبه، سلیمانیه، سودا و رماتیسم اسم چشمه‌های این منطقه است. آب این چشمه‌ها از نوع آب‌هاى گرم عمقى است که بیش‌تر از بخار خمیره سنگ‌هاى سوزان درون پوسته زمین به وجود مى‌آید و به سطح زمین مى‌آید. عمق این نوع آب‌هاى گرم گاهى به ۲۰ هزار متر و گرمای بعضی‌هایشان تا ۱۰۰ درجه میرسد. باید بدانید چشمه حکیم از بقیه دمای کمتری دارد.


ويژگي هاي تاريخي

 

 
 

 

محلات در روزگار هخامنشيان، بخش كوچكي از ايالت ما يا ماه به شمار مي رفته است. اين منطقه در دوران اشكانيان جزئي از ايالت والي نشين ماد بزرگ محسوب مي شده و در زمان سلوكان، اين ناحيه مخصوصاً قسمت شمالي آن يعني دهستان خورهه، مورد توجه حكام يوناني بوده است. در دوران نخستين اسلامي اين شهرستان جزء منطقه اي به شمار مي رفته كه به نام »جبال« يا »كهستان« خوانده مي شده است.

همين منطقه در قرن چهارم هجري و بعد از تغييرات و تقسيمات منطقه اي به نام »رستاق انار« خوانده مي شده است. بعدها نيز محدوده دو شهرستان خمين و محلات امروزي را تيمره گفته اند كه تيمره عليا، خمين امروزي و تيمره سفلي، محلات كنوني بوده است.
در محدوده كنوني شهرستان محلات نواحي خورهه و نيم ور با آثار به جا مانده، نشان از قدمت تاريخي اين منطقه دارند. ليكن شهر محلات از سابقه تاريخي مشخص و طولاني برخوردار نيست. چنانچه در مورد وجه تسميه محلات نيز اختلاف نظر وجود دارد و برخي معتقدند محلات را به لحاظ داشتن چندين محله نامتجانس بدين نام ناميده اند.


ویژگی‌های آبگرم محلات

 

 
 

 

از ویژگی‌های بارز چشمه آبگرم محلات ترکیب آب‌های سولفاته و کلسیک در آن است و به همین دلیل از دسته آب‌های هیپورترمال محسوب می‌شود و در درمان بیماری‌های کبدی، صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش و بویژه بیماری‌های رماتیسمی استخوانی و پوستی به کار می‌آید. گاز رادون این چشمه نیز موجب درمان بیماری‌های ریوی می‌شود. اما ویژگی‌های این چشمه همینها نیست.

برخلاف بیشتر آب‌های گرم، از بوی بد گوگرد که بسیاری را از رفتن به چشمه‌های آبگرم فراری داده در اینجا خبری نیست.

دمای آب این چشمه ۴۸ سانتی‌گراد است و به خاطر وجود منیزیم، کلسیم، سدیم، ید، آهن، آمونیاک و فلوئور هرساله عده زیادی از آنهایی که به دردهای عضلانی و مفصلی و بیماری‌های عصبی دچارند، راهی‌اش می‌شوند. درمان سیاتیک، روماتیسم، تسکین پادرد، کمر درد، گرفتگی عضلانی و عصبی و التیام پیدا کردن بیماری‌های پوستی و قارچی مثل درماتیت مزمن و اگزما از دیگر خواص این چشمه است، ضمن اینکه آبش خواب‌آور و اشتها‌آور هم هست.



اقليم و نواحي ييلاقي

 

 
 

 

وجود اقليم معتدل، مناطق كوهستاني، جريان رودخانه قمرود، بزيجان، خورهه، چشمه پرآب سرچشمه و پارك زيباي آن، وجود شكارگاه هفتاد قله و قلل مرتفع و بالاخره شهر زيباي محلات با خيابان هاي شيب دار و باريك و درختان چنار كه در دو سمت خيابان هاي اين شهر قد برافراشته اند، گلخانه هايي كه در مناطق مختلف شهر به پرورش گل اختصاص يافته اند، اين شهر را از لحاظ شرايط طبيعي براي گردشگري و تفرج مناسب ساخته است.


جاذبه‌های گردشگری محلات که باید دید


محلات یکی از خوش آب و هواترین جاهای ایران است و به خصوص در بهار و تابستان پرگل می‌شود. به محلات به خاطر باغ‌ها،مزارع پرگل و هوای مطبوعش، هلند ایران و بهشت افسانه‌ای ایران می‌گویند.


از جاهایی که در سفر به محلات باید دید اینهاست: 


چنار دوهزار ساله محلات واقع در میدان چنار این شهر و سرچشمه محلات واقع در شمال شهر است. چشمه‌ای پرآب در حاشیه پارکی با درختان سربه فلک کشیده و آبنمایی پلکانی، زیبایی‌ این چشمه را که آبش در جوی بیشتر خیابان‌های شهر جاریست دوچندان کرده‌اند.

دهکده گل‌های زینتی محلات در ۱۱۰ هکتار که بزرگترین دهکده پرورش گل ایران و شامل ۳۰۰ گلخانه و باغ کاکتوس است، در جاده دلیجان-محلات از دیگر جاذبه‌های توریستی این شهر محسوب می‌شود.



غارها

 

 
 

 

شهرستان محلات از جمله مناطقي است كه سازندهاي آهكي و دولوميتي آن فراوان است، لذا غارهاي زيادي در آن وجود دارد كه تعدادي از آنها كشف شده اند.
بسياري از غارها از چنان جاذبه هايي برخوردارند كه مي توان از آنها به عنوان يك منبع ارزشمند توريستي بهره برداري نمود. برخي از اين غارها عبارتند از:
غار سوراخ گاو: اين غار در كوه سوراخ گاو و در شمال غربي روستاي خورهه واقع شده است كه از غارهاي تاريخي منطقه محسوب مي شود و داستان هاي تاريخ در مورد آن نزد مردم منطقه بسيار است.
غار يكه چاه: اين غار در كوه هاي جنوب شرقي محلات و در مجاورت روستايي به همين نام واقع شده است. اين غار داراي محوطه وسيعي است كه از دو قسمت تشكيل شده كه به وسيله حفره اي به يكديگر ارتباط دارند.

غار گدار چشمه: اين غار در كوه ارده و در جنوب نيم ور واقع شده است.

غار سرچشمه: اين غار در شمال محلات و در كوه سرچشمه واقع شده است.

غار كشه ريز: غار كشه ريز در شمال غرب شهرستان و در كوه فيروز كوه در نزديكي روستاي عيسي آباد واقع شده است.

غار بابا جابر(باباجاور): اين غار نيز در نزديكي غار يكه چاه قرار دارد.



هتل آبگرم محلات

 

 
 

 

اگر به قصد رفتن به چشمه آبگرم محلات راهی‌اش می‌شوید و قصد اقامت در این منطقه را دارید هتل آبگرم محلات می‌تواند برایتان ایده‌آل باشد. هتل آبگرم محلات در فاصله چندقدمی این چشمه واقع شده و با داشتن استخری در زیرزمینش که از آب چشمه تغذیه می‌کند همان خاصیت درمانی را دارد. این هتل دارای ۲۴ ویلای لوکس است و با داشتن رستوران و چایخانه سنتی می‌تواند تجربه سفر به محلات را به تجربه‌اش شیرین‌تر تبدیل کند.


ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

3,026 بازدید

0 نظر

درج: 16 مهر 1399

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir