شهر دیدنی قزوین

0
شهر دیدنی قزوین

قزوین

قزوین

کلان شهر

جاذبه ها: 7 تا

در این مطلب به معرفی شهر قزوین می‌پردازیم و شما را با دیاری آشنا می‌کنیم که زمانی عنوان پایتختی ایران را داشت. در مورد جاذبه های قزوین به شما می‌گوییم، غذاها و سوغات قزوین را به شما معرفی می‌کنیم، اطلاعاتی کلی درباره این شهر می‌دهیم و نگاهی گذرا به تاریخچه آن داریم.

چرا سفر به قزوین؟

روزگاری پایتخت صفویان بوده و بناهای ارزشمندی از این دوران را در خود دارد.
تنها کاروانسرای شهری ایران در این شهر است.
یکی از شهرهای مناسب برای پیاده‌گردی محسوب می شود.
از نظر آثار تاریخی ثبت شده، رتبه اول را در کشور دارد.

اطلاعات کلی شهر قزوین
جمعیت: 596,932 نفربر اساس آخرین سرشماری کشوری در سال 1395

زبان و نژاد: زبان اصیل قزوین، زبان فارسی با لهجه قزوینی است. گویش مردم این شهر گونه‌ای از پارسی اصیل و باستانی ایران به شمار می‌آید و معمولا بدون شکستن الفاظ تکلم می‌شود. زبان‌های تاتی، گیلکی و آذری نیز در این شهر رواج دارد. مردم این شهر از نژاد فارس هستند؛ اما تات و الموتی نیز درصد زیادی از جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند.

اقتصاد: این استان از نظر توسعه یافتگی صنعتی، رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است و از نظر تعداد واحدهای صنعتی فعال، در جایگاه چهارم قرار دارد. صنایع فولاد، شیشه، سیمان، لوازم خانگی، سرامیک، کاشی و .... از جمله صنایع فعال در این استان هستند. کشاورزی و باغبانی نیز در شهرهای استان رواج دارند و انگور، پسته و بادام از محصولات اصلی این دیار محسوب می‌شوند. در سال‌های اخیر، قزوین در گردشگری هم جایگاهی پیدا کرده است و با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، از این صنعت نیز درآمد خوبی را به دست می‌آورد.

شهرهای خواهرخوانده: شاه عالم، سلانگور | مالزی، بیشکک| قرقیزستان، چاباق‌سر، چواشستان | روسیه، غازی عینتاب| ترکیه، دنیزلی | ترکیه، بعلبک | لبنان، ایروان | ارمنستان، هایکو | چین، سوون، گیونگی-دو | کره جنوبی، اوسان | کره جنوبی، اوورا، آلن‌تخو | پرتغال، پروجا | ایتالیا

 

 
 

 

نکاتی جالب در مورد قزوین
در زمان حکومت صفوی به مدت ۵۷ سال عنوان پایتختی ایران را داشت.
در سال ۱۳۹۲ به سبب برخورداری از فضای سبز و باغ‌های فراوان به عنوان شهر پاک ایران انتخاب شد.
این شهر کمتر از یک درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.
دارای بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در ایران است و برخی منابع رتبه سوم جهانی را برای آن عنوان می‌کنند.
قزوین شاه‌راه اقتصادی جاده ابریشم بود و از تجار و بازرگانانی میزبانی می‌کرد که کالاهای خود را از شرق به غرب انتقال می‌دادند.
نخستین خیابان ایران، با نام خیابان سپه در قزوین ساخته شد.
آب‌انبار سردار در این شهر، بزرگترین آب‌انبار تک گنبدی جهان است.
این شهر القابی همچون دارالجنه، دارالسلطنه، باغشهر، مدینه مبارکه و ... داشته است.

 

 
 

 

غذاهای قزوین
قیمه نثار: معروف‌ترین غذای قزوین که از گوشت تازه گوسفندی، برنج، زعفران، خلال بادام و پسته، خلال پرتقال، شکر، آب گوشت، پیاز داغ، رب گوجه و ... تهیه می شود. این غذا در گذشته و حتی امروز جایگاه ویژه‌ای در مهمانی‌ها و به ویژه عروسی‌های مردم شهر داشته است.
شیرین پلوی قزوینی: در تهیه این غذا، پلو و تکه‌های مرغ یا گوشت به صورت لایه‌لایه روی هم قرار داده می‌شوند و برای تزیین از انواع خلال‌های پسته، بادام، خلال پوست پرتقال و نارنج استفاده می‌کنند.

قیمه آبدار یا دم کباب: این غذا شباهت بسیار زیادی به قیمه معمولی دارد و مواد و طرز تهیه آن کاملا مشابه قیمه است؛ اما از ادویه‌هایی مثل تخم گشنیز و دارچین نیز در آن استفاده می‌شود و آب خورش بیشتر است.

 

 
 

 

سوغات و صنایع دستی قزوین
سوغات خوراکی
نان چای: شیرینی بسیار خوشمزه‌ای از آرد، شکر، تخم‌مرغ، ماست و کره که رویش را با کنجد و پسته تزیین می‌کنند.

نان نازک: شیرینی لذیذی که از مغز گردو، پسته و بادام در لابه‌لای آن استفاده می‌کنند.

باقلوای قزوینی: این باقلوا در انواع مختلف باقلوای گل یا پیچ و باقلوای سه رنگ پخت می‌شود.

پادرازی قزوین: این شیرینی از پودر قند، تخم مرغ، آرد گندم، آرد برنج، آرد نخودچی، شیر، پودر زنجبیل، وانیل، زعفران و کنجد تهیه می‌شود.

 

 
 

 

مراسم خاص قزوین
پنجاه بدر
جالب توجه‌ترین و متداول‌ترین مراسم مردم قزوین، پنجاه‌بدر است؛ آیینی سنتی و قدیمی که برای شکرگزاری بارش‌های بهاری برگزار می‌شود. مردم در پنجاهمین روز بهار به دامان طبیعت می‌روند و مراسمی شبیه به سیزده‌ به‌ در را برگزار می‌کنند.

آش رشته، دُیماج (مخلوطی از تکه‌های نان، پنیر، سبزی، پیاز داغ، گردو و زردچوبه) و آجیل و شیرینی باقیمانده از عید نوروز، بخشی از خوراکی‌های این روز هستند.اگر از اول تا روز پنجاه بدر بارش‌ها زیاد باشد نماز شکر هم جزیی از مراسم اشست و در غیر این صورت طلب بارش باران از خدا جایگزین آن می‌شود.


اقامت در قزوین
برای اقامت در قزوین گزینه‌های زیر پیش‌روی‌تان است:

هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها
ویلاهای اجاره‌ای در اطراف شهر
کمپینگ در مکان‌های مشخص‌شده
اقامتگاه‌های بومگردی در اطراف شهر

 

 
 

 

جاذبه های گردشگری قزوین
کاخ چهلستون: این بنا به دستور شاه تهماسب، دومین پادشاه سلسله صفویه، بنا شد و در زمانی که قزوین پایتخت ایران بود، عمارت شاهی شاه تهماسب صفوی، پادشاه وقت به شمار می‌رفت. امروزه کاخ چهلستون به موزه خوشنویسی تبدیل شده است.

سرای سعدالسلطنه: این کاروانسرا لقب بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخل شهری کشور را دارد و امروز به بازارچه‌ای زیبا تبدیل شده و در اختیار هنرمندان قرار گرفته تا سازه‌های اصیل خود را به فروش برسانند.

امامزاده شاهزاده حسین قزوین: یکی از محبوب‌‌ترین و زیباترین امامزاده‌های ایران است که فضای فوق‌العاده‌ای دارد و با کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های تماشایی‌اش دل هر بیننده‌ای را می‌برد.

کلیسای کانتور: کلیسایی سرخ رنگ که سال‌هاست دیگر کسی در آن به عبادت نمی‌پردازد و به محلی برای فروش صنایع‌دستی تبدیل شده است.

سردر عالی قاپو و مجموعه دولتخانه صفوی: سردر عالی قاپو یکی از هفت ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بوده و تنها درِ باقیمانده از مجموعه دولتخانه صفوی است. این سردر، ورودی اصلی به مجموعه دولتخانه بوده است؛ ساختمانی که امروز به موزه عکسخانه تبدیل شده و مردم از دیدن عکس‌های قدیمی و ابزار عکاسی در آن لذت می‌برند.


قزوین در فصل های مختلف
بهار: در فرودین ماه، این شهر هنوز کمی حال و هوای زمستان دارد، در اردیبهشت ماه به زیباترین شکل می‌رسد و تا پایان بهار دیدنی است.

تابستان: تابستان‌ها، قزوین هوای مطبوعی دارد و کمی خنک است. تیر و مرداد گرم‌ترین ماه‌های سال در این شهر هستند.

پاییز: در پاییز هوا کمی سرد است؛ اما آن قدر اذیت‌کننده نیست. از اواخر آبان سرمای هوا بیشتر و بیشتر حس می‌شود.

زمستان: زمستان‌های قزوین سرد و با بارش برف و در برخی موارد یخبندان همراه است. دی و بهمن سردترین ماه‌های سال در قزوین هستند.

 

 
 

 

نام های قدیمی قزوین
«راژیا» در نوشته‌های باستانی یونان
شهر باستانی «آرساس» یا «آرساسیا» در نوشته‌های اروپایی
«اردپا» در زمان اشکانیان
«کشوین» به معنای سرزمینی که نباید از آن غافل شد در زمان ساسانیان
«قسوین» به معنای شهری که مردمی پر صلابت و استوار دارد
مورخان و باستان شناسان قزوین را عربی شده «کاسپین» می‌دانند؛ آنها می‌گویند قوم کاسپی‌ها در سواحل دریای کاسپین زندگی می‌کردند و پس از کوچ از آنها شهر قزوین را بنا نهادند. در متون کهن عثمانی و عربی از دریای خزر با نام «بحرالقزوین» یاد شده است.
«کزوین» یعنی ترکیب «کزو» به معنای پسته و «ین» به معنای شهر

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

988 بازدید

0 نظر

درج: 4 تیر 1399

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir