مهندسی فناوری اطلاعات

7,038
    مهندسی فناوری اطلاعات

    آشنایی با رشته مهندسی فناوری اطلاعات

    در کشور ما نیز در راستای ایجاد تغییرات بنیادین و منطقی و دستیابی به نیروهای متخصص و کارآمد رشته فناوری اطلاعات به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه ها ارایه می شود.

    رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب می شود. این رشته دانشی را به مخاطب منتقل می کند که طی آن روش های جمع آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود.

    مطالعه، طراحی، ساخت، راه اندازی، نگهداری سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری، جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی و انتقال اطلاعات مهم ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می کند. مهم ترین توانمندی دانش آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره برداری به موقع از اطلاعات است. هسته اصلی این رشته را مهندسی کامپیوتر به ویژه گرایش نرم افزار تشکیل می دهد.

    در عصری که به سر می بریم فناوری اطلاعات یکی از عمده ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می شود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم تلفیق شده است که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم می شود. از این رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است.

    در کشور ما نیز در راستای ایجاد تغییرات بنیادین و منطقی و دستیابی به نیروهای متخصص و کارآمد رشته فناوری اطلاعات به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه ها ارایه می شود. در واقع می توان گفت ورود رشته IT به مجموع رشته های ارایه شده در دانشگاه های کشور به ابتدای سال ۱۳۸۰ و هم زمان با اوج گرفتن مباحث مربوط به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در ایران بازمی گردد. اما در سال ۱۳۸۱ بود که رشته مهندسی فناوری اطلاعات به طور رسمی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد پذیرش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. به گونه ای که رشته مهندسی فناوری اطلاعات در پایه لیسانس به طور هم زمان در سه دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و شیراز تدریس شد. از آن پس تاکنون رشته IT در مقاطع تحصیلی مختلف و توسط دانشگاه دولتی و غیردولتی به متقاضیان یادگیری این علم آموزش داده می شود و علی رغم نوپایی خود از طرفداران قابل توجهی برخوردار است. لذا آنچه در این گزارش مورد بررسی قرار می گیرد آشنایی با رشته مهندسی فناوری اطلاعات، پرداختن به چگونگی امکانات لازم و نقاط ضعف و چالش های موجود در مسیر ارایه این رشته است.

    ماهیت رشته فناوری اطلاعات

    پیش از هر چیز بهتر است ابتدا به ماهیت رشته فناوری اطلاعات در ایران بپردازیم. رشته IT در ایران ماهیتی میان رشته ای دارد. به این مفهوم که رشته ای خالص نیست و از تلفیق رشته هایی نظیر مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر به ویژه نرم افزار به وجود آمده است.

    ماهیت میان رشته ای فناوری اطلاعات باعث شده است هم اکنون دانشگاه های مختلفی چون تربیت مدرس، خواجه نصیر، تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد، برخی دانشکده های فنی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع کارشناسی و دانشگاه های علمی-کاربردی و پودمانی در مقطع کاردانی به ارایه این رشته بپردازند.

    بر اساس این گزارش رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارایه کردن مسایل مربوط به وب می پردازد. در دوره کارشناسی نیز متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمان ها آشنا می کند و در پایان این دوره، اندک اندک وارد مباحث مدیریت پروژه می شود. البته قابل ذکر است کارشناسی ارشد IT دارای گرایش های عمده ای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستم های چندرسانه ای، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکه های کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایش ها در دانشگاه های ایران ارایه می شود.

    در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راه حل های مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی می پردازد. هرچند مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارایه نمی شود، اما انجام امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریه های جدید از محورهای اصلی در این مقطع محسوب می شود.

     ارایه مفاهیم بر اساس دانش استاد

    پیش از این به بررسی کلی رشته IT و دروس در نظر گرفته شده در این رشته پرداختیم. اما مرور وضعیت کلی این رشته در دانشگاه های کشور نشان می دهد، هر چند دروس به صورت یکپارچه و سراسری طراحی شده اند، اما معمولا بر اساس توانمندی های دانشگاه و میزان دانش استادان نسبت به حوزه مورد نظر ارایه می شوند که این قضیه می تواند موجب ایجاد چالش هایی در آینده شود.

    دکتر علی اکبر جلالی، رییس پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت در این زمینه می گوید: رشته IT در سایر کشورهای جهان با مفاد مختلفی ارایه می شود که بر اساس نیازهای آن جامعه طراحی شده است. اما در ایران IT معمولا بر اساس پارامترهایی چون قابلیت های دانشکده، دانش استاد، تعداد اعضای هیات علمی و غیره به دانشجویان ارایه می شود. این مسئله سبب می شود محتوای رشته IT از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تفاوت داشته باشد.

    به گفته وی نبود استادان حرفه ای، متخصص و باتجربه از جمله ضعف های آموزشی در این رشته محسوب می شود، زیرا با توجه به میان رشته ای بودن IT، تعداد استادانی که به طور مستقیم در این رشته تحصیل کرده باشند بسیار انگشت شمار است. در این میان تعجیل دانشگاه ها برای راه اندازی این رشته نیز خود باعث تشدید این مشکل می شود، زیرا اغلب مشاهده شده برخی دانشگاه ها که در مناطق دوردست و محروم قرار دارند، در حالی که حتی نمی توانند به خوبی رشته های قدیمی و جاافتاده در این حوزه را ارایه دهند، تدریس رشته IT به دانشجویان را آغاز می کنند.
    فقدان منابع آموزشی مناسب

    شاید رشته فناوری اطلاعات را بتوان از جمله معدود رشته هایی دانست که به علت فقدان منابع درسی و آموزشی مناسب به شدت در فقر به سر می برد. این رشته در حالی در دانشگاه های کشور تدریس می شود که کتب درسی ارایه شده فاصله بسیار زیادی با مراجع روز دنیا دارند.

    کارشناسان معتقدند هرچند پویایی این رشته می تواند مانعی جهت تولید سریع منابع مناسب در حوزه مذکور باشد، اما باید در نظر گرفت که عمر آموزشی کتب رشته فناوری اطلاعات نیز بسیار کوتاه است، زیرا دانش روز دنیا در زمینه IT به سرعت در حال تغییر و تکامل است. در این میان هرچند استفاده از منابع انگلیسی می تواند کمک بسیاری به دانش آموختگان این رشته کند، اما نباید فراموش کرد آموزش دانش انگلیسی هنوز در میان بسیاری از جوانان کشور ما عمومیت نیافته است و در ضمن تامین منابع انگلیسی مستلزم صرف هزینه فراوانی است و برای تمام متقاضیان مقدور نیست.

    بر اساس این گزارش تدریس برخی کتاب های قدیمی در دانشگاه های آی تی نیز در بسیاری مواقع باعث سردرگمی دانشجویان این رشته پس از فارغ التحصیلی می شود. در این زمینه می توان به تدریس زبان برنامه نویسی پاسکال در برخی مراکز دانشگاهی اشاره کرد که سال هاست از رده خارج شده است. کما اینکه تدریس علوم جدید در قالب جزوه های آموزشی می تواند تا اندازه ای به حل این مشکل کمک کند.

    عدم انطباق محتوای درسی با نیازهای دانشجو

    بررسی مفاهیم درسی رشته فناوری اطلاعات نشان می دهد بیشترین مفاد دروس اصلی این رشته با نرم افزار مشترک است، اما تحت عناوین دیگری ارایه می شوند.

    یکی از استادان IT دانشگاه تهران در این زمینه می گوید: در رشته فناوری اطلاعات هنوز دیدگاه سنتی ضرورت وجود درس ریاضی در کلیه رشته های مهندسی دیده می شود و واحدهای قابل توجهی در این حوزه به درس ریاضیات اختصاص یافته است.

    در حالی که جای واحدهایی که واقعا مورد نیازند خالی است به گفته وی، در حالی که سخت افزار نقش کلیدی و مهمی را در فناوری اطلاعات به خود اختصاص می دهد، تنها ۱۵ واحد از مجموع ۶۱ واحد درسی در دوره کارشناسی به موضوع سخت افزار اختصاص یافته است. وی معتقد است مجموع دروس ارایه شده در این رشته بیشتر از نرم افزار و الکترونیک سرچشمه گرفته است و این قضیه موجب شده تا سطح دانش متقاضیان این رشته وسیع، ولی عمق آن مختصر و کوتاه باشد.

    البته عدم انطباق میان مفاهیم درس های پیش نیاز نیز از جمله مواردی است که معمولا دانشجویان را با مشکل مواجه می سازد. به عنوان نمونه در فیزیک(۱) دوره کارشناسی به مباحث مکانیک پرداخته می شود، در حالی که فیزیک(۲) مباحث الکتریسیته را تحت بررسی قرار می دهد. این دو مقوله با وجود اینکه از یک موضوع یعنی فیزیک سرچشمه می گیرند، اما سنخیت چندانی با یکدیگر ندارند. عدم انطباق محتوای درسی با نیازهای دانشجویان این رشته باعث می شود تا دانش آموختگان پس از فارغ التحصیلی برای جذب در بازار کار به کسب مهارت های جدید نیاز پیدا کنند.

    حال برای اینکه مفهوم نرم افزار و فناوری اطلاعات شفاف تر شود، به بررسی تفاوت های این دو با یکدیگر می پردازیم.

    تفاوت رشته نرم افزاری با فناوری اطلاعات

    به طور کلی ارتباط میان فناوری اطلاعات و نرم افزار مانند رابطه پزشک متخصص و دکتر داروساز است، به این مفهوم که پزشک صرفا به تجویز دارو و داروساز به ساخت دارو می پردازد.

    کوپایی، استاد دانشگاه علمی-کاربردی در مورد تفاوت های میان نرم افزار و فناوری اطلاعات می گوید: مهندسی نرم افزار به صورت ریشه ای و بنیادین ضمن استفاده از پایه ریاضی و با عمق قابل توجه موضوعات را مورد توجه قرار می دهد، در حالی که مهندسی فناوری اطلاعات بیشتر جنبه های تکنولوژیک و کاربردی نرم افزار را بررسی می کند.

    وی می افزاید: مهندس نرم افزار به ارایه راه حل برای حل مسایل پیچیده سازمانی می پردازد، در حالی که مهندس IT پیاده سازی راه حل ها با استفاده از تکنیک را بر عهده می گیرد.

    توانمندی ها و ویژگی های لازم برای موفقیت در رشته مهندسی فناوری اطلاعاتی

    با توجه به ماهیت میان رشته ای مهندسی فناوری اطلاعات ، دانشجوی این رشته لازم است که به دو مبحث علوم مدیریت و کامپیوترعلاقه مند باشد . هم چنین باید در ریاضی توانمند بوده و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد . زیرا به گفته « الکساندروف ». ریاضیدان و فیلسوف معاصر شوروی ، علم ریاضی کاربرد فراوانی درسایر دانش ها ، صنعت و درهمه زمینه های مربوط به زندگی بشری دارد این رشته درحال حاضر از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی دانشجو می پذیرد اما دکتر جلالی معتقداست که رشته IT باید از بین داوطلبان هر ۵ گروه آزمایشی دانشجو بپذیرد و آزمون این رشته باید به صورت نیمه متمرکز برگزار گردد تا علاقه مندترین و مستعد ترین داوطلبان وارد این رشته گردند . داوطلبانی که بیش از ورد به دانشگاه با کامپیوتر آشنایی داشته ودراین زمینه توانمند باشند.

    کارشناسی 

    رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
    1 دانشگاه صنعتی امیرکبیر - تهران      
    2 دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی - تهران      
    3 دانشگاه علم و صنعت ایران - تهران      
    4 صنعتی اصفهان      
    5 دانشگاه قم      
    6 دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی      
    7 دانشگاه الزهرا(س) - تهران (ویژه خواهران)      
    8 دانشگاه الزهرا(س) - تهران (ویژه خواهران)      
    9 دانشگاه بیرجند      
    10 شهیدباهنرکرمان      
    11 دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان      
    12 دانشگاه تربیت مدرس      
    13 علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان      
    14 دانشگاه تربیت مدرس      
    15 دانشگاه تهران      
    16 دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس فارابی قم)      
    17 دانشگاه رازی - کرمانشاه      
    18 دانشگاه رازی - کرمانشاه      
    19 دانشگاه شهید بهشتی - تهران    
    20 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - تبریز      
    21 دانشگاه شیراز    
    22 دانشگاه صنعتی ارومیه    
    23 دانشگاه صنعتی امیرکبیر - تهران      
    24 دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی - تهران    
    25 دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی - تهران    
    26 دانشگاه الزهرا(س) - تهران (ویژه خواهران)      
    27 دانشگاه بیرجند    
    28 دانشگاه تربیت مدرس    
    29 دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس فارابی قم)    
    30 دانشگاه شهید بهشتی - تهران      
    31 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - تبریز    
    32 دانشگاه شیراز-مجازی      
    33 دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی - تهران-مجازی      
    34 دانشگاه گیلان - رشت-مجازی      
    35 دانشگاه شیراز-مجازی      
    36 دانشگاه صنعتی امیرکبیر - تهران-- خودگردان      
    37 دانشگاه علم و صنعت ایران - تهران- خودگردان      
    38 دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس خودگردان جزیره کیش)-خودگردان      
    39 دانشگاه شهید بهشتی - تهران-خودگردان      
    40 دانشگاه صنعتی ارومیه-خودگردان      
    41 دانشگاه پیام نور استان بوشهر - مرکز بین المللی عسلویه-پیام نور      
    42 دانشگاه غیرانتفاعی چابهار-غیر انتفاعی      
    43 دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر - یزد- غیر انتفاعی      
    44 موسسه غیرانتفاعی اترک - قوچان- غیر انتفاعی      
    45 موسسه غیرانتفاعی بهمنیار - کرمان- غیر انتفاعی      
    46 موسسه غیرانتفاعی پویش - قم- غیر انتفاعی      
    47 موسسه غیرانتفاعی رجا - قزوین- غیر انتفاعی      
    48 موسسه غیرانتفاعی صفاهان - اصفهان- غیرانتفاعی      
    49 موسسه غیرانتفاعی علوم و فناوری سپاهان - اصفهان- غیر انتفاعی      
    50 موسسه غیرانتفاعی غیاثالدین جمشید کاشانی - آبیک- غیر انتفاعی      
    51 موسسه غیرانتفاعی مهر آستان - آستانه اشرفیه- غیر انتفاعی      
    52 دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا(ع) - مشهد- غیر انتفاعی      
    53 دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا(ع) - مشهد- غیر انتفاعی      
    54 دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی- غیر انتفاعی      
    55 دانشگاه غیرانتفاعی خاتم - تهران- غیر انتفاعی    
    56 دانشگاه غیرانتفاعی علوم و فنون مازندران - بابل- غیر انتفاعی    
    57 موسسه غیرانتفاعی ادیبان - گرمسار- غیر انتفاعی      
    58 موسسه غیرانتفاعی پاسارگاد - شیراز- غیر انتفاعی      
    59 موسسه غیرانتفاعی پویندگان دانش - چالوس- غیر انتفاعی    
    60 موسسه غیرانتفاعی تعالی - قم - تهران- غیر انتفاعی    
    61 موسسه غیرانتفاعی سفیر دانش – ایلام - غیر انتفاعی    
    62 موسسه غیرانتفاعی صالحان - قائمشهر- غیر انتفاعی      
    63 موسسه غیرانتفاعی صنعتی فولاد - فولاد شهر اصفهان- غیر انتفاعی      
    64 موسسه غیرانتفاعی عقیق - شاهین شهر اصفهان - غیر انتفاعی    
    65 موسسه غیرانتفاعی علامه جعفری - رفسنجان- غیر انتفاعی      
    66 موسسه غیرانتفاعی غیاثالدین جمشید کاشانی - آبیک- غیر انتفاعی      
    67 موسسه غیرانتفاعی مارلیک - نوشهر- غیر انتفاعی      
    68 موسسه غیرانتفاعی میرداماد - گرگان- غیر انتفاعی      
    69 موسسه غیرانتفاعی هاتف - زاهدان- غیر انتفاعی      
    70 موسسه غیرانتفاعی هدف - ساری- غیر انتفاعی    
    71 موسسه غیرانتفاعی مجازی برخط - اهواز- غیر انتفاعی    
    72 موسسه غیرانتفاعی مجازی فاران مهر دانش - تهران- غیر انتفاعی      
    73 موسسه غیرانتفاعی مجازی مهر البرز - تهران- غیر انتفاعی      
    74 موسسه غیرانتفاعی مجازی نور طوبی - تهران- غیر انتفاعی    
    75 موسسه غیرانتفاعی مجازی مهر البرز - تهران- غیر انتفاعی    
    76 موسسه غیرانتفاعی مجازی مهر البرز - تهران-غیر انتفاعی    
    77 دانشگاه شیراز- ویژه شاغلان      
    78 دانشگاه صنعتی امیرکبیر - تهران- ویژه شاغلان      
    79 دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی - تهران- ویژه شاغلان    
    80 دانشگاه گیلان - رشت- ویژه شاغلان      
    81 دانشگاه شیراز- ویژه شاغلان      

    کارشناسی 

    رديف نام دروس کارداني کارشناسي ارشد دکترا
    1 ریاضی پیش دانشگاهی      
    2 زبان پیش دانشگاهی      
    3 شیمی پیش دانشگاهی      
    4 فیزیک پیش دانشگاهی      
    5 زبان انگلیسی      
    6 فارسی      
    7 تربیت بدنی 1      
    8 تربیت بدنی 2      
    9 آموزش مهارتهای زندگی و تنظیم خانواده      
    10 اندیشه اسلامی 1      
    11 اندیشه اسلامی 2      
    12 حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام      
    13 انسان در اسلام      
    14 اخلاق و تربیت اسلامی      
    15 انقلاب اسلامی و ریشه های آن      
    16 تاریخ اسلام      
    17 متون اسلامی      
    18 ریاضی عمومی 1      
    19 ریاضی عمومی 2    
    20 آمار و احتمالات کاربردی      
    21 فیزیک پایه 1    
    22 فیزیک پایه 2    
    23 معادلات دیفرانسیل      
    24 آزمایشگاه فیزیک پایه1    
    25 آزمایشگاه فیزیک پایه2    
    26 کارگاه عمومی      
    27 دانشگاه بیرجند    
    28 آزمایشگاه پایگاه داده ها    
    29 آزمایشگاه سیستم عامل    
    30 آزمایشگاه شبکه های کامپیوتری      
    31 اصول طراحی پایگاه داده ها    
    32 اصول مدیریت      
    33 اقتصاد مهندسی      
    34 برنامه سازی پیشرفته      
    35 ریاضی گسسته      
    36 زبان تخصصی      
    37 ساختمان داده ها      
    38 سیستمهای عامل      
    39 شبکه های کامپیوتری 1      
    40 شبکه های کامپیوتری 2      
    41 شیوه ارائه مطالب علمی و فنی      
    42 طراحی الگوریتم ها      
    43 مبانی الکترونیک دیجیتال      
    44 مبانی کامپیوتر و برنامه سازی      
    45 مدار منطقی      
    46 مدارهای الکتریکی 1      
    47 معماری کامپیوتر      
    48 مهندسی نرم افزار 1      
    49 مهندسی نرم افزار 2      
    50 نظریه زبانها و ماشینها      
    51 هوش مصنوعی      
    52 پروژه فناوری اطلاعات      
    53 تجارت الکترونیکی      
    54 تحقیق در عملیات      
    55 سیستمهای چند رسانه ای    
    56 کارآموزی    
    57 گرافیک کامپیوتری      
    58 مبانی فناوری اطلاعات      
    59 مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات    
    60 مدیریت کنترل پروژه های فناوری اطلاعات    
    61 مهندسی فناوری اطلاعات 1    
    62 مهندسی فناوری اطلاعات 2      
    63 بهینه سازی کاربردی      
    64 تعامل انسان و کامپیوتر    
    65 یک درس از دروس کارشناسی ارشد      
    66 سیستم اطلاعات جغرافیایی      
    67 سیستم های خبره و تصمیم یار      
    68 شبیه سازی کامپیوتری      
    69 طراحی و پیاده سازی کتابخانه الکترونیکی      
    70 مباحث نو در فناوری اطلاعات    
    71 مدیریت رفتار سازمانی    
    72 مدیریت نگهداری اطلاعات در فناوری اطلاعات      
    73 نرم افزارهای توزیع شده      
    74 یک درس از دانشکده یا گروههای دیگر    

     توجه به نیازهای بازار کار

    یکی از مهم ترین عوامل جذب نیرو در بازار کار توجه به نیازهای جامعه هنگام تربیت دانش آموختگان است. دکتر جلالی، در مورد نیاز فعلی بازار کار ایران در زمینه IT چنین اظهار می کند: در حال حاضر بازار کار ایران، بیش از هر چیز به تکنسین فناوری اطلاعات نیاز دارد که این امر مستلزم تحصیل در پایه کاردانی است، زیرا امروزه بسیاری از مراکز نظیر مدارس، بانک ها و غیره به سیستم کامپیوتر مجهز هستند و به افرادی نیازمندند که قادر به نگهداری و پشتیبانی از آن ها باشد و این اقدام نه به مهندس احتیاج دارد و نه فرد دیپلمه توانایی انجام این کار را دارد.

    لذا با توجه به رشد فناوری اطلاعات در کشور، زمانی به مهندس IT احتیاج خواهیم داشت که برنامه های وسیع و مدیریتی در این حوزه داشته باشیم و IT تا لایه های عمقی جامعه نیز پیش رفته باشد.

    در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است که سیستم تجارت ایران را مثل کشورهای پیشرفته، الکترونیکی کند. این پروژه بسیار پیچیده است و نیاز به تعداد قابل توجهی متخصص IT دارد. تا جایی که اگر تمامی دانشجویان ما وارد بازار کار شوند. باز هم پاسخگویی نیاز این پروژه و پروژه های مشابه نخواهند بود. حتی در کارهایی ساده تر مثل مکانیزه شدن سیستم یک اداره، نیاز به متخصص این رشته است. به عبارت دیگر در حال حاضر، همه چیز به سمت IT پیش می رود و به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته اگر توانمند باشند، بیکار نخواهد ماند.

ارسال دیدگاه (1 مورد)

ممنون از مطالب مفیدتون ، عالی بود

ممنون از مطالب مفیدتون ، عالی بود
.
1401/06/14 - 13:18
  • 0
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir