آیا تحریک مغز می‌تواند مهارت‌های ریاضی را تقویت کند؟

+2
آیا تحریک مغز می‌تواند مهارت‌های ریاضی را تقویت کند؟

افرادی که استعداد ریاضی ندارند، شاید فکر کنند که این وضعیت را نمی‌توان تغییر داد، اما یک بررسی کوچک نشان می‌دهد که شکل ملایمی از تحریک الکتریکی مغز ممکن است توانایی‌های ذهنی دانشجویان برای ریاضیات و به حافظه سپردن را بهبود بخشد- و حتی جالب‌تر اینکه به نظر می‌رسد اثرات ایجاد شده درازمدت خواهد بود.

کوهن کادوش از بخش روانشناسی تجربی در دانشگاه آکسفورد که سرپرست این تحقیق بوده است می‌گوید: "فقط با پنج روز تمرین شناختی و تحریک غیرتهاجمی و بدون درد الکتریکی مغز، ما توانستیم بهبودی درازمدتی در کارکردهای شناختی افراد مورد آزمایش ایجاد کنیم"

در این تحقیق با گذاشتن الکترودهایی بر روی پوست سر گروهی از دانشجویان نویز الکتریکی تصادفی برای تحریک کردن به بخش‌هایی از مغز که در حل مسائل ریاضی دخیل بودند، فرستاده شد و بعد به این دانشجویان رشته‌ای از آزمون‌های ساده ریاضی مانند مسائل ضرب و تفریق داده شد؛ برای حدود 20 درصد جمعیت حل چنین مسائل به علت اشکال در انجام ذهنی ریاضیات کار سختی است.

دانشجویانی که این تحریک الکتریکی مغزی را دریافت کرده بودند، به طور قابل توجهی در انجام تکالیف ریاضی بهتر عمل کردند. کادوش می‌گوید کارکرد این دانشجویان چه در مسائل مربوط به محاسبه ذهنی و چه حفظ کردن مطالب ریاضی در طول 5 روز بهبود پیدا کرده و این تاثیر تقویتی تا شش ماه پس از این تمرینات حفظ شده بود. به گفته او تصویربرداری از مغز این دانشجویان نشان داد که نقاط تحریک‌شده مغز به طور کارآمدتری از اکسیژن و مواد مغذی استفاده می‌کنند.

این تحریک الکتریکی که اصطلاحا آن را "تحریک نویز تصادفی فراجمجمه‌ای" (TRANS) می‌نامند، به قدری ملایم است که به گفته پژوهشگران افراد مورد آزمایش وجود آن را حس نمی‌کردند.

البته بعید است به این زودی‌ها تحریک مغز با الکترودها به کلاس‌های درس راه یابد، زیرا این تکنولوژی هنوز جدید است و پژوهش‌های بیشتری در این زمینه باید انجام شود.

نتایج این پژوهش همچنین ممکن است برای افراد دچار ناتوانی‌های یادگیری، مبتلایان به سکته مغزی و سایر بیماری‌های عصبی و حتی افراد دچار هراس شدید از ریاضی نوید بخش باشد.

کادوش می‌گوید: "برخی از افراد معتقدند که کسانی که توانایی ریاضی بالایی ندارند، همیشه اینطور باقی خواهند ماند، اما ممکن است واقعیت چیز دیگری باشد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    7,196 بازدید

    0 نظر

    درج: 14 شهریور 1392

    توسط: Soltani
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir