تاثیر امکانات و انگیزه در یادگیری زبان انگلیسی.

+8
تاثیر امکانات و انگیزه در یادگیری زبان انگلیسی.

همان طور که همگان بخصوص اهل فن بر آن واقفند، عللی همچون انگیزه یاددهنده و یادگیرنده، سن یادگیری، نگرش فرد نسبت به زبان مورد نظر، عوامل سخت‌افزاری همچون آزمایشگاه زبان، کلاس‌های مناسب، معلم علاقه‌مند و مسلط، بسته‌های آموزشی همچنین کتاب آموزشی و... در یادگیری زبان تاثیر بسزایی دارند.
از آنجا که ممکن است برخی عوامل یادشده به صورت بهینه فراهم نشده باشند و در فراهم‌کردن آن‌ها دچار مشکلاتی هستیم، آموزش زبان خارجی دارای کاستی‌هایی است که می‌توان آن‌ها را با فراهم آوردن امکانات رفع کرد.
همان‌طور که اشاره شد، برخی عوامل ذکرشده اگر به صورت مطلوب در اختیار دانش‌آموز و معلم قرار گیرد و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب تهیه شود و کلاس‌های ضمن خدمت کاربردی و هدفمند برای دبیران تدارک دیده شود؛ همچنین دبیران با انگیزه‌های بیشتری، علاقه‌مندی و کاربردی‌بودن زبان خارجی را در دانش‌آموزان تقویت کنند و به طور کلی همه عوامل موثر دست در دست هم دهند تا درس زبان خارجی را تقویت کنند، می‌توان به آموزش زبان خارجی به صورت کاربردی‌تر امیدوار بود.
توجه به تمام مهارت‌های زبانی ازجمله سخن‌ گفتن و شنیدن یکی دیگر از عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد که این دو مهارت مغفول مانده است.
همچنین سخت‌افزار لازم برای تقویت این دو مهارت باید در مدارس ایجاد شود تا محیطی مناسب برای آموزش زبان در اختیار دبیران و دانش‌آموزان باشد.
علاوه بر این، معلم نقش کلیدی و حیاتی را در کلاس درس به عهده دارد. وی باید فردی مطلع، مسلط، علاقه‌مند و توانا باشد تا بتواند انگیزه لازم را در دانش‌آموزان ایجاد کند و آن‌ها را به فراگیری زبان ترغیب کند.
لازم به ذکر است اگر تمام عوامل نیز فراهم باشد، اما معلم کارایی و انگیزه لازم را نداشته باشد، تمام تلاش‌های ما کم‌اثر یا حتی بی‌اثر خواهد ماند، اما آنچه در اختیار ما به عنوان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار می‌گیرد، تهیه بسته آموزشی مناسب ازجمله کتاب، لوح فشرده، کارت‌های آموزشی و به طور کلی برنامه درسی مناسبی است که گروه زبان‌های خارجی دفتر تالیف، متولی انجام آن است و این روز‌ها شورای برنامه‌ریزی گروه زبان جهت تهیه راهنمای برنامه درسی وارد صحنه خواهد شد و امیدواریم پس از تدوین راهنمای برنامه درسی و اخذ تائیدات لازم از مراجع ذی‌صلاح ازجمله شورای عالی وزارت آموزش و پرورش، به تهیه و تدوین مواد آموزشی مناسب که به تمام مهارت‌های زبانی ازجمله سخن‌گفتن (مکالمه) ‌ که تقریبا مغفول مانده بود، می‌پردازد.
ناگفته پیداست مواد آموزشی بهینه اثرگذار نخواهد بود اگر دیگر عوامل تاثیرگذار دارای کاستی باشند یا اینکه امکانات لازم یادشده از سوی دیگر نهادهای ذی‌ربط به صورت بهینه پیش‌بینی نشود.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    8,068 بازدید

    0 نظر

    درج: 16 مهر 1391

    توسط: mahboubeh
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir