با اولین داروخانه ایران آشنا شوید

+1
با اولین داروخانه ایران آشنا شوید

دواخانه نظامی ؛ اولین داروخانه نوین ایران

«دواخانه نظامی» یکی از بخش‌های نمایشگاهی موزه «ملی تاریخ علوم پزشکی ایران» است که از کهن‌ترین داروخانه‌های ایران به شمار می‌رود.

اسناد و مدارک و اشیاء به جا مانده از داروخانه نظامی در موزه علوم پزشکی تهران، نشان‌دهنده وضعیت داروخانه‌های قدیم ایران و نحوه‌ی اداره آن‌ها و هم‌چنین روند داروسازی و نگهداری داروها در گذشته است.

نخستین داروخانه نوین حدود سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۸۶۰ میلادی توسط وزارت جنگ آن زمان از کشور اتریش خریداری شده است

 

حدود ۲۰ تا ۳۰ سال پس از آن، این داروخانه به دکتر «عبدالحسین نظامی» داروساز و دانش آموخته فرانسه داده شد و از آن زمان به بعد به داروخانه نظامی مشهور شده است.

 
 

این داروخانه در خیابان چراغ گاز قدیم (امیرکبیر فعلی) تاسیس شده و حدود ۲۵ تا ۳۰ سال بعد از تاسیس دواخانه و فوت مرحوم «هادی خان»، خواهرزاده ایشان «عبدالحسین خان نظامی» مسئولیت داروخانه را بر عهده گرفت.

 

داروخانه نظامی اولین و تنها داروخانه‌ای بوده است که تمام احتیاجات دارویی ارتش را تامین کرده است و از بدو تاسیس تمام موارد مورد نیاز خود را به خارج از کشور سفارش داده و وارد کرده است.

 

«دواخانه نظامی» از بدو تصدی مرحوم «عبدالحسین خان نظامی» دارای دفاتر منظمی بوده است. در این دفاتر تاریخ نسخه، نام طبیب، نام بیمار، ترکیب دارو، مقدار مواد و قیمت همه‌ی آن‌ها ثبت شده است.

 
 

چندی بعد این داروخانه بابت طلب «عبدالحسین خان» از ارتش به ایشان واگذار شده است. پس از فوت «عبدالحسین خان» در سال ۱۳۱۹ ه.ش فرزند ایشان دکتر «امیر هوشنگ نظامی» استاد برجسته دانشکده‌های پزشکی و داروسازی دانشگاه تهران عهده‌دار امور این داروخانه شده است.

داروخانه در سال ۱۳۶۷ ه.ش. تعطیل و پس از فوت دکتر «امیر هوشنگ نظامی» در سال ۱۳۷۱ به دانشکده داروسازی دانشگاه تهران منتقل شده است.

سال ۱۳۸۱ با تلاش و پیگیری همسر بزرگوار دکتر نظامی، سرکار خانم دکتر «زرین‌دخت شرقی» داروخانه به همراه تجهیزات و اسناد مربوطه به «موزه ملی تاریخ علوم پزشکی» اهدا و با استفاده از عکس‌های قدیمی و قطعات به جای مانده، با هزینه سرکار خانم دکتر شرقی داروخانه به صورت اصلی خود بازسازی و نصب شده است.

 

سرنگ‌های شیشه‌ای قدیمی، دواخانه نظامی

«داروخانه نظامی» پس از بازسازی طی مراسم بزرگداشتی که به همت «موزه ملی تاریخ علوم پزشکی» و «مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی» برای خاندان نظامی برگزار شد در دوازدهم شهریور ماه ۱۳۸۲ در محل موزه افتتاح شده است. 

تجهیزات مجموعه دواخانه نظامی

تجهیزات این مجموعه عبارتند از:

دستگاه شیشه پر کن، دستگاه شربت‌سازی، دستگاه صافی، صافی، همزن، دستگاه حب‌بر، دستگاه عصاره‌گیر، ترازو، هاون چینی، دستگاه تقطیر، ظروف آزمایشگاهی،‌ دستگاه پرس برای تهیه کاشه، دستگاه آلبومین متر، قالب قرص‌زنی، سرنگ شیشه‌ای مدرج، آتش‌گردان، چراغ الکلی، ساکشن دستی، ظروف دو جداره برای حرارت غیر مستقیم، قالب شیاف، قالب قرص، دستگاه مهر برجسته، کلیشه‌های قدیمی مورد استفاده در داروخانه، نمونه‌هایی از بروشورهای دارویی.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    4,172 بازدید

    0 نظر

    درج: 14 اسفند 1396

    توسط: bakhtiari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir