موافق اصلاح قانون سهمیه ایثارگران هستیم اما به امسال نمی رسد

+1
موافق اصلاح قانون سهمیه ایثارگران هستیم اما به امسال نمی رسد

موافق اصلاح طرح سهمیه ایثارگران در کنکور بوده و به‌دنبال این هستیم که حدنصاب علمی افزایش پیدا کند تا مقداری از مشکلات پذیرش دانشجو برای رتبه‌های خوب و برتر کاهش پیدا کند که متاسفانه تصویب نشد.

 

کنکور سراسری ازجمله آزمون‌های بزرگی است که هرساله در کشور ما متقاضیان بسیاری را برای ورود به دانشگاه می‌آزماید؛ بنابراین کوچک‌ترین تغییری در آن باعث نگرانی داوطلبان ورود به دانشگاه شده و باعث می‌شود پرسش‌های زیادی در اذهان آنان شکل بگیرد. یکی از این تغییراتی که واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت که همچنان نیز مخالفان و موافقان جدی خود را دارد، موضوع سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری بود؛ به‌خصوص آنجا که سهمیه‌های 25 درصدی و پنج‌درصدی در آزمون امسال اثر‌گذار است. البته کسانی که شامل این سهمیه‌ها می‌شوند باید 70 درصد (و در برخی رشته‌ها 75 درصد) نمره آخرین نفر سهمیه آزاد را کسب کنند. با این حال دولت یعنی سازمان سنحش اعتقاد دارد باید این درصد به 80 و 85 درصد نمره آخرین نفر قبولی افزایش یابد و این موضوع کار را برای دارندگان این سهمیه‌ها دشوار می‌کند.

اردیبهشت امسال سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اصلاح ماده‌ای از برنامه ششم توسعه درباره سهمیه خانواده‌های ایثارگران و جانبازان در کنکور خبر داد که براساس آن حدنصاب علمی برای خانواده‌های ایثارگران از ۷۰ به ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد. قبل از این حدنصاب شرایط علمی برای خانواده‌های ایثارگر ۷۰ درصد بود که با این قانون آنها برای قبولی در کنکور سراسری باید بیشتر تلاش کنند. البته براساس آنچه اعلام شده، سهمیه‌ها و ظرفیت‌ها برای خانواده‌های ایثارگر تغییر نکرده بلکه سطح علمی از ۷۰ به ۸۰ رسیده است؛ تبصره‌ای که مختص به خانواده‌های ایثارگر و جانباز است و سهمیه جانبازان در کنکور تغییری نکرد. بعد از آن درخصوص سهمیه ایثارگران چند جلسه در کمیسیون آموزش مطرح شد و اصلاح سهمیه در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور پیش از این گفته بود روز سه‌شنبه به مجلس می‌رود تا بتواند نظر نمایندگان را جلب کند. بر این اساس دیروز طرحی درباره سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری با نظر نمایندگان به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد. پس از اجتماع نظرات مخالفان و موافقان، مجلس به این نتیجه رسید که این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شود. پس از نظر مثبت نمایندگان نسبت به ارجاع طرح مذکور، لاریجانی عنوان کرد این طرح به کمیسیون مربوطه ارجاع داده می‌شود تا برخی نگرانی‌ها در این خصوص رفع شود.

دیروز ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره جزئیات جلسه علنی مجلس و البته آخرین جزئیات اصلاح سهمیه ایثارگران به «فرهیختگان» گفت: «اصل بحث این بود که حدنصاب علمی افزایش پیدا کند که این طرح یکشنبه این هفته نتوانست رای لازم را که همان دوسوم آرای نمایندگان است، کسب کند؛ اما امروز پیشنهادهای نمایندگان درباره اصلاح این قانون مطرح شد؛ چراکه طبق ضابطه مجلس اگر طرحی نتواند رای لازم را به دست آورد، پیشنهادهای نمایندگان مطرح می‌شود.»

به گفته او، درخصوص اصلاح قانون سهمیه ایثارگران چند پیشنهاد توسط نمایندگان مطرح شد که این پیشنهادها هم نتوانست دوسوم آرا را کسب کند و به همین دلیل مجددا به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ارجاع داده شد. خدایی درباره نظر سازمان سنجش آموزش کشور درباره اصلاح این طرح توضیح داد: «ما موافق اصلاح این طرح و بیشتر به‌دنبال این بودیم که حدنصاب علمی افزایش پیدا کند تا مقداری از مشکلات پذیرش دانشجو برای رتبه‌های خوب و برتر کاهش پیدا کند که متاسفانه تصویب نشد.»

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، حالا کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس باید برخی قسمت‌های این طرح را اصلاح کرده و دوباره به صحن علنی مجلس برگشته تا درباره آن نتیجه‌گیری شود. هرچند خدایی معتقد است اصلاح این طرح بعید است به امسال برسد اما تاکید می‌کند: «البته ممکن است این طرح  به امسال هم برسد اما ما تلاش خود را می‌کنیم که زودتر در دستورکار قرار گیرد و اصلاح و تصویب شود.»

با این حال اما یک نکته درباره تغییرات احتمالی قابل توجه است؛ اینکه در روزهایی که داوطلبان کنکور براساس اطلاعات موجود در دفترچه، انتخاب رشته می‌کنند هر تغییری می‌تواند نتیجه را دستخوش تغییر قرار دهد و به نظر می‌رسد عادلانه نباشد که پس از انتخاب رشته این تغییرات صورت بگیرد. حال باید دید و منتظر نظر کمیسیون آموزش ماند که این تغییرات به امسال خواهد رسید یا خیر.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,896 بازدید

    2 نظر

    درج: 17 مرداد 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (2 مورد)

    برای ۹۸نبایدم تصویب بشه فرزندان این عزیزان مثل سایر ایثارگران قبل ۹۸ باید پذیرش شوند و فرقی نباید بینشون ایجاد بشه مگر اینکه امسال اگر اصلاحیه تصویب شد باید برای سایرین کلاسها یا شرایطی فراهم کنن که تقویت کنن بنیه علمیشون رو .. چون یک فرزند اعصاب روان یا سایرین که دارن رنج کشیدن والدینشون هنگام درسخوندن میشنوند تمرکز لازم برای یادگیری ندارن و باید شرایطی براشون در نظر گرفت قبل از اجرایی کردن اطلاحیه
    .
    1397/09/27 - 09:45
  • 0
    خدا کنه علنی نشه،پدرمان درامد با این کارا،خدایاااااااا برس دادمان.
    .
    1397/05/19 - 20:55
  • +1
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir