اهمیت تصاویر در زیست شناسی

+3
فکر کنید همین الان به شما می گویند که در آخر هفته باید فلان فصل از فلان کتاب زیست شناسی را امتحان دهید. چه می کنید ؟ اولین کاری که بسیاری از دانش آموزان می کنند این است که می روند ببینند بخش مورد امتحان چند صفحه است و چقدر باید بخوانند. و با کمال تاسف معمولا شکل ها و جداول را کنار می گذارند و فقط متن درس را حساب می کنند. مثلا  می گویند : "خوب ده صفحه است که کلا 3 صفه اش شکله پس میشه 7 صفحه !!!" این تفکر کاملا غلط است. آن چه می خواهم بر آن در این پست تاکید کنم اهمیت شکل هاست.

اهمیت شکل ها مگر چقدر است؟
 
 بسیاری از برو بچه های تجربی ، این مشکل بزرگ را دارند که شکل ها را چندان نگاه نمی کنند و یا حداکثر در حد این که کنار شکل چه نوشته شده از آن می گذرند. ولی من می خواهم یک قول جدی به این دسته از دوستان بدهم! اصلا می خواهم یک راه حل جدید نشان بدهم! من ادعا می کنم ، کسی که فقط شکل های کتاب درسی را _ دقت کنید ، فقط شکل ها را _ خوب و مفهومی بلد باشد ، قطعا در کنکور سراسری درصدی بالای 75 خواهد آورد! این ادعا را سال هاست که برای برو بچه های سر کلاس ها در مدارس، آموزشگاه ها و کلاس های خصوصی اثبات کرده ام. شاید به نظر کمی دور از ذهن برسد. ولی باید شکل های کتاب را طوری بخوانید و یاد بگیرید که هر سوالی درباره آن ها از شما شد به راحتی پاسخ دهید. به همین منظور، برای شکل های مهم کتاب های زیست شناسی، تعداد زیادی سوال طراحی کرده ام که در کلاس ها به آن می پردازیم، و در آینده ای نزدیک بخش از آن ها را برای استفاده کاربران سایت "زیست گاه" در سایت خواهم گذاشت. به عنوان مثال ، شکل روی جلد کتاب پیش دانشگاهی حدود 40 سوال دارد ! یا شکل مربوط به غشاء سلول در صفحه 27 کتاب دوم حدود 50 سوال دارد !!

چگونه از شکل ها تست و سوال می آید؟
  بررسی تست های کنکور سالیان اخیر نشان می دهد که تست های مربوط به شکل ، دو دسته اند ، یک دسته مستقیم شکل را رسم کرده و درمورد آن سوال می کنند. دسته دوم تست هایی هستند که اصلا تصویری در متن تست گنجانده نمی شود ، بلکه از تصاویر کتاب نکاتی استخراج شده و  تست طرح می شود. در هر دوحالت ، رسم بر این است که تست کاملا مفهومی طرح می شود. شما باید بتوانید مطالب شکل را به متن و متن را به شکل ربط دهید. بخش هایی از شکل را که در متن توضیح کاملی ندارد بررسی کنید. حتی باید شکل را به فصل های دیگر و کتاب های دیگر ربط دهید. چون نمی خواهم سرتان را درد آورم فعلا از توضیح بیشتر می گذرم.

خلاصه :
 
 
1- به تصاویر کتاب درسی اهمیت بدهید. آن ها را جدی بگیرید و خوب بررسی کنید.

2- نکاتی را که از شکل در می یابید، خیلی بهتر در ذهن می ماند. برای افزایش بازدهی می توانید نکات مربوط به هر شکل را جداگانه در دفتری یادداشت کنید.

3- سعی کنید متن درس را به تصاویر و تصاویر را به متن ربط دهید.

4- شکل ها را بطور مقایسه ای یاد بگیرید. سعی کنید علت هر نکته ای که از شکل در می یابید را متوجه شوید.

5- سعی کنید تصاویر فصل های مختلف و کتاب های مختلف را به هم ربط دهید. به عنوان مثال، وقتی در صفحه 27 سال دوم ، شکل غشاء سلول را بررسی می کنید، حتما شکل سایر غشاهایی را که در کتب درسی آمده همراه آن نگاه کنید. مثلا شکل غشاء تیلاکوئیدی در فصل 8 پیش دانشگاهی یا شکل غشاء سلول کبدی به همراه گیرنده های گلوکاگن در فصل   4 سال سوم و....بعد اگر نکته جدیدی به ذهنتان رسید حتما یادداشت کنید.

6- اگر در مورد تصاویر پرسشی برایتان مطرح شد ، حتما همان موقع ( نه بعدا !) یاد داشت کنید و به دنبال پاسخ آن بگردید !

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    4,320 بازدید

    1 نظر

    درج: 8 دی 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (1 مورد)

    ZH
    واقعامفیدبودممنون
    .
    1397/09/21 - 20:40
  • 0
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir