بررسی شارژر بی‌سیم ADATA CE700

0
پس از این که استاندارد Qi برای شارژر‌های بی‌سیم ارائه شد، کمپانی‌های زیادی محصولات مبتنی بر این استاندارد را روانه بازار کردند. یکی از آن‌ها ای‌دیتا است که شارژر بی‌سیم CE700 را برپایه استاندارد Qi عرضه کرده است. در ادامه به بررسی این محصول خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ نوکیا برای اولین بار در تلفن پرچمدار آن زمان خود، لومیا 920 یک کوئل شارژر بی‌سیم را تعبیه کرد. یک ماه بعد گوگل همزمان با معرفی تلفن نکسوس 4 از قابلیت شارژ بی‌سیم مبتنی بر فناوری Qi رونمایی کرد. پس از آن بسیاری از کمپانی‌ها رو به این فناوری آورده و با قرار دادن کوئل در تلفن‌ها یا تولید لوازم جانبی برای اضافه نمودن این قابلیت به تلفن‌ها، بازار شارژرهای بی‌سیم را داغ‌تر کردند.
شارژرهای بی‌سیم به کاربر کمک می‌کنند تا به جای آن که اطراف خود را سیم‌ها و کابل‌های مختلف شلوغ کند، یا در محل کار به جای آن که مدام مجبور به کندن کابل شارژر از تلفن برای حمل آن به این سو و آن سو باشد، بتواند با استفاده از این ابزارهای زیبا و نسبتا ارزان‌قیمت مشکل شلوغی میز و کندن و وصل نمودن مداوم کابل به تلفن را رفع نماید.
کمپانی ADATA که معمولا آن را با دیسک‌های سخت و حافظه‌های جانبی‌اش می‌شناسیم، چندی پیش یک پد شارژ بی‌سیم به نام CE700 را معرفی کرد. شرکت آونگ به عنوان نماینده این کمپانی در ایران، CE700 را با قیمت ۱۶۹٫۰۰۰ تومان روانه بازار کشور نموده و یک نسخه از آن را در اختیار ما قرار داده که به بررسی آن بپردازیم.
مشخصات فنی ADATA CE700 Wireless Charger
دارای گواهی استاندارد Qi
ورودی 5 ولت 1.5 آمپر DC
خروجی 5 ولت 1.0 آمپر
رابط microUSB
قابلیت‌ها: تشخیص جسم خارجی، محافظت در برابر ولتاژ بالا، محافظت در برابر حرارت بالا، مصرف توان پایین
ابعاد: 140 در 75 در 12 میلی‌متر
وزن: 120 گرم
قیمت: 169 هزار تومان

بررسی شارژر بی‌سیم ADATA CE700

 

طراحی ظاهری و کیفیت ساخت

CE700 از دو بخش مجزا تشکیل شده است. بخش اصلی یا پد شارژر، پلاستیکی و مشکی رنگ است. سطحی که تلفن بر روی آن قرار خواهد گرفت براق است و به راحتی اثر انگشت را به خود جذب می‌کند. این بخش وزن بسیار کمی دارد و طراحی تخت آن به زیبایی آن کمک کرده است. بر روی سطح این پد در پایین لوگوی ای‌دیتا و نام محصول درج شده است. در وسط پد کمی متمایل به بالا لوگوی استاندارد Qi را مشاهده خواهید کرد. این لوگو دقیقا در جایی حک شده که کوئل شارژ بی‌سیم دستگاه قرار دارد. در گوشه سمت چپ بالا نیز یک چراف LED قابل مشاهده است که در صورتی که تلفنی که روی آن قرار می‌گیرد در حال شارژ باشد چشمک‌زن خواهد شد.
روی لبه سمت راست ورودی میکرو USB شارژر را مشاهده می‌کنید و لبه‌های بالا و پایین به صورت مورب طراحی شده‌اند تا بر روی پد هیچ تیزی در لبه‌های احساس نگردد. شما می‌توانید با وصل کردن این پد به شارژر و قرار دادن تلفن مجهز به قابلیت شارژ بی‌سیم بر روی آن دستگاه خود را به صورت بی‌سیم شارژ کنید.
بخش دوم CE700 مربوط به یک پلیت آلومینیومی بسیار مستحکم است که رنگ طوسی و طرحی بسیار زیبا دارد. این بخش پلیت یا استند نامیده می‌شود. وقتی CE700 را از بسته‌بندی خارج می‌کنید، پد اصلی در داخل این پلیت فلزی قرار گرفته است. در بخش روش کار با دستگاه به بررسی نحوه استفاده از این ابزار خواهیم پرداخت. بخش‌هایی از پلیت آلومینیومی با پلاستیک سبز پوشانده شده‌ است. در واقع این بخش‌ها نقاطی هستند که در روش‌های متنوع شارژ بی‌سیم تلفن از طریق این دستگاه، تلفن کاربر با پلیت تماس پیدا می‌کند. این بخش‌های پلاستیکی نرم مانع از رسیدن آسیب به بدنه تلفن شما می‌گردند. دقیقا برخلاف پد اصلی که اثر انگشت بر روی آن باقی می‌ماند، هیچ نقطه‌ای از بدنه‌ی پلین اثر انگشت کاربر و کثیفی را جذب نمی‌‌کند.

شارژر

CE700 مجموعا ۱۲۰ گرم وزن داشته و ابعاد آن ۱۴۰ در ۷۵ در ۱۲ میلی‌متر است که آن را به ابزاری ایده‌آل برای حمل آسان تبدیل می‌کند. به راحتی می‌توانید پد اصلی را در داخل پلیت قرار داده و شارژر بی‌سیم کوچک، باریک و سبک‌تان را در داخل کیفتان به هر کجا که می‌خواهید حمل کنید. تکنولوژی Qi
QI که «چی Chee» خوانده می‌شود، اینتفرفیس استانداردی است که توسط کنسرسیوم قدرت بی سیم (Wireless Power Consortium) طراحی و توسعه یافته و در آن جریان الکتریسیته از فاصله 4 سانتی‌متری به روش القایی به ابزار منتقل می‌شود. در QI ابزار باید از این فناوری پشتیبانی کند و برای شارژ بی سیم نیز به یک استیشن مخصوص نیاز است که ابزار بر روی سطح آن قرار گرفته و القای الکتریسیته از طریق آن انجام می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های بزرگ تولید کننده تلفن‌های همراه از جمله اچ‌تی‌سی، گوگل، هواوی، ال‌جی، موتورولا، نوکیا، سامسونگ و سونی مجوز استفاده از این فناوری را دریافت نموده‌اند و برخی از این شرکت‌ها نیز محصولاتی مجهز به فناوری QI را روانه نموده‌اند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فناوری QI در پشتیبانی آن از ابزارهای مختلف است به عنوان مثال بر روی یک استیشن شارژر بی‌سیم QI می‌توان تلفن لومیا 920 یا نکسوس 4 و تلفن‌های دیگر مبتنی بر این فناوری را قرار داد تا شارژ شوند.

روش کار با دستگاه

همان طور که پیش‌تر گفتیم CE700 از دو بخش مجزا از هم تشکیل شده است. به طور کلی به هر شکلی که ماژول شارژ بی‌سیم تلفن شما بر روی کوئل دستگاه که با لوگوی Qi می‌توان آن را تشخیص داد، منطبق گردد، دستگاهتان شروع بهشارژ شدن می‌نماید. با این حال خود کمپانی ای‌دیتا شرایطی را فراهم نموده که در حالت‌های مختلف بتوانید به روش‌های متنوع از این شارژر القایی استفاده کنید. در ادامه هر یک از روش‌های قرار دادن تلفن بر روی این شارژر را توضیح خواهیم داد: CE700 بی سیم

بررسی شارژر بی‌سیم ADATA CE700


۱) ساده‌ترین کار این است که پد اصلی را در داخل پلیت آن قرار داده و به شکل افقی آن را روی میز کار یا کنار تخت خود قرار دهید. بدین ترتیب وقتی تلفن را روی شارژر قرار می‌دهید دستگاه شروع به شارژ کردن می‌کند.
۲) روش دوم این است که پد را از داخل پلیت خارج کرده و آن را به شکلی که در تصویر مشاهده می‌کنید در داخل شیاری که بر روی پلیت وجود دارد قرار دهید. نیازی نیست که خیلی پد را در داخل شیار فرو ببرید و فقط تا حدی که ورودی microUSB آن در زیر پلیت یا استند قرار گیر کافی است. حال باید کابل شارژر خود را به این ابزار متصل کنید. سپس کافی است تلفن مجهز به قابلیت شارژ بی‌سیم خود را به صورت عمودی بر روی آن قرار دهید. بدین ترتیب این ابزاربه یک استند تبدیل می‌گردد که می‌تواند تلفن‌تان را به صورت بی‌سیم شارژ کند.
۳) اگر در روش دوم کمی پد را بیشتر به داخل شیار فشار دهید به گونه‌ای که لبه نگه‌دارنده پلیت تقریبا در وسط پد قرار گیرد می‌توانید تلفن خود را در حالت افقی یا لنداسکیپ بر روی استند قرار داده و دستگاه‌تان را شارژ کنید.
 

 اما کارکرد این دستگاه به این سادگی‌ها هم نیست. به نظر می‌رسد کوئل به کار رفته در این دستگاه کمی نسبت به شارژرهای بی‌سیم دیگر کوچکتر است. این موضوع باعث شده تا مجبور شوید کمی در منطبق کردن ماژول شارژ بی‌سیم تلفن‌تان بر روی کوئل این ابزار دقت بیشتری به خرج دهید. مثلا من وقتی نکسوس ۵ را در حالت افقی روی دستگاه قرار می‌دهم شارژ انجام نمی‌پذیرد و برای آن که تلفن شروع به شارژ شدن نماید باید کمی آن را به سمت بالا حرکت دهیم تا عمل شارژ شدن آغاز شود. احتمالا این موضوع در تلفن‌های گلکسی سامسونگ (در صورتی که درب پشتی مجهز به ماژول شارژ بی‌سیم را برای آنها تهیه کرده باشید) اصلا به چشم نیاید، چرا که در این تلفن‌ها ماژول شارژ بی‌سیم در قسمت بالای تلفن قرار می‌گیرد. بنابراین به نظر می‌رسد که مهم‌ترین ایرادی که می‌توان به CE700ای‌دیتا وارد نمود همین موضوع باشد که کاربر چندان در کار با آن راحت نیست و برای آنکه عمل شارژ انجام شود باید بسته به این که چه تلفنی دارد آن را به شکلی ویژه روی دستگاه قرار دهد.

CE700 از قابلیت‌هایی که در اکثر شارژرهای Qi وجود دارد، پشتیبانی می‌کند. قابلیت‌هایی چون محافظت در برابر ولتاژ بالا، محافظت در برابر حرارت بالای تلفن و قابلیت تشخیص جسم خارجی از ویژگی‌های این دستگاه هستند. بدین صورت بدون هیچ نگرانی می‌توانید تلفن خود را روی این استند قرار داده و آن را شارژ کنید. علاوه بر موارد مذکور، قابلیت ویژه دیگری نیز در این دستگاه تعبیه شده تا در صورتی که تلفنی بر روی آن قرار نگرفته باشد، دستگاه وارد حالت مصرف پایین شده و توان کمتری مصرف کند. به محض تشخیص دوباره تلفن بر روی سطح پد شارژر دوباره شارژدهی القایی به حالت عادی تغییر کرده و تلفن شما شارژ می‌گردد.
این دستگاه ورودی DC با ولتاژ ۵ ولت و شدت جریان ۱.۵ آمپر را دریافت نموده و خروجی القایی ۵ ولت با شدت جریان ۱ آمپر را به تلفن شما منتقل می‌کند.

آزمایش زمان شارژ

در آزمایش زمان شارژ یک دستگاه نکسوس ۵ را تحت چهار حالت مختلف از ظرفیت ۱۰٪ تا ۹۰٪ شارژ کردیم. حالت‌های شارژ عبارت بودند از شارژ با شارژر خود تلفن و کابل، شارژ با شارژر خود تلفن با استفاده از CE700، شارژ از طریق پورت USB کامپیوتر و کابل، شارژ از طریق پورت USB کامپیوتر با استفاده از CE700!
نتیجه این آزمایشات را در جدول زیر می‌توانید مشاهده می‌کنید:
زمان شارژ ۱۰ تا ۹۰ درصد با کابل زمان شارژ ۱۰ تا ۹۰ درصد با شارژر وایرلس CE700
شارژ با استفاده از شارژر اصلی تلفن ۱ ساعت و ۳۱ دقیقه ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه
شارژ با استفاده از درگاه USB کامپیوتر ۲ ساعت و ۲۶ دقیقه ۲ ساعت و ۲ دقیقه

شارژر استاندارد نکسوس ۵ شدت جریان ۱.۲ آمپر را به خروجی ارسال می‌کند. وقتی از شارژر استاندارد خود تلفن استفاده کردیم، شارژ به روش سنتی (با اتصال مستقیم کابل به تلفن) سرعت بیشتری نسبت به حالتی داشت که شارژر استاندارد تلفن را به شارژر القایی CE700 متصل نموده و تلفن را روی آن قرار دادیم. دلیل این امر نیز روشن است. سرعت شارژ شدن تلفن‌ها مستقیما به شدت جریان ورودی به آنها (یا همان خروجی شارژرها) مرتبط است. خروجی ۱ آمپر شارژر القایی ای‌دیتا نسبت به خروجی ۱.۲ آمپر شارژر خود تلفن کمتر است، پس زمان بیشتری طول می‌کشد تا دستگاه را شارژ کند.
اما از سوی دیگر در صورتی که به جای شارژر اصلی تلفن از پورت USB کامپیوتر برای شارژ کردن تلفن خود استفاده کنیم، همان طور که در ردیف دوم جدول فوق مشاهده می‌نمایید، شارژر القایی ای‌دیتا دستگاه شما را اندکی سریع‌تر از حالتی که آن را با استفاده از کابل به کامپیوتر متصل می‌کنید، شارژ می‌کند.

بررسی شارژر بی‌سیم ADATA CE700

جمع‌بندی

CE700 یک شارژر القایی خوش‌ساخت و باکیفیت است که طراحی نسبتا زیبایی داشته و فرم‌فکتور آن به شکلی است که می‌تواند به یک استند بر روی میز کار، کنار تخت یا بر روی میز اتاق نشیمن تبدیل شود که تلفن شما را شارژ می‌کند.
وزن پایین و طراحی باریک آن باعث شده تا کاربر به راحتی بتواند آن را با خود حمل نماید. بهره‌گیری از استاندارد Qi باعث می‌شود که کاربر بتواند تمامی تلفن‌هایی که از این استاندارد استفاده می‌کنند را بر روی پد این شارژر قرار داده و آن‌ها را شارژ نماید. قابلیت‌هایی چون محافظت در برابر ولتاژ و حرارت بالا و همچنین مصرف بهینه، این ابزار را به یک محصول جذاب تبدیل می‌کند. مهم‌ترین ایرادی که به این دستگاه وارد است کوچک بودن احتمالی کوئل آن است که کاربر را مجبور می‌کند تا در نحوه قرار گرفتن تلفن بر روی پد شارژر دقت بیشتری نماید که این موضوع چندان مطلوب نبوده و بر روی تجربه کاربری تاثیر می‌گذارد.
قیمت ۱۶۹ هزارتومانی این دستگاه آن را به ابزاری میان‌رده در بین شارژرهای بی‌سیم تبدیل می‌کند. قضاوت در مورد قیمت این محصول اندکی دشوار است. در صورتی که واقعا به یک شارژر بی‌سیم نیاز داشته باشید و خرید این ابزار بتواند در بهره‌وری و نظم شما تاثیر مهمی داشته باشد، قیمت آن مقرون به صرفه به نظر می‌رسد. اما اگر نیاز مبرم به آن نداشته باشید شاید کمی این برچسب قیمت برای خرید یک ابزار غیرضروری کار سختی باشد!
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,968 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 تیر 1393

    توسط: askari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir