تفاوت تست زنی آموزشی با سنجشی

+4
در طول دو یا سه هفته درس خواندن برای آزمون با ساعات مطالعه ی زیاد و خواندن زیاد مباحث مهم ،چرا در آزمون نمیتوانم تست را به جواب نهایی برسانم با اینکه تمام راه حل ها را میدانم ولی بازنمیتوانم به جواب برسم؟!!چرا در آزمون ها پاسخ های اشتباه زیادی دارم منکه از جواب ها مطمئن بودم؟!

و چندین سوال و ابهام دیگه برای داوطلبانی که از نظر خودشون خوب خوندند ولی چرا نتیجه خوب نشده تو آزمون!جواب همه ی این سوالات و اشکالات اینگونه ی شما فقط کم تسلطی است.و کم تسلطی در درجه ی اول از تست زنی کم و نداشتن برنامه ی تست زنی برای هر درس و سبک ویژه خودتان نشأت میگیرد و هیچ ربطی به آیکیو و مغز مبارک ندارد.

کافیه فقط اصول مطالعه و یادگیری برای کنکور را بدانید و در برنامه های مطالعاتی خود اجرا نمایید اونوقت متوجه میشید که چقدر داوطلب باهوش و زرنگی هستید.

در مطلب قبلی در مورد شروع تست زنی و دغدغه و اشکالات اکثر شما عزیزان در این دوره از یکسال کنکوری مطالب مهم و نکاتی بسیار تاثیرگذار بر روند پیشرفت در تست زنی ها گفته شد و طبق قولی که داده بودیم این بار میخواهیم  وارد بحث تست زنی حرفه ای های کنکور شویم و درصدهای درسی را از همین امروز بیشتر و بیشتر نماییم .

شک نکن که میشه …اگه خوب به نکات و فوت و فن هایی  که در اینجا گفته میشه عمل کنید و از همین لحظه اون هارو بکار بگیرید. نه اینکه بخونید و عمل نکنید یا بنویسید و بدون اجرای حتی یک تکنیک مچاله کنید بندازید دور…

ابتدا انواع روش های تست زنی و تفاوت ها ی آنها را بدانید:

تست آموزشی:

۱-بهتر است بلافاصله یا با فاصله ی کمی از مطالعه انجام شود.

۲-برای افزایش مهارت تست زنی و آموختن نکات درسی انجام می شود.

۳-درصدگیری انجام نمی شود و اهمیت ندارد.

۴-زمان صرف شده در تست زنی مهم نیست.

۵-کم یا زیاد بودن تعداد تست ها مهم نیست.

۶-پس از رفع اشکال هر تست ، نکته ی مربوط به آن باید یادداشت شود.

۷-بهتر است تست ها در حد سختی تست های کنکور و یا بالاتر(ترجیحا تست سراسری) باشد.

۸-بهتر است گزینه های غلط و درست تمام تست ها بررسی و تحلیل شود.

۹-تعداد دروس بهتر است کم باشد ( برای جلوگیری از خستگی و ادامه ی مطالعه با انرژی و تمرکز بالا).

۱۰-تنوع تست ها باید زیاد باشد و تا حد امکان فرم تست ها تکراری نباشند.

۱۱-بعد از زدن هر یک تست،پاسخ نامه را ببینید (چرا که ممکن است جواب این تست راه حلی باشد برای پاسخگویی به تست بعدی)

تست سنجشی:

۱-بهتر است با فاصله ی زمانی بیش تری از مطالعه انجام شود ( با نظر مشاور و بسته به سطح درسی هر داوطلب)

۲-برای افزایش سرعت انتقال و حضور ذهن و جامعیت ذهنی انجام می شود.

۳-پس از اتمام کل تست ها رفع اشکال انجام شود و درصدگیری شود.

۴-حتماً باید تست زنی کنترل شود .

۵-تعداد تست ها نباید کم باشد ( با نظر مشاور و بسته به سطح درسی هر داوطلب)

۶-پس از اتمام آزمون نکات مربوط به تست ها  نت برداری می شود.

۷-بهتر است در حد سختی تست های کنکور باشد.

۸-گزینه های غلط و درست تست هایی که نزده ایم یا غلط زده ایم بررسی می شود.

۹-تعداد دروس بهتر است زیاد باشد . ( برای تمرین افزایش حضور ذهن و افزایش سرعت بازیابی درسهای خوانده شده)

۱۰-اگر فرم تست ها تکراری هم باشد ، اشکالی ندارد.

توجه:هر دو روش را باید بارها و بارها در خانه تمرین کنید .هر دو روش با هم مکمل یکدیگرند.
این مقاله را از دست ندهید:  اگر تست ها دشوار باشند...

اما سوالات مهم دیگر اکثر داوطلبان این است  که در ابتدای شروع درس خواندن برای کنکور برای هر درس چگونه تست بزنیم و آیا باید از الان تست سراسری هم بزنیم یا خیر؟تست زنی برای دروس رتبه ساز باید چگونه باشد؟ آیا باید بعد از مطالعه و یادگیری تست زنی انجام بشه یا نه؟برای هر درس چقدر تست بزنم کافیه؟

تذکر:تست زنی پایانی ندارد.پس وسواسی نباشید در تعداد تست زنی  ها.نه از زدن تست زیاد خوشبین باشید و نه از تمام شدن تست های یک درس خوشحال شوید.چرا که بازهم تستی پیدا میشه که شما نزده باشید و ندیده باشید .

نکته»»تست زنی زیاد باعث فهمیدن راه حل های زیاد می شود.

نکته»»در برنامه ی تست زنی خود باید به گونه ای تعادل برقرار کنید تا نرسیدن و کم توجهی به بقیه ی دروس بخاطر رسیدگی و تسلط کامل و تمام به یک یا چند درس خاص باعث افت تراز و درصدهای موثر شما نشوند.(تعادل در تست زنی را رعایت کنید).

تکنیک های طلایی ویژه ی تست زنی برخی دروس رتبه ساز کنکور

روش تست زنی زیست:ابتدا باید بدانید که اولین منبع درسی زیست کتاب درسی است ولی به تنهایی کامل نیست و باید از یک کتاب کمک آموزشی در سطح خود هم استفاده کنید.

زیست شناسی را از نظر محتوای درسی به سه بخش تقسیم می کنیم:

بخش اول:صرفا حفظی است همانند تاریخ ادبیات.

بخش دوم:تحلیلی و مساله ای است همانند ژنتیک.

بخش سوم:مفهومی است .

نکته:در کل زیست نیاز به مطالعه ی دقیق و عمیق دارد چرا که اکثر مباحث پوشیده و سربسته هستند و مطالعه ی با کیفیت میتواند در فهم راحت و سریع مباحث زیست بسیار موثر باشد.

 درس های ریاضی و فیزیک:از صفر شروع به تست زدن نمایید و زنجیروار-حتی اگر سوالات تشریحی باشند.به دنبال ایجاد یک قالب خاص و حفظ آن برای حل تست های محاسباتی نباشید چرا که تست های کنکور چند سال اخیر بسیار زیرکانه در این دو درس طرح میشوند نه مثل کنکورهای دهه ی ۸۰٫تست های کنکورهای همین چند سال اخیر با ایده حل میشوند نه با حفظ چندین فرمول ریاضی و فیزیک و شیمی و در واقع طراحان بیشتر تست هایی طرح میکنند که جنبه ی کاربردی دارند.پس هوشمندانه درس بخونید نه سبک قدیمی های کنکور.

توجه:کتاب تست برای یکسال مطالعه ی شماست نه برای یک یا دو ماه…به همراه یادگیری،تست زنی انجام دهید.تست های هر کتاب را در برنامه ی درسی خود تقسیم کنید.از تست های سالهای گذشته شروع کنید چرا که آسون تر هستند و سپس به سراغ تست های تالیفی بروید و در مراحل تسلط، تست های سراسری دهه ی ۹۰ را کار کنید.(دقت کنید که برخی انتشارات تست تالیفی بسیار دشواری دارند.پس قبل از خرید کتاب تست باید طبق سطح درسی شما و برنامه ریزی مشخص شده توسط یک کارشناس کنکور،منبع تست برای شما تعیین گردد،این نکته بسیار مهم است و هیچگاه بدون اطلاع از وضعیت درسی خود کتاب یا منبع دیگری را نخرید و بیهوده زمان و هزینه ی خود را صرف حاشیه های کنکور و تبلیغات بازاری آن نکنید).

توجه:در دروس محاسباتی مانند ریاضی و فیزیک و شیمی بالافاصله بعد از یادگیری ،تست زنی ها را انجام دهید و به روزهای بعد موکول نکنید.چرا که برای چند روز بعد مطالب فراموش میشوند و شما مجبور میشوید برای یادآوری مطالب و حل تست ها دوباره برگردید و درس را بخوانید(دوباره خوانی).

باز هم توجه داشته باشید که تقسیم بندی تست های این دروس را به گونه ای انجام دهید که برای مطالعات بعدی این درس ها و تکمیل یادگیری آنها ، برای تمرین بیشتر تست جدید داشته باشید و مغز بطور فعال درگیر یادگیری و تثبیت مطالب شود.
این مقاله را از دست ندهید:  راه های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

دروس عمومی:

در درس های عمومی نیز همانند دروس اختصاصی بلافاصله بعد از مطالعه باید تست زنی انجام گیرد.در کنکورهای دهه ی ۸۰ و قبل از آن تست های دروس عمومی تا ۸۰%بصورت حفظی بودند و تست زنی باید بعد از چند روز فاصله از مطالعه انجام میگرفت اما کنکورهای ۹۰ تا به الان،تست های این دروس نیز به سمت مفهومی و کاربردی تر پیش می روند درست همانند دروس اختصاصی.(۷۰%دینی مفهومی است،۸۰%ادبیات مفهومی است حتی از املای فارسی،انگلیسی ۱۰۰ مفهومی شده،عربی ۷۵%تحلیلی است نه حفظی)پس عمومی های کنکورهای الان فهمیدنی است نه حفظی.لذا باید بلافاصله بعد از یادگیری و فهم هر درس ،تعدادی تست کار شود و تعدد تست زنی ها را در طول مطالعه های بعدی تکمیل نمایید.خُرد خُرد و کم کم تست ها را بعد از مطالعه کار کنید.

از کی تست سراسری بزنیم؟؟؟

از همین امروز تست سراسری بزنید.تست های سراسری استاندارترین و شبیه ترین تست ها هستند.تست های سراسری را آنقدر باید در طول این مدت کار کنید تا ملکه ی ذهن شما شوند.این سبک تست زنی را بیشتر نفرات برتر کنکور اجرا کرده اند بطوریکه به قول خودشان ما کنکورهای سراسری را چندین بار مرور کردیم .

آیا با گرفتن زمان تست بزنم؟

توجه داشته باشید که در شروع تست زنی نیاز به زمانبندی تست ها نیست

تست زماندار نزنید چون در مرحله ی آموزشی هستید و سعی در تست زنی با پاسخ درست و در مقابل دیدن پاسخ های اشتباه در ابتدی شروع مطالعه و تلاش برای موفقیت در کنکور باعث کاهش انگیزه در تست زنی های بعدی و نیز کاهش سرعت تست زنی میشود.

لذا بهتر است اکنون(آبان و آذر) تست های زماندار را قبل از هر آزمون بصورت ترکیبی و پوششی بزنید و درصدگیری نمایید.

تذکر:اگر پایه ی ضعیفی دارید میتوانید با حل سوالات تشریحی از اکنون شروع کنید سپس به سراغ تست های سنجشی بروید.ولی برای داوطلبان قوی روش های تست زنی متفاوت است که باید توسط یک کارشناس درسی در برنامه ریزی شخصی لحاظ شود.(شخصی سازی برنامه ی درسی و همگام سازی با برنامه ی آزمون ها توسط کارشناس کنکور).

تذکر:داشتن وسواس در حل تست های زماندار و درصدگیری در ابتدای شروع مطالعه در داوطلبان ضعیف،متوسط و متوسط رو به بالا باعث میشود به دنبال سعی در حل صحیح تست ها باشید که این مسأله باعث میشود به سمت تست هایی بروید که از نظر درجه ی سختی و اهمیت، زیاد تاثیرگذار بر رشد درصدهای درسی شما نباشند و نیز به دلیل وسواس در تست زنی ها ،بی دقتی ها هم بیشتر میشود.

با تست زنی بیشتر آشتی کنید  و منتظر نباشید که کامل یک مبحثی را فرا گیرید و بعد به سراغ تست زنی بروید.

عادت به تست زنی که خود یکی از اصول یادگیری و مطالعه ی مفید برای کنکور سراسری است باعث حفظ آرامش  و افزایش اعتماد بنفس در مواجهه با تست های آزمون و حتی کنکور میشود که در نتیجه میتوانید با تمرکزی بالا شروع به تست زنی در جلسه نمایید.

تست زنی به سبک رتبه های برتر…

    بعد از حل هر تست حتی اگر جواب آن تست نیز صحیح بود باید به پاسخ نامه رجوع و جواب را نگاهی بیندازید.چرا که شاید در جواب تست راه حل بهتر و آسانتری گفته شده باشد .مرور پاسخنامه باعث اطمینان خاطر شما میشود که روش حلتان درست بوده یا اشکال دارد و از طرفی دیگر اگر حتی ۱% با شانس جواب داده اید و پاسخ درست باشد با خواندن پاسخنامه متوجه شانسی بودن پاسخ در حل تست خواهید شد.این یعنی دقیقا زمانیکه که شما فکر میکنید که خودتان به جواب رسیده اید فلذا بدون رجوع به پاسخنامه متوجه شانسی حل کردن تست نمیشوید.

این مقاله را از دست ندهید:  آیا داشتن هدف، برای زندگی لازم است؟

پس همیشه پاسخ ها را چه صحیح و چه غلط در پاسخنامه مرور کنید.

    در تست زنی آموزشی هدف تثبیت آموخته ها و آشنایی هر چه بیشتر با تست زنی زیاد و نزدیک شدن به دید طراحان تست است نه یافتن فقط نقاط قوت و فراموشی خود. تست زنی مرحله ای مهم و کلیدی از مطالعه است که تمام نشدنی و سیرناپذیر است.لذا همواره بعد از مطالعه ی تشریحی و خط به خط هر درس تعدادی تست بزنید و هیچگاه مطالعه ی درس را بدون تست زنی رها نکنید حتی اگر احساس میکنید هنوز به مطالب مسلط نیستید یا ممکن است خوب در ذهن حک نشده باشند و بعد از مرور میروید تست زنی را انجام میدهید!خیر این روش کاملا اشتباه است و بعد از مطالعه ی درس بلافاصله تست های مربوطه را بزنید و تحت هیچ شرایطی به بعد موکول نکنید.کنکور یعنی درک مطالب و تست زنی زیاد.
در این زمان یعنی پاییز و زمستان و کلا قبل از عید بیشتر سراغ دروس مفهومی تر و غیرحفظی بروید و تا میتوانید برای این مباحث حل تست فراوان انجام دهید.البته این بدین معنا نیست که در مباحث حفظی تستی کار نکنید،خیر منظورمان این است که تست زنی مطالب حفظی چه از عمومی ها و چه از اختصاصی ها را میتوان برای بعد عید هم برنامه ریزی داشت و بطور کامل پوشش داد. هر چند که در کنکورهای این چند سال اخیر تا ۹۰%تست ها بصورت کاملا مفهومی و به شکل کاربردی طرح میشدند.
تست های هر مبحث تحلیلی و تمرینی و مفهومی را به سه قسمت تقسیم کنید .به این صورت که ۲۰%از تست ها را برای آشنایی بیشتر و بهتر با درس بزنید و به قول معروف جهت  گرم شدن موتورتان  و در نتیجه   حل تست های بیشتر در دفعات بعدی .بدون زمانبندی و تحت هیچ شرایطی با دیدن پاسخ های اشتباه زیاد ،اعتماد بنفس خود را از دست ندهید.

۵۰% بقیه ی تست ها را جهت یادگیری و مرور دوباره بزنید و بعد از حل هر یک تست بلافاصله پاسخنامه را چک نمایید تا بتوانید به سرعت به اشتباهات خود در حل تست پی ببرید.

۳۰% مابقی و پایانی تست های این درس را جهت ارزیابی خود حل کنید تا مشخص شود تا چه اندازه درس را یادگرفته اید و به تسلط رسانده اید و آیا سرعت شما در تست زنی اکنون بهتر شده است یا خیر؟؟؟

نکته ی آخر:با توجه به اهمیت بسیار زیاد تست زنی در طول سال ،و با توجه به متفاوت بودن روش های تست زنی در ماههای آینده دسعی میکنیم که قدم به قدم تست زنی در هر مقطع از این یکسال را دربصورت تکنیکال، اینجا برای شما داوطلبان عزیز قرار دهیم و  از همین امروز خیالتون راحت باشه که دارید به سبک حرفه ای ها تست زنی رو انجام میدین.


موفق و پیروز باشید که هستید…
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    18,187 بازدید

    2 نظر

    درج: 14 آذر 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (2 مورد)

    پوریا نجف پور
    سلام خسته نباشید خیلی ممنون از لطفتون واقعا مطالب خوب و مفیدی بود من که خودم واقعا لذت بردم.
    .
    1400/04/4 - 09:37
  • +1
    F
    ممنون عالی
    .
    1398/01/25 - 22:18
  • +7
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir