برنامه ريزی روزانه برای كنكور

+21
برنامه ريزی روزانه برای كنكور

پس از نوشتن برنامه‌ی جامع، برنامه‌ی روزانه تان را تنظیم نمایید. در برنامه‌ی روزانه برای هر روز حداكثر ۵ درس را در نظر بگیرید. اگر مثلا برای درس فیزیك ۱۰ ساعت در نظر گرفته اید می‌توانید آنرا به چهار نوبت مطالعه 30/2 ساعته یا ۵ بار مطالعه ۲ ساعته تقسیم كنید و روزهای مطالعه را هم مشخص كنید مثلا تصمیم بگیرید چهار نوبت در روزهای شنبه ، دوشنبه ، سه شنبه و چهار شنبه هر بار به مدت 30/2 ساعت فیزیك بخوانید. تكالیف خود را نیز برای هر نوبت مطالعه مشخص كنید آیا فقط كتاب را مطالعه می‌كنید مساله حل می‌كنید یا تست هم می‌زنید. منابع را بنویسید. در ابتدای هر هفته برنامه روزانه را در كنار برنامه جامع روی مقوا نصب كنید در پایان هر روز و در پایان هفته موارد اجرا نشده را در ستون آخر بنویسید و پس از تصحیح و تعدیل و تصمیم گیری مجدد به برنامه هفته بعد بیفزایید.

 

چند توصیه:

برنامه جامع و برنامه روزانه را پس از تنظیم به مشاور خود نشان دهید و از نظرات مشورتی وی بهره بگیرید.

اگر در پایان یك هفته ملاحظه نمودید كه بخش قابل ملاحظه‌ای از تصمیمات را اجرا نكرده اید برنامه را مورد بازبینی قرار دهید و قسمت‌های كم اهیمت‌تر را حذف كنید.

هر قدر هم پایه درسی تان ضعیف باشد هیچ درسی را به طور كامل حذف نكنید. در این گونه دروس می‌توانید مباحثی را بیابید كه برایتان ساده‌تر باشد.

توصیه به داوطلبان رشته تجربی: درس زیست شناسی درس اصلی شما است. سعی كنید این دروس را هر روز در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید. پس از زیست شناسی، درس شیمی قرار دارد. دروس ریاضی و فیزیك را كنار نگذارید و حتی اگر دانش آموز ضعیفی هستید درس ریاضی را از برنامه تان حذف نكنید.

توصیه به داوطلبان رشته ریاضی: حساب دیفرانسیل و فیزیك اهمیت تعیین كننده‌ای در كنكور دارند. اما به هندسه و ریاضیات گسسته كم توجهی نكنید بسیاری از داوطلبان ریاضی به این دروس اصلا اهمیت لازم را نمی‌دهند و فكر می‌كنند دروس اختصاصی فقط حساب دیفرانسیل و فیزیك است. در تست‌های دروس هندسه، ریاضیات جدید (گسسته یا جبر و احتمال) و مثلثات، با تلاش كمتر می‌توانید نتیجه بهتری بگیرید زیرا میزان تنوع طرح سوال در دروسی كه اشاره شد نسبت به حساب دیفرانسیل كمتر است و با اینكه مسائل تشریحی در این دروس دشوارتر است ولی اگر داوطلبی پایه درسی متعادل داشته باشد می‌تواند در كنكور نتیجه بهتری بگیرد. در صورتیكه بسیاری از داوطلبان رشته ریاضی به دلیل علاقه بیشتر به حل مسائل حساب دیفرانسیل یا مكانیك می‌پردازند و با تصور دشوارتر بودن دروس هندسه یا مثلثات این دروس را كنار می‌گذارند. مجدداً تكرار می‌كنیم میزان تنوع و انواع سوالات در دروس مثلثات، هندسه و ریاضیات گسسته كمتر است و اگر پایه متوسطی دارید با تمرین تستهای طبقه بندی شده می‌توانید نتیجه خوبی در این دروس بگیرید. متأسفانه بسیاری از داوطلبان ریاضی درس شیمی را به كلی فراموش می‌كنند و كنار می‌گذارند كه اندیشه ای كاملا اشتباه است. اشكال دیگر كار داوطلبان ریاضی بی توجهی به دروس عمومی است كه در دوره نوروز باید به جبران این ضعف بپردازند.

توصیه به داوطلبان رشته انسانی: دروس جامعه شناسی، روانشناسی و فلسفه در گروه انسانی بخشی از دروس اختصاصی است كه داوطلبان این گروه در آنها بالاترین درصدها را به دست می‌آورند اما مشكل عمده گروه انسانی، كم توجهی به دروس عمومی است. توصیه می‌كنیم دروس عمومی را جدی تر بگیرید و اگر در دروس ریاضی و آمار و زبان پایه ضعیفی دارید در ایام نوروز به جبران این ضعف‌ها بپردازید.

تعطیلات سال نو بی‌شك یكی از جذاب‌ترین روزهای سالیانه دانش‌آموزان است كه شور و هیجان آن حتی از یك ماه پیش ذهن آنها را به خود مشغول می‌سازد تا برای دید و بازدیدها و مسافرت‌ها و تفریحات و خلاصه یك استراحت شیرین برنامه‌ریزی كنند.

اما عده‌ای از این دانش‌آموزان امروزه و احتمالاً دانشجویان فردا كه تعدادشان نیز نزدیك یك میلیون نفر است مقطع پیش‌دانشگاهی را سپری می‌كنند یا پشت كنكوری هستند، با دغدغه امتحان كنكور ، تعطیلات را می‌گذراند و این 14 روز را فرصتی برای جبران كوتاهی گذشته یا پیشی گرفتن از دیگر رقیبان می‌دانند، اما چطور می‌توان از این ایام بخوبی بهره برد و از كتاب و درس نیز دلزده نشد؟


گام اول: عمل، مقدم بر انگیزه

از قدیم گفته‌اند: «دست مرد است و چشم، نامرد»؛ چشم به تو می‌گوید كه این كار سخت است. نمی‌توانی آن را انجام دهی. احتمال موفقیت اندك است. اما دست وارد عمل می‌شود و با سعی و پایمردی، كار را به انجام می‌رساند. به عبارت دیگر، بیشتر افراد حال و حوصله كار كردن را ندارند. بویژه اگر كار سختی باشد و لازم باشد وقت زیادی را صرف آن كنیم. از همین رو، روان‌شناسان معتقدند كه دست به كار شوید. وقتی شروع كردید، برداشتن قدمهای بعدی ساده‌تر می‌شود و می‌بینید كه كار موردنظر، آنقدرها هم كه فكر می‌كردید، بد و وحشتناك نیست. در ضمن، توجه داشته باشید كه رسیدن به هدف‌های شخصی، بیشتر با فشار روانی همراه است. زیرا بیشتر اوقات برای رسیدن به هدف با موانع مختلفی روبرو می‌شویم. اگر به راحت بودن زندگی معتقد باشید و اگر خیال كنید دیگران تلاش نمی‌كنند و موفق می‌شوند، به این نتیجه می‌رسید كه مشكلی در كار شما وجود دارد و در نتیجه در برخورد با هر مشكلی از آن صرف نظر می‌كنید و جزیی‌ترین دلسردی‌ها و ناكامی‌ها برای شما غیرقابل تحمل می‌شود. پركارها می‌دانند كه زندگی پر از سختی است و می‌دانند كه در راه رسیدن به هدف موانع و ناكامی‌های متعددی در انتظار آنهاست. به همین دلیل، موانع را می‌پذیرند و با عزمی جزم به مقابله با آنها می‌روند.

 

گام دوم: ترس از شكست را كنار بگذارید

«می‌دانم كه موفق نمی‌شوم. پس چرا درس بخوانم؟» این عبارت، حرف دل تعداد قابل توجهی از داوطلبان است. اشخاصی كه از شكست می‌ترسند و عزت نفس خود را با موفقیت می‌سنجند. در نتیجه به جای آن‌كه به استقبال خطر بروند، از آن می‌گریزند. اگر شما نیز جزو این گروه هستید، به جای آن‌كه خود را تسلیم افكار منفی كنید، نحوه برخورد با این افكار را بیاموزید تا تحت تأثیر آنها قرار نگیرید. از خود بپرسید: «برای گریز از انجام كار به خود چه می‌گویم؟ چه نوع افكاری به ذهنم خطور می‌كند؟ سپس این افكار را یادداشت كنید تا بتوانید طرز فكر و احساستان را تغییر دهید. با نوشتن افكار منفی كه باعث می‌شوند كار خود را به تعویق بیندازید، متوجه می‌شوید دلیل طفره رفتن شما از كار این است كه درباره آن غیرمنطقی فكر می‌كنید. برای مثال، شما فكر می‌كنید باید در تعطیلات عید تمام دروس را دوره كنید و همه ضعفها و مشكلات خود را رفع كنید. بدون شك انجام چنین كاری غیرممكن است و در نتیجه تمام مدت احساس گناه می‌كنید و دچار دلسردی، نگرانی و غم و اندوه می‌شوید. ما به شما پیشنهاد می‌كنیم كاری را كه می‌خواهید انجام دهید، در یك جدول بنویسید و به جای تفكر همه یا هیچ به خود بقبولانید كه مجبور نیستید همه كارها را در این ایام انجام دهید. همین كه هر روز بخشی از درسهای خود را مطالعه كرده یا چند تمرین را حل كنید، احساس بهتری خواهید داشت.

گام سوم: كدامیك ارزش و اهمیت بیشتری دارد؟

«چرا نمی‌خواهید امروز درس بخوانید؟» و «چرا باید دست از تنبلی بردارید و دو یا سه ساعت از روز را به مطالعه اختصاص دهید؟»

آیا پاسخ این پرسشها را می‌دانید؟ بهتر است كاغذ بردارید و فهرستی از فواید این‌كه امروز درس نخوانید را بنویسید. توجه داشته باشید وقتی كارها را به بعد موكول می‌كنید، فواید بسیاری دارد. برای مثال:

- می‌توانید كار راحت‌تری انجام دهید

- می‌توانید به كار مورد علاقه‌تان بپردازید

- می‌توانید با این تصمیم قطعی، خیال خود و تمام افراد خانواده را كه نگران آینده تحصیلی شما هستند، حداقل تا سال تحصیلی آینده راحت كنید و... 

حال به زیان‌های انجام ندادن آن كار بیندیشید و آنها را بنویسید. برای مثال

- امكان دارد كه نزدیكانتان شما را شماتت كنند.

- امكان دارد كه احساس گناه كنید.

- یك‌سال از برنامه زندگی‌تان عقب می‌افتید.

- شاید سال آینده شرایط لازم را برای مطالعه و آمادگی برای كنكور نداشته باشید و...

 

گام چهارم: برنامه‌ریزی كنید

اگر درباره زمان شروع كار خود تصمیم گرفته‌اید، بدانید كه بلندترین گام را برای رسیدن به هدف برداشته‌اید؛ زیرا مصمم هستید كه تغییر مهمی در روش كار خود بدهید و تحولی در آن ایجاد كنید امكان دارد با وجود آن‌كه تصمیم جدی گرفته‌اید، به برنامه خود پایبند نباشید و در اجرای آن كوتاهی كنید. در این صورت لازم است فهرستی از عواملی كه ممكن است شما را از شروع كار باز دارد تهیه كنید سپس به یافتن راه‌حل‌هایی برای برخورد با این مسائل بیندیشید. این روش به شما كمك می‌كند تا نگرش جامع‌تری نسبت به كاری كه تصمیم به انجامش گرفته‌اید، داشته باشید و خواهید دید كه بیشتر اوقات یافتن یك راه حل موثر، راحت‌تر از آن است كه تصور می‌كردید.

 

گام پنجم: كمال‌گرا نباشید

بسیاری از ما با این باور بزرگ شده‌ایم كه باید همیشه كارهایمان عالی و بدون كم و كاست باشد و معتقدیم كه باید بهترین باشیم. این مسأله باعث می‌شود كه تحت فشار روانی بسیاری قرار بگیریم و در نهایت به وقت گذرانی و كوتاهی كردن در انجام كارها تن بدهیم. در واقع كامل‌گراها خورشید را می‌خواهند، اما جز هوا چیزی نصیبشان نمی‌شود. بعكس، وقتی معیارهای خود را تخفیف دهیم، احساس آرامش بیشتری خواهیم داشت و مفیدتر و خلاق‌تر می‌شویم البته داشتن معیارهای سطح بالا چیز خوبی است، اما كمال‌گرایی وسواس گونه راه مناسبی برای بالا بودن كیفیت نیست

پس به جای این كه احساس كنید به زور باید شماره یك باشید، برای تلاش خود احساس رضایت كنید و به جای این‌كه فكر كنید باید آدم بخصوص یا بسیار باهوشی باشید و در رشته یا دانشگاهی خاص پذیرفته شوید تا مورد مهر و پذیرش دیگران قرار گیرید، احساس عزت نفس بی‌قید و شرط كنید و نیازی به جلب توجه دیگران نداشته باشید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    11,852 بازدید

    0 نظر

    درج: 24 اسفند 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir