آموزش و پرورش به رسالت پرورشی خود عمل کند

0
یک  آسیب‌شناس با  انتقاد از آموزش و پرورش گفت:متاسفانه نام بی مسمای آموزش و پرورش سال‌هاست که در کشور ما نماد آموزش و تربیت نوجوانان و جوانان است؛ در حالی‌که در این وزارتخانه به مقوله پرورش توجه نمی‌شود.

مجید ابهری در گفت‌وگو با ایسنا بااشاره به آسیب‌های اجتماعی در کمین دانش آموزان و همچنین فیلمی که در فضای مجازی باعنوان خون بازی دانش آموزان منتشر شد، افزود: آموزش در مدارس محدود به محفوظاتی است که هیچ دردی را از دانش‌آموزان دوا نمی‌کند؛ این در حالیست که آموزش و پرورش باید در کنار سایر رسانه‌ها مانند صدا و سیما و خانواده‌ به رسالت پرورشی خود عمل کند و آموزش و آگاهی‌های لازم را به دانش‌آموزان بدهد.

تخلیه انرژی جوانان و نوجوانان، اصلی‌ترین روش جلوگیری از انحرافات

این آسیب‌شناس فراهم‌سازی امکان تخلیه انرژی جوانان و نوجوانان را اصلی‌ترین روش برای جلوگیری از انحرافات و کج‌روی‌ها دانست و گفت: آموزش‌های نادرست و تخلیه نشدن انرژی جوانان و نوجوانان از عوامل اصلی ناهنجاری‌های اخلاقی است.

ابهری با بیان اینکه لازم است برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های اصولی و پایه‌ای برای تخلیه انرژی نوجوانان و جوانان به ویژه دختران در نظر گرفته شود، اظهار کرد: رسالت نهادها و سازمان‌های فرهنگی ایجاد بسترهای مناسب برای تخلیه انرژی و افزایش نشاط دختران نوجوان و جوان است. در غیر این صورت انرژی‌ها و توانمندی‌های آنها به انحراف و بیراهه کشیده می‌شود.

این رفتارشناس ادامه داد: خانواده‌ها، رسانه‌ها بویژه صدا و سیما و نهادهای فرهنگی دیگر با تولید محصولات آموزشی و وزارت ورزش و جوانان - که سیاست‌گذار و متولی اصلی امور تفریحی ، آموزشی و نشاط آفرینی جوانان است- می‌توانند نقش مهمی در کاهش ناهنجاری‌های رفتاری مانند خون‌بازی دختران ایفا کنند و تعلل در این زمینه می‌تواند تبعات منفی را در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در جامعه به درستی به ارائه الگوها و نمادهای تربیتی نپرداخته‌ایم این در حالیست که ارائه الگوهای تربیتی و پرورشی و سیاست‌گذاری‌های ضروری برای تخلیه انرژی و نشاط آفرینی می‌تواند جوانان را از انحراف و سقوط در ورطه رفتارهای ناهنجاری مانند خون‌بازی باز دارد.

وی در ادامه به تحلیل نقش شبکه های اجتماعی در جامعه پرداخت و گفت: ورود هر فناوری به یک جامعه مستلزم بسترسازی فکری و فرهنگی است، درغیراین صورت امتیازات آن نسبت به آسیب‌ها و عوارض این شبکه‌ها ناچیز خواهد بود. فضای مجازی اگرچه ارتباطات راتسهیل و امکان تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط را فراهم کرده است اما عوارض و آسیب‌های نوپدیدی را به همراه داشته که ترکش‌های آن نوجوانان و جوانان را قربانی می‌کند. در این شرایط لازم است نهادهای فرهنگی و والدین سریع‌تر در راستای بومی‌سازی شبکه اجتماعی و ارایه آموزش‌های کاربردی در زمینه چگونگی استفاده از آن‌ها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: افرادی در برخی گروه‌های اجتماعی فضای مجازی عضو هستند که رفتارهای نوپدیدی دارند و آن‌ها را  به جوانان آموزش می‌دهند و برخی  جوانان این رفتارها را به عنوان رفتارهای نو می‌پذیرند و انجام می‌دهند.

این آسیب‌شناس با اشاره به گروه‌های مختلفی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی رفتارهایی چون خودزنی و خون‌خوری را ترویج می‌کنند، اظهارکرد: این رفتارها ناشی از فرآیندهای رفتاری شیطان پرستان است و فرقه‌های شیطانی این گونه رفتارها را در مهمانی‌ها و همایش‌های خود به عنوان رفتار عبادتی انجام می‌دهند. متاسفانه برخی جوانان ایرانی بدون هیچ منطقی این رفتارها را تکرار و بدن خود را مجروح میکنند. به گمان آنان،انجام این گونه رفتارها نشانه امروزی بودن است. در حالی‌که چنین حرکت‌های غیر اخلاقی،غیر انسانی و غیر بهداشتی نه تنها رفتارهای شیطانی و غیر منطقی است بلکه عوارض بسیار ناهنجار و خطرناک پزشکی، جسمانی و روحی را به دنبال دارد.

ابهری در پایان گفت: لازم است که رسانه‌ها و در راس آنها صدا و سیما خانواده‌ها را نسبت به اینگونه رفتارهای ناهنجار آگاه و عواقب شوم آنها را گوشزد کند همچنین با ایجاد گروه‌های اجتماعی در فضای مجازی می‌توان رفتارهای آنها را خنثی ساخت و با بومی‌سازی فضای مجازی و گروه‌های اجتماعی احتمال انجام این رفتارها را کاهش داد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,851 بازدید

    0 نظر

    درج: 27 دی 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir