رشته تحصیلی نقشه برداری

+1
از رشته ی دانشگاهی نقشه برداری چه میدانید؟
آموزشکده نقشه‌برداری وابسته به سازمان نقشه‌برداری کشور با هدف تأمین نیازهای آموزشی سازمان نقشه‌برداری کشور و کمک به تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز جامعه مهندسی نقشه‌برداری کشور همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته در کنار فعالیتهای سازمان نقشه‌برداری کشور و با استفاده از امکانات با ارزش و کم‌‌نظیر آن ایجاد و توسعه یافته است.
 
1- تاریخچه و مقاطع تحصیلی:
آموزشکده نقشه‌برداری در سال 1362 تأسیس و در سال 1364 موفق به اخذ موافقت اصولی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت گردید. در سال 1365 مجوز ایجاد دورة کاردانی در رشته نقشه‌برداری (ژئودزی) و در سال 1366، مجوز ایجاد دورة کاردانی کارتوگرافی نیز از وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت دریافت گردید و نیروهای کارآمدی در حدود 1000 نفر فارغ‌التحصیل در رشته های مزبور  با موفقیت تربیت شدند. در ادامه فعالیتها از ابتدای مهرماه سال 1386 نیز با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دورة کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژی نقشه‌برداری برگزار و سالانه 35 دانشجو جذب می‌گردد. همچنین در تاریخ 11/8/87 مجوز پذیرش دانشجوی شبانه مهندسی نقشه‌برداری در سال تحصیلی 89- 1388 اخذ گردید.

2- ساختار تشکیلاتی:
پس از تصویب اساسنامه و تشکیل هیأت امنای آموزشکده نقشه‌برداری در سال 87-86، ساختارتشکیلاتی آموزشکده بازنگری شده و پس از اصلاح به صورت دو گروه آموزشی فعال و زیر مجموعه های تشکیلاتی مربوطه به تصویب و امضاء وزیر محترم علوم و تحقیقات و فنآوری رسیده است.
 
3- آموزشهای دانشجویی:
آموزشکده نقشه برداری هر ساله از طریق آزمون سراسری در مقطع کاردانی فنی و کارشناسی نا پیوسته در دو رشته عمران- نقشه برداری و عمران - کارتوگرافی سالانه تعداد 100 نفر دانشجومی پذیرد. در حال حاضر، تعداد 190 نفر دانشجو در رشته کارتوگرافی و نقشه برداری در آموزشکده مشغول به تحصیل هستند. تا ابتدای سال 1388، تعداد1000 نفر دانشجو  از این آموزشکده دانش آموخته شده اند. آموزش های دانشجویی عبارتند از:
•      ارائه دروس طبق برنامه مصوّب وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری برای دانشجویان کارشناسی ناپیوسته علمی- کاربردی مهندسی نقشه برداری و برای هر یک از دوره های کاردانی فنّی نقشه برداری و کاردانی فنّی کارتوگرافی.
•      برگزاری اردوی نقشه برداری زمینی و زیر زمینی دانشجویان رشته نقشه برداری و اردوی کارورزی دانشجویان کارتوگرافی به مدت یک ماه.
•      توسعه فعالیت های فوق برنامه دانشجویان شامل فعالیت های فرهنگی، مشاوره، ورزشی، قرآنی، سلامت روان، اردو های دانشجوئی و شرکت فعال در مسابقات قرانی و در نمایشگاه های بین المللی قرآن .   
 آمار فارغ التحصیلان آموزشکده نقشه برداری از سال 1383 تا 1387 در جدول 1 درج شده است:
رشته تحصیلی نقشه برداری
 
جدول 1: آمار فارغ التحصیلان
4- دوره های پودمانی
آموزشکده نقشه‌برداری علاوه بر جذب و تربیت دانشجو در رشته های فوق٬ برنامه جامع آموزش کارکنان سازمان نقشه‌برداری کشور(طرح پودمانی) را تدوین و به تصویب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رسانده است. این طرح از سال 1383 در سه مقطع کاردانی٬ کارشناسی و کارشناسی ارشد در دو گرایش مهندسی نقشه‌برداری و کارتوگرافی در سازمان نقشه‌برداری کشور و توسط این آموزشکده اجرا می‌گردد. لازم به ذکر است که سازمان نقشه‌برداری کشور تنها سازمان ملی و مرجع مهندسی نقشه‌برداری در سطح کشور است که آموزشهای فنی متنوع و گسترده آن از سوی آموزشکده نقشه‌برداری طراحی و به مرحلة اجرا درآمده است.

  رشته تحصیلی نقشه برداری
 
جدول 2: آمار آموزش کارکنان سازمان در دوره پودمانی
 
5- دوره های تخصصی آزاد:
از دیگر فعالیتهای آموزشکده، می‌توان به برگزاری دوره های تخصصی آزاد کوتاه مدت با 19 عنوان فنی آموزشی در سطح کشور و همچنین برگزاری دوره‌های خاص مورد درخواست نهادها و سازمان های اجرایی و فنی کشور و وزارتخانه ها و... جهت فراگیران و کارشناسان سازمانهای مرتبط با مهندسی نقشه‌برداری و ژئوماتیک اشاره کرد که در زمینه های تخصصی مهندسی نقشه‌برداری و ژئوماتیک مطابق تقویم آموزشی و سرفصلهای مشخص، توسط این آموزشکده سالانه و به طور‌دوره‌ای اجرا می‌شود که در جهت رفع نیازهای کارشناسان و متخصصان کشور در زمینه‌های گوناگون و در مورد  آشنایی آنان با  فناوریهای نوین و آموزش نرم افزارهای پیشرفته و علوم و فنون مهندسی نقشه‌برداری است.
 
6- فعالیت آموزشکده نقشه برداری به عنوان مجری آموزش دوره های مصوب آموزش حرفه ای مهندسان ساختمان:
بموجب تصویب کمیته آموزش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و صدور مجوز فعالیت آموزشکده نقشه برداری به عنوان مجری آموزش دوره های مصوب آموزش حرفه ای مهندسان ساختمان در سرفصل دوره های  آموزشی رشته مهندسی نقشه برداری به شماره مجوز 5677/88/ 110 مورخ 24/04/88، بزودی مقدمات برگزاری این دوره ها برای اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در آموزشکده نقشه برداری به شرح جدول ذیل فراهم می گردد:
 
ساعت
دوره     کد دوره     نام دوره     رشته
 20     033     طراحی و کنترل تراز سقفهای طبقات و پاگردها     مهندسی نقشه برداری
16     034     تهیه نقشه های مسطحاتی و رقومی عملیات خاکی
40     035     آشنایی با نرم افزارهای کاربردی
18     036     تطبیق زمین با اسناد مالکیت و پیاده کردن زمین و عناصر ساختمانی
24     037     نحوه استفاده از GPS در تعیین مختصاط نقاط میکروژئودزی و استفاده از سامانه GIS  و کاربرد آن در ساختمان

لازم به یاد آوری است امتیازهای شرکت در دوره های آموزشی به عنوان یکی از عوامل موثر در تمدید و ارتقاء پایه پروانه اشتغال به کار مهندسی محسوب می گردد.
  اطلاع رسانی در خصوص برنامه ریزی تشکیل دوره ها در آینده ای نزدیک از طریق پایگاه اینترنتی سازمان نقشه برداری کشور اعلام خواهد شد.
 
7- کادر آموزشی:
آموزشکده نقشه‌برداری٬ به منظور ارتقاء سطح آموزش٬ با استخدام سه دکتری به عنوان هیأت علمی تمام‌وقت و تکمیل پرونده 7  نفر دکترای دیگر در زمینه‌های مختلف مهندسی نقشه‌برداری و ارسال به وزارت علوم و گسترش تجهیزات و فضای آموزشی و به موازات آن دعوت از اساتید مجرب داخلی اعم از اعضای هیأت علمی دانشگاههای معتبر و استفاده از کارشناسان مجرب و با سابقه سازمان نقشه برداری کشور و بعضاً بهره‌گیری از اساتید تراز اول بین المللی در آموزشها و اهداف محوله همچنین به تشکیل کارگاههای آموزشی تخصصی متنوع اقدام نموده است.
 
8- آزمایشگاهها و تجهیزات آموزشی:
این آموزشکده با در اختیار داشتن 10 کلاس به همراه تجهیزات کمک آموزشی نظیر ویدئوپروژکتور، انبار فنی مجهز به دستگاههای آنالوگ و دیجیتال نقشه‌برداری و آتلیه فتوگرامتری مجهز به 6 دستگاه فتوگرامتری رقومی و 5 دستگاه فتوگرامتری آنالوگ (A7٬ A8٬ B8 و ترمیم) و دوربینهای مختلف پیشرفته نقشه‌برداری و دوربینهای مختلف تمام اتوماتیک Total Station ، گیرنده های GPS و ترازیاب های رقومی و هم چنین سایت کامپیوتری مجهز به نرم افزارهای تخصصی نقشه‌برداری و کارتوگرافی و متصل به اینترنت٬ علاوه بر فعالیتهای فوق سالانه پذیرای دانشجویان دانشگاههای مختلف و معتبر کشور جهت گذراندن دوره های عملی و تخصصی نقشه برداری بوده و می‌باشد.
 
9- همکاری با مراکز اجرایی، پژوهشی و آموزشی:
آموزشکده نقشه‌برداری، تفاهم‌نامه‌هایی را به درخواست دانشگاهها و انجمن های علمی معتبر کشور برای همکاری در زمینه‌های مختلف پژوهشی و آموزشی منعقد و در این زمینه فعال است. در زمینه‌های تحقیقاتی نیز قراردادهایی با وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی منعقد و توسط اعضای هیأت علمی هدایت می‌گردد.     
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    4,952 بازدید

    0 نظر

    درج: 27 مرداد 1393

    توسط: alireza
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: دبیران و مشاوران

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir