داروسازی

26,128
    داروسازی
    رشته داروسازي سرحلقه درمان همه بيماراني است كه چشم اميد به داروهاي مؤثر، كم ضرر و پر اثر دوخته‌اند. ابزار مداوا كه دارو بخشي از آن است، نقش خود را به خوبي ايفا مي‌كند و رشته داروسازي همان علمي است كه در ساخت و توليد دارو و دادن اطلاعات داروئي خدمات ارزنده‌اي را ارائه مي‌دهد.داروسازي با علوم زيست‌شناسي، بيوشيمي و علوم پايه پزشكي ارتباط وسيعي دارد. آموزش دوره دكتري داروسازي در ايران پيوسته است و پس از طي دوره 8 ساله به دانشجويان، درجه دكتراي عمومي داروسازي اعطا مي‌شود.
    توانایی‌های‌ لازم

    داروسازی‌ تلفیقی‌ از علوم‌ پایه‌ و بالینی‌ است‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ توانمندی‌ در دروس‌ فیزیک‌، شیمی‌ و زیست‌شناسی‌ برای‌ این‌ رشته‌ ضروری‌ است‌. همچنین‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ برای‌ ارائه‌ خدمات‌ به‌ بیماران‌ باید بتواند با افراد به درستی‌ ارتباط‌ برقرار کرده‌ و خوب‌ صحبت‌ کند و در ضمن‌ فردی‌ سخت‌کوش‌ و جدی‌ باشد چون‌ دروس‌ این‌ رشته‌ بسیار فراگیر و متنوع‌ بوده‌ و هم‌ جنبه‌ حفظی‌ و هم‌ جنبه‌ تحلیلی‌ دارد و در نتیجه‌ به‌ همت‌ و تلاش‌ قابل‌ توجه‌ نیازمند است‌.
    رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
    1 آزاد- تهران      
    رديف نام درس
    1 آمار حياتي
    2 اَشکال دارويي 1 و 2
    3 اصول روشهاي تجزيه دستگاهي 1 و 2
    4 اطلاعات دارويي 1 و 2
    5 انگل‌شناسي (نظري، عملي)
    6 ايمونولوژي
    7 بهداشت 1
    8 بيوشيمي
    9 بيوفارماسي
    10 پايان‌نامه
    11 تشريح (نظري، عملي)
    12 تغذيه و رژيم درماني
    13 داروسازي صنعتي 1 و 2
    14 درمان شناسي 1 و 2
    15 رياضيات پايه
    16 زبان تخصصي 1 و 2
    17 سم شناسي 1 و 2
    18 شناسايي گياهان دارويي
    19 شيمي آلي 1
    20 شيمي آلي 2
    21 شيمي تجزيه (نظري، عملي)
    22 شيمي دارويي 1 و 2 و 3
    23 شيمي عمومي 1
    24 شيمي عمومي 2
    25 فارماکولوژي 1 و 2
    26 فيزيولوژي 1 و 2
    27 فيزيک
    28 فيزيکال فارماسي 1 و 2
    29 مديريت و اقتصاد در داروسازي
    30 مفرات پزشکي 1 و 2
    31 مواد خوراکي از نظر دارويي
    32 ميکروب‌شناسي
    33 کارآموزي در بيمارستان
    34 کارآموزي در داروخانه 1 و 2 و 3
    35 کارآموزي در صنعت 1 و 2
    36 کامپيوتر
    37 کمکهاي اوليه
    38 کنترل فيزيکوشيميايي
    39 کنترل مسموميت‌ها
    40 کنترل ميکروبي

    دارو سازي اجتماعي الف) داروخانه‌هاي سطح شهر: اكثريت (بيش از 85 %) فارغ التحصيلان اين رشته جذب داروخانه‌ها مي‌شوند و در اين مراكز به ارائه خدمات زير مي‌پردازند: - خدمات داروئي مانند بررسي نسخه‌ها، اطمينان از تجويز مناسب داروها و در مواردي هم تجويز برخي از داروها. - ساخت داروهاي تركيبي. - عرضه داروهاي توليدي كارخانجات داروئي. - ارائه‌ی اطلاعات داروئي نظير راهنمائي‌هاي لازم در مورد نحوه مصرف، عوارض جانبي، تداخلات داروئي و... ب) داروخانه هاي بيمارستان: علاوه بر ارائه خدمات فوق، خدمات ديگري نظير موارد زير ارائه مي گيرد: - تدوين فهرست داروئي بيمارستان، كنترل و نظارت بر نحوه مصرف دارو به وسيله بيمار، تهيه شرح حال و تشكيل پرونده داروئي براي بيماران بستري شده و پيگيري امر دارو و درمان بيمار. داروسازي صنعتي : در بخشهاي مختلف تهيه، ساخت، كنترل كيفيت، نگهداري، مديريت و واحد تحقيقات كارخانه هاي داروسازي، وجود و فعاليت داروسازان ضروري است و هم اكنون عده‌اي از داروسازان در اين بخش مشغول بكار‌ و فعاليت هستند. مراكز دانشگاهي: دارندگان مدرك دكتري عمومي مي‌توانند پس از گذراندن امتحان دستياري در مراكز پيش دانشگاهي به عنوان دستيار(رزيدنت) مشغول به ادامه تحصيل و سپس جذب دانشگاهها، مراكز تحقيقاتي و صنعت شوند. ساير مراكز: فارغ التحصيلان اين رشته مي‌توانند با مراكزي مانند مؤسسات آموزشي ـ پژوهشي دولتي ( مؤسسه رازي ـ انستيتو پاستور و...) مراكز تحقيقات داروئي به عنوان دكتر دارو سازي همكاري نمايند. ضمنا تعدادي از داروسازان نيز جذب شركتهاي پخش‌و توزيع دارو مي‌گردند. بطور كلي تدوين سياستهاي كلان مربوط به حرفه داروسازي چه در مورد كارخانجات، چه در مورد ورود داروها و مواد اوليه داروئي و چه در مورد توزيع دارو و ارائه خدمات داروها در داروخانه‌ها، به عهده معاونت دارو و غذا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. مسائل صنفي داروسازان نيز به عهدة انجمن داروسازان ايران است. اما امور مربوط به آموزش داروسازي بر عهده دبيرخانه شوراي آموزش داروسازي و تخصصي (وزارت بهداشت و آموزش پزشكي) مي‌باشد.
    موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌

    حدود ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ جذب‌ بازار کار می‌شوند که‌ از این‌ میان‌ بیش‌ از ۸۰ درصد جذب‌ داروخانه‌ها و مابقی‌ در صنایع‌ داروسازی‌ (صنعت‌ ساخت‌ و کنترل‌ دارو) و کارخانه‌های‌ آرایشی‌ ـ بهداشتی‌ مشغول‌ به‌ کار می‌شوند یا در کارهای‌ اجرایی‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ فعالیت‌ می‌کنند. از سوی‌ دیگر در حال‌ حاضر حدود ۹۷ درصد داروهای‌ مورد نیاز کشور (از نظر عددی‌) در کارخانه‌های‌ متعدد داروسازی‌ داخل‌ کشور ساخته‌ می‌شود و بدون‌ شک‌ این کارخانه‌ها به‌ کارشناسان‌ داروسازی‌ نیاز دارند. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ اکثر کارخانه‌های‌ داروسازی‌ کشور دارای‌ واحدی‌ به‌ نام‌ واحد تحقیقات‌ هستند و امکان‌ فعالیت‌های‌ تحقیقاتی‌ برای‌ فارغ‌التحصیلان‌ علاقه‌مند مهیا است.

ارسال دیدگاه (6 مورد)

101021
نقل قول: اتنا
سلام من دانش اموز پایه نهم هستم و امسال انتخاب رشته دارم و از شیمی بدم میاد و کم و کلی به این رشته علاقه دارم ایا این رشته داروسازی منو به هدفم میرسونه !؟

خب دوست عزیز خودت برگرد به حرفی که زدی میگی از شینی بوم‌میاد دارو سازی جز شیمی و زیست چیز دیگه ای نیست به نظرم بیشتر فکر کن
.
1400/02/9 - 08:29
  • 0
    من رشته دارو سازی رو خیلی دوست دارم میشه در گرفتن بورسیه تحصیلی برای کره جنوبی کمکم کنید چون خیلی میگن کره جنوبی به سختی رشته های مقطع علوم تجربی رو قبول میکنه
    .
    1399/11/1 - 12:25
  • +3
    سلام من دانش اموز پایه نهم هستم و امسال انتخاب رشته دارم و از شیمی بدم میاد و کم و کلی به این رشته علاقه دارم ایا این رشته داروسازی منو به هدفم میرسونه !؟
    .
    1399/09/9 - 22:53
  • -8
    سلام میخوام برای این رشته توضیح بدین من هیچی نمیدونم و برای رسیدن به هدفم تلاش میکنم نمیدونم باید چند ساعت درس بخونم میشه کمکم کنید خواهش میکنم ممنون [s][/s]

    نقل قول: Ramina Rr
    ببخشید درآمد این رشته چقدره؟


    خیلی عمه من که در بیمارستان کار میکنه میگه از پر درآمد ترین رشته ها هستش.
    .
    1399/02/19 - 15:51
  • +5
    ببخشید درآمد این رشته چقدره؟
    .
    1398/06/10 - 23:33
  • +5
    آیا این رشته خوب است
    .
    1397/08/25 - 22:07
  • +30
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir