کاردان فنی عمران - پل سازی و ابنیه سازی

7,155
    کاردان فنی عمران - پل سازی و ابنیه سازی
    کاردان فنی عمران، پل سازی و ابنیه (به انگلیسی:Civil technician, bridges and buildings) يکي از دوره هاي آموزشي در نظام آموزش عالي است که هدف آن تربيت افراد کارداني است که با معلومات علمي و مهارتهاي عملي و شناخت مسائل فني بتوانند نقشه ها ودستور العملهاي اجرايي در زمينه پلسازي و ابنيه فني را خوانده و نکات اساسي آن را درک نمايند و به کمک کارگران استادکاران و عوامل فني آنها را به مرحله اجرا درآورند.
     
    توسعه شهرها و بخش هاي مختلف صنعتي و اقتصادي نياز روزانه دولت ها را براي ساخت پل و ساختمان هاي مورد نياز دو چندان كرده است.
    سازه هايي كه براي پل استفاده مي شود و بايد كاملا حساب شده و مهندسي باشد پل ها انواع متعددي دارند و هر كدام به تناسب وزن و ظاهر و طول و عرضشان از قواعد خاص خود تبعيت مي كنند.
     
    با توجه به فعاليتهاي عمراني در زمينه هاي مختلف راهسازي و سرمايه گذاريهاي نسبتاً زياد در اين امر و با توجه به نياز شديد کشور به انواع راهها ( بخصوص راههاي روستايي و درجه يک ) که در برنامه ريزي هاي اخير نيز منعکس است و بالاخره با توجه به اينکه سهم نسبتاً مهمي از اعتبارات و فعاليتها در امور راهسازي به ساختن پلها و بناهاي فني اختصاص دارد لزوم تربيت کاردان فني در اين رشته امري روشن و آشکار است.
     
    کمتر جایی از یک جامعه و کمتر محلی از یک منطقه است که فعالیتهای عمرانی به عنوان اولین واساسی ترین نیازهای آن طرح نشود. حتی تمام فعالیتهای صنعتی، کشاورزی، و … نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم به این رشته و ابسته اند و از آن سود می برند.
    علاوه بر رشد و توسعه جوامع، پیشرفت علم و فن آوری نیز ضرورت پرداختن و توجه دقیق و علمی به کارهای عمرانی و تغییر شیوه های گذشته را آشکار می سازد. فعالیتهای مختلف عمرانی در جهت ایجاد ساختمانها، راهها- پلها، سدها، شبکه های آب رسانی شهرها و روستاها، ساختمانهای خاص نظیر نیرو گاههای هسته ای و حرارتی و .. بخش بزرگی از مجموعه فعالیتهای اقتصادی و تولیدی کشور را به خود اختصاص می دهد به گونه ای که سهم عظیمی از سرمایه گذاری های ملی در طرحهای ساختمانی و صنایع وابسته به آن به کار گرفته می شود.
     

       
     
     
     توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه:

    برای ادامه تحصیل در این رشته – با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این دوره تدریس می گردد – داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه های ریاضی . فیزیک برخوردار باشد، همچنین توان جسمی، قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت تجسم و دقت کافی در مسائل را داشته باشد. شایان ذکر است که بسیاری از کارها و طرحهای عمرانی در خارج از محیطهای شهری بوده و فعالیت نسبتا زیادی را می طلبد. پس برای موفقیت در این رشته توان بدنی بالایی هم داشته باشید.
    رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
    1 آزاد- زنجان      
    2
    آزاد- شبستر      
    3 آزاد- بردسير      
    4 آزاد- سنندج      
    5 آزاد- شوشتر      
    6 آزاد- کاشمر      
    7 آموزشکده فنی سما بندرعباس      
    8
    آزاد- واحد سقز      
    رديف نام درس
    1 اجزاء ساختمان و کارگاه
    2 اجزاء ماشين، موتورها و کارگاه
    3 ايمني و بهداشت
    4 تأسيسات برقي و مکانيکي
    5 تجهيزات و اداره کارگاه
    6 تعمير و نگهداري
    7 حفاري تونل ها
    8 رسم فني
    9 روسازي راه
    10 رياضيات عمومي و مقدمات آمار
    11 زبان فني
    12 زمين شناسي و مصالح ساختماني
    13 زيرسازي راه و راه آهن
    14 فيزيک حرارت و آزمايشگاه
    15 قوانين و روابط کار
    16 ماشين آلات زيرسازي راه
    17 متره و برآورد پروژه
    18 محاسبات فني 1
    19 محاسبات فني 2
    20 مشخصات فني و نقشه هاي تيپ
    21 مواد منفجره
    22 مکانيک خاک و آزمايشگاه
    23 نقشه برداري راه و عمليات 2
    24 نقشه برداري و عمليات 2
    25 نقشه کشي تخصصي
    26 کارآموزي 1 (کاربيني)
    27 کارآموزي 2 (کارورزي)
    مراکز مختلفی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فعالتیهای عمرانی نقش دارند که هر یک به تناسب نوع فعالیت خود، اقدام به جذب فارغ التحصیلان این رشته می کنند. وزارت خانه های مسکن و شهر سازی، راه و ترابری ، جهاد سازندگی و نیرو بهصورت گسترده تر و سایر وزارت خانه ها ، اداره ها ، سازمانها، مراکز دولتی و خصوصی نظیر : وزارت خانه های آموزش وپرورش ، کشاورزی، فرهنگ و آموزش عالی،بانکها و … به صورت غیر مستقیم برای کارهای عمرانی خود مثل طرح محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرا، نیاز به استخدام مهندسان عمران دارند. علاوه بر آن، شرکتهای مختلف مهندسان مشاور که در کشور به صورت گسترده وظیفه طراحی ، محاسبه و نظارت براجرای پروژه های ساختمانی را برعهده دارند، همچنین شرکتهای ساختمانی و را ه سازی دولتی و خصوصی که در اجرای این طرحها فعالیت دارند ،تعداد کثیری از فارغ التحصیلان رشته عمران در گرایشهای مختلف را استخدام می کنند.
     
    مشاغلی که کاردانهای فنی پل سازی و ابنیه فنی می توانند در رابطه با کارآئی های بدست آورده احراز نمایند عبارتند از:

    فعالیت در کلیه کارگاههای راهسازی و راه آهن بعنوان تکنیسین پل سازی و ابنیه فنی
    فعالیت در وزارت راه و ترابری و یا مهندسین مشاو و راهسازی به عنوان تکنیسین ناظر پل سازی و ابنیه فنی
    فعالیت در وزارت راه و ترابری بعنوان تکنیسین تعمیر و نگهداری پلها و ابنیه فنی و تکنیسین اجرایی پلها و ابنیه در کارهای امانی مربوط.
     
     حقوق و درآمد این رشته:

    در بخش خصوصی نیز درآمدها متفاوت است. شرکت های خصوصی بر اساس سیاست ها و شرایط خود، میزان حقوق و مزایای کارکنان خود را تعیین می کنند. البته باید به این توجه داشت که شرکت های خصوصی برای توانمندی و مهارت مهندس عمران بهای زیادی قایل بوده و اینها عوامل مهمی در تعیین میزان حقوق افراد می باشند. و می توان گفت رقم دقیقی از درآمد این رشته به دست نیامده است.

ارسال دیدگاه (0 مورد)

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
کتاب های لقمه
سمپادیوم
کنکوریوم
مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

دسته بندی مطالب

کتاب های تیزهوشان
کتاب های تست پایه

آخرین نظرات ارسالی

خیلی عالیه خیلی عالیه
سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

آمار سایت

با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir