جریه راه آهن
رشته مهندسی جریه راه آهن با مسائلی از قبیل کنترل و هماهنگی فعالیتهای ریلی ، طراحی لکوموتیو و واگن، استفاده موثر از وسائط نقلیه ریلی و ماشین آلات و افزایش کارآیی سازمانهای در طرح و ایجاد یا بهبود سیستمهای متشکل از انسان ، وسائل نقلیه ریلی ، ماشین آلات ، لکوموتیو ، واگن کمک موثری نماید.
 
این دوره بیانگر تکنولوژی و علوم و روشهای بهره برداری ، شناسایی مسیرهای گوناگون راه آهن و مهارت در بهره گیری از اجزا متشکل یک مجموعه راه آهن (انسان - لکوموتیو - واگن - ماشین آلات خطی - ساختمان و تاسیسات ، علائم و ارتباطات ) به منظور حصول حداکثر کیفیت و کمیت خدمات راه آهن می باشد.
هدف از آموزش مجموعه ، تربیت کارشناسان آگاه به مسائل تکنولوژی و علوم مکانیکی خاص و جدید راه آهن از جمله اهداف این مجموعه در مرحله اول و نهایتا خودکفایی در صنعت عظیم راه آهن می باشد.
 
شناخت در امور مهندسی جریه راه‌ آهن غالباً از طریق تجربی حاصل می‌ گردد که ضرورت دارد این شناخت از طریق علمی ضمن آشنایی با تکنولوژی پیشرفته صورت پذیرد. لذا خود کفایی در صنعت عظیم راه‌ آهن به‌عنوان یکی از اهداف مجدانه جمهوری اسلامی ایران جلوه‌گر شده و لزوم تربیت افرادی فنی و متعهد برای طراحی، ساخت، بهره‌ برداری و تعمیر و نگهداری آلات ناقله ریلی برای رفع نیاز داخل کشور و مبادرت به صدور آنان به سایر مستضعفان عالم و رهایی از یوغ ابرقدرت‌ ها کاملاً ملموس است.
 
 
باپیشرفت سریع علوم و تکنولوژی در صنعت راه آهن و نقش سازنده آن در توسعه اقتصادی کشورها ، بالطبع همسو با علوم، سیستمهای حمل و نقل و خدمات ریلی نیز گسترش یافته است.
درنتیجه اداره صحیح و مناسب اینگونه سازمانها بصورت سیستماتیک مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشرفته می باشد.
مقیاس حمل و نقل ریلی و خدمات آن چنان گسترشی یافته که رشته های مهندسی عمران، صنایع، مکانیک، برق و… پاسخگویی کلیه مسائل این سازمانها نمی باشد . برای جبران چنین کمبودی در قرن حاضر از پیوند رشته های گوناگون علوم و مدیریت و روش های مهندسی، رشته جدیدی به نام مهندسی جریه راه آهن بوحود آمده است.

     

  توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه:

درس ریاضی در رشته مهندسی راه‌آهن مانند سایر رشته‌های مهندسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما علاوه بر قوی بودن در دو درس ریاضی و فیزیک ، دانشجوی رشته مهندسی مرتبط با راه‌آهن باید توانایی مدیریت را داشته و از روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشد.
 
دانشجوی مهندسی سازه های ریلی راه‌آهن باید سخت‌کوش، جدی و مقاوم بوده و آمادگی کار در هر شرایطی را داشته باشد چون کار اصلی یک مهندس سازه های ریلی در بیابان ، دشت، کویر و کوهستان است و فردی که وارد این رشته می‌شود باید به کارهای اجرایی علاقمند باشد.

همچنین اگر یک مهندس رشته های راه‌آهن برخورد اجتماعی خوبی داشته باشد، می‌تواند در محیط کار خود باعث خلاقیت کارگران و کارمندانی شود که در زیرنظر او فعالیت می‌کنند. همچنین تسلط به زبان انگلیسی و کامپیوتر یک امتیاز مهم برای دانشجوی این رشته است و چنین فردی راحت‌تر می‌تواند جذب بازار کار شود. دانشجویانی در رشته مهندسی حمل و نقل ریلی موفق می‌شوند که به جامعه‌شناسی علاقمند باشند چون این رشته بیشتر به فاکتورهای انسانی در صنایع می‌پردازد تا فاکتورهای تکنولوژیکی.


رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
1 علم و صنعت  
   
2 دانشگاه اصفهان  
   
طول متوسط این دوره 4 سال است و برنامه های درسی آن در 8 ترم برنامه ریزی می شود و دانشجویان موظفند140 واحد تعیین شده این مجموعه بانضمام 272 ساعت کاراموزی در واحدهای صنعتی راه آهن اخذ نمایند.
 
رديف نام درس
1 آزمايشگاه ترموديناميک
2 آزمايشگاه ديناميک و ارتعاشات
3 آزمايشگاه فيزيک 1
4 آزمايشگاه فيزيک 2
5 آزمايشگاه مباني مهندسي برق
6 آزمايشگاه مقاومت مصالح
7 آزمايشگاه مکانيک سيالات
8 ارتعاشات مکانيکي
9 استاتيک
10 انتقال حرارت
11 برنامه سازی کامپیوتر
12 پلاستيسيته عملي و تغيير شکل فلزات
13 تاسیسات واگن و لکوموتیو
14 ترموديناميک 1
15 ترموديناميک 2
16 تکنولوژي ساخت و تعمير وسائط نقليه ريلي
17 ديناميک
18 دینامیک حرکت قطارها
19 راه آهن برقي
20 رياضي 1
21 رياضي 2
22 رياضي مهندسي
23 زبان تخصصي
24 سيستم‌هاي اندازه‌گيري
25 سیستمهای اتوماتیک قطارهای برقی
26 شبیه سازی لکوموتیو با کامپیوتر
27 شيمي عمومي
28 طراحي اجزاء 1
29 طراحي اجزاء 2
30 طراحي بوژي
31 طراحي ترمزهاي قطار
32 طراحي سازه واگن و لکوموتيو
33 طراحي لکوموتيو
34 طراحي ماشين‌هاي ريلي
35 طراحی موتورهای دیزل
36 طرح هندسی خط
37 علم مواد و شناخت فلزات در راه آهن
38 فيزيک 1
39 فيزيک 2
40 مباحث ویژه الکتریکی
41 مباني زيرسازي و روسازي راه آهن
42 مباني ماشينهاي الکتريکي
43 مباني مهندسي برق و الکترونيک
44 مبانی ارتباطات و علائم الکتریکی
45 مبانی سیر و حرکت قطار
46 محاسبات عددي
47 مدیریت و اقتصاد حمل و نقل ریلی
48 معادلات ديفرانسيل
49 مقاومت مصالح 1
50 مقاومت مصالح 2
51 مقررات عمومي حرکت
52 موتورهاي احتراق داخلي
53 مکانيک سيالات
54 نقشه کشي صنعتي 1
55 کارآموزی 1
56 کارآموزی 2
57 کارگاه تخصصي واگن
58 کارگاه تخصصی لکوموتیو
59 کارگاه جوشکاري و ورقکاري
60 کارگاه ريخته‌گري
61 کارگاه ماشين ابزار و ابزار سازي
62 کنترل اتوماتيک
جریه راه آهن
فارغ التحصيلان اين دوره ميتوانند با آموخته هاي خويش عهده دار انجام طراحي و محاسبه اجزا و سيستمها و تعمير و نگهداري و راهبري در بخش عمده اي از صنايع آلات ناقله ريلي گردند از قبيل:
1- كارخانجات لكوموتيو سازي
2- كارخانجات واگنهاي مسافري
3- كارخانجات واگنهاي باري
4- كارخانجات واگن پارس
5- كارخانجات وابسته به صنايع مترو
6- كارخانجات ماشين آلات روسازي راه آهن
7- مديريت و راهبري امور مربوطه در راه آهن جمهوري اسلامي ايران ، راه آهن هاي شهري. راه آهن هاي خصوصي (راه آهن شرقي بنياد و…) راه آهن مجتمع فولاد مباركه ، راه آهن ذوب آهن و...
 
  حقوق و درآمد مهندس راه آهن-جریه:

حقوق و درآمد مهندیسن راه آهن، جریه به طور مشخص اعلام نشده است.
اما حقوق و در آمد مهندسین راه آهن، که در بخش دولتی استخدام شود، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می باشد.در بخش خصوصی هم که میزان تخصص، تجربه و توانمندی های فرد، نقش عمده ای در تعیین میزان حقوق او خواهد داشت. بنابراین مهندسان راه آهن در بخش خصوصی درآمدهای متفاوتی دارند. البته در حال حاضر شرکت های خصوصی بخش محدودی از سیستم حمل و نقل ریلی کشور را تشکیل می دهند. این رقم ممکن است از یک میلیون تا سه میلیون و... متغیر باشد.
 
اطلاعات
Avatar
  • توسط arash
  • مدیریت فنی
  • آفلاین
  • ارسال به دوستان: عنوان مطلب خلاصه مطلب
    آدرس ایمیل:
  • 9 خرداد 1395
  • بازدید: 2688
  • نظرات: 0
  • دیدگاه ها
     
    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است. جهت ارسال نظر در سایت عضو شوید.

    آیا با حذف کنکور موافق هستید؟

    بله
    خیر

      
    کل مطالب: 4310
    کل نظرات: 9789
    کل اعضا: 30701
    جدیدترین عضو: azam.gh783
    بازدید امروز: 33807
    بازدید دیروز: 58992 [-19.48 %]
    بازدید کل: 34214156
    بیشترین بازدید: 152913 در 1395.02.15
    اعضای آنلاین: 2 نفر
    افراد مهمان : 29 نفر
    ربات ها : 1 مورد
    در کل: 32 نفر [اطلاعات بیشتر]

    mehromah.ir © کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای انتشارات مهروماه محفوظ می باشد.