چهل سال با ترمز ABS؛ اختراع مرسدس بنز

+1
چهل سال با ترمز ABS؛ اختراع مرسدس بنز

چهل سال از معرفی ترمز ضد قفل یا ABS  می‌گذرد. نگاهی به تاریخچه‌ی این سیستم خواهیم داشت که اولین‌بار روی محصولات مرسدس بنز، استفاده شد.

 

 چهار دهه  پیش، مرسدس بنز با همکاری شرکت بوش اقدام به معرفی سیستم ترمز ضد قفل یا ABS در اوترخیم آلمان کرد. این دو شرکت ترمز ضد قفل را در بیست‌ و دوم تا بیست و پنجم ماه آگوست سال ۱۹۷۸ برای اولین بار معرفی کردند. ترمز ABS که با نام‌های دیگری همچون سیستم ضد بلوکه ترمز و ترمز ضد قفل هم شناخته می‌شود. برای اولین بار در مدل S کلاس سری 116 وارد بازار شد.

اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم زمان ورود به بازار نخستین خودروی مجهز به ترمز ABS اواخر سال ۱۹۷۸ بود. مهندسان مرسدس بنز، با هدف بهبود مانور کلاس S در مواقع اضطراری و ترمز شدید، به سیستم‌های جدید نیاز داشتند تا از قفل شدن چرخ‌ها و در نتیجه از دست رفتن کنترل خودرو جلوگیری شود.

 

 
 

 

سیستم ترمز ضد قفل را مرسدس بنز و شرکت بوش دقیقا چهل سال پیش در کارخانه‌ی دایملر بنز در اوترخیم آلمان توسعه دادند. بروشور منتشر شده توسط این شرکت در چهل سال پیش به خوبی اساس عملکرد ترمز ABS را توضیح می‌دهد. در این بروشور نوشته شده است که سیستم ترمز ضد قفل از کامپیوترها برای سنجش لحظه‌ای سرعت چرخ‌ها استفاده می‌کند و در هنگام ترمز گیری می‌تواند سرعت هرگونه تغییر در سرعت چرخش چرخ‌ها را محاسبه کند.  در هنگام ترمز گیری روی سطوح لغزنده اگر سرعت یکی از چرخ‌ها به سرعت و با اختلاف بیشتری نسبت به سایر چرخ‌ها کاهش پیدا کند سیستم می‌تواند قفل شدن آن چرخ را تشخیص دهد و سپس کامپیوتر فرمان کاهش نیروی ترمز در چرخ مورد نظر را صادر می‌کند. به این ترتیب چرخ دوباره چسبندگی خود را به دست می‌آورد و سیستم می‌تواند نیروی ترمز را دوباره اعمال کند. این کار چندین بار در هر ثانیه، انجام می‌شود. ترمز ABS این توانایی را به خودروها می‌دهد تا در هر نوع سطوح لغزنده اعم از جاده‌های خیس، مسیرهای یخی و مسیرهای برفی ضمن استفاده از بیشترین نیروی ترمز قابلیت هدایت داشته باشند.

 

 
 

 

ترمز ABS از سال ۱۹۷۹ در مرسدس بنز کلاس S سری 116 عرضه شد. البته در آن زمان استفاده از ترمز ABS برای خودروسازان اجباری نبود و مرسدس بنز این سیستم را به عنوان یک آپشن اضافه و به قیمت ۲۲۱۷ مارک به مشتریان خود عرضه می‌کرد. تنها دو سال پس از آن، مرسدس بنز این سیستم را به صورت آپشن در تمامی مدل‌های خود عرضه کرد و از سال ۱۹۸۱ نیز ترمز ABS روی خودروهای تجاری مرسدس بنز نیز نصب شد. با گذشت یازده سال از اختراع این سیستم ترمز ABS تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از محصولات مرسدس بنز شده و روی تمامی محصولات این شرکت به صورت استاندارد نصب شد که این امر تا امروز ادامه دارد و امروزه دیگر ترمز ABS یکی از امکانات استاندارد هر خودرویی است.

جالب است بدانید که ایده‌ی ترمز ABS به سال‌ها قبل برمی‌گردد و در حقیقت پیشینه‌ی آن را باید در دهه‌ی ۵۰ میلادی دانست. در آن زمان طراح ارشد مرسدس بنز هانس شرنبرگ ایده‌ای برای ساخت یک سیستم هیدرولیکی در سر داشت که می‌توانست از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری جلوگیری کند. یک دهه پس از آن دپارتمان توسعه‌ی تکنولوژی مرسدس بنز کار روی سیستم‌های کنترل ترمز الکتروهیدرولیک را آغاز کرد و از سال ۱۹۶۶ نیز مرسدس بنز برای توسعه‌ی این سیستم‌ها با شرکت‌های هایدنبرگ الکترونیکس و تلدیکس وارد همکاری شد. این شرکت‌ها بعدها توسط بوش خریداری شدند. در حقیقت سیستم‌های توسعه یافته در آن زمان را باید پایه و اساسی برای ترمز ضد قفلی دانست که امروزه می‌شناسیم.

 

 
 

 

اختراع و توسعه‌ی ترمز ABS راه را برای سیستم‌های ترمز ایمنی جدیدتر در آینده هموار کرد، به طوری که در سال ۱۹۸۵ مرسدس بنز سیستم کنترل لغزش را به بازار معرفی کرد و در سال ۱۹۹۵ نیز سیستم کنترل پایداری توسط مرسدس بنز به بازار معرفی شد. یک سال پس از آن و در سال ۱۹۹۶ مرسدس بنز سیستم کمکی ترمز (Brake Assistant System) را به بازار معرفی کرد و در سال ۱۹۹۸ نیز سیستم Distronic یا آنچه امروزه با نام کروز کنترل هوشمند شناخته می‌شود به بازار عرضه شد که همگی این سیستم‌ها با استفاده از سنسورهای الکترونیک کار می‌کنند. امروزه به جدیدترین سیستم ایمنی مرسدس بنز با نام Pre Safe رسیده‌ایم که در محصولات مدرن مرسدس بنز وجود دارد. غول خودروسازی مونیخ، در حفاظت از سرنشینان و پیشبرد فناوری‌های ایمنی خودرو، همواره پیشگام بوده است.

 

 
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,430 بازدید

    0 نظر

    درج: 13 شهریور 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir