غول پرنده A380

0
غول پرنده A380
این هواپیما در حال حاضر بزرگترین هواپیمای تجاری ( مسافربری ) جهان است.
این پرنده بر خلاف رقیب دیرینه و قدرتمند خود B747 كه طبقه دوم ان مساحت كمی نسبت به عرشه اصلی دارد
طبقه دوم اش تا انتهای بدنه امتداد پیدا كرده.
این امر باعث افزایش ٤٠ درصدی فضای كابین آن نسبت به B٧٤٧ شده است. مساحت آن چیزی حدود ٥٥٠ متر مربع (مفید) است و بسته به مدل توانایی حمل ٥٢٥ تا ٨٥٣ مسافر را دارد. طبقه بالای ان حدود ٣٠٠ و در پایین حدود ٥٠٠ مسافر جا میگیرد. برد ان حدود ٨٥٠٠ ناتیكال مایل یا ١٥٧٠٠ كیلومتر میباشد.این هواپیما دارای ٢٠ خدمه بوده و سرعت ان تا ٠/٩٦ سرعت صوت میرسد. ایرباس با چالش های بسیار زیادی برای تولید این هواپیما روبرو بود كه شاید وجود رقیبی مثل ملكه اسمانها( بویینگ ٧٤٧) یكی از اصلی ترین انها بود.
محدودیت های طراحی ایرباس را برانداشت تا با ایده های مختلفی دست و پنجه نرم كند تا به محصول نهایی
برسد كه از جمله این ایده ها تلفیق دو بدنه ایرباس ٣٤٠ به صورت side by side بود تا به بدنه مورد نظر خود برسند كه سرانجام با تغییرات فراوان بدنه امروزی آن حاصل شد.

 
 
 
پروسه تولید ٣٨٠ در كشورهای فرانسه آلمان اسپانیا و انگلستان انجام میشود، حمل و نقل قطعات تولیدی در هر كشور و جمع كردن انها برای اسمبل نهایی خود یك چالش بزرگ است كه ایرباس ان را به كمك هواپیمای هواپیما بر خود ( bulga) و كشتی انجام میدهد. همچنین شركتهای رولزرویس و جنرال الكتریك هم در تولید این پرنده دخیل بوده اند.بیشترین وزن ٣٨٠ هنگام پریدن (MTOW)حدود ٦٥٠ تن است.
 
اندازه بهینه برای طول بال آن حدود ٩٠ متر میباشد كه به علت محدودیت باندها آن را به زیر ٨٠ متر كاهش داده اند. اندازه دهانه بال ٣٨٠ حدود ٧٩.٧٥ متر،ارتفاع ان ٢٤ و طول خود هواپیما ٧٢ متر است.
٣٨٠ جریانهای هوایی سنگین از خود در هنگام تیك آف ایجاد میكند به طوری كه هواپیماهای بعد از آن مجبور به صبر كردن حدرد ٢ تا ٤ دقیقه برای استفاده از باند و گرفتن فاصله بین ٦ تا ١٠ ناتیكال مایلی ( ١٨٢٥ متر)
بسته به نوع هواپیما می كند.
موتور
موتورهای استفاده شده در ٣٨٠ از مدلهای trent 900 ، gp 7000 ویا pw 4000 می باشند. جالب است كه بدانید موتورهای بیرونی ٣٨٠ ( موتور یك و چهار) سیستم تراست ریورس ( یا كم كردن سرعت توسط موتور هنگام فرود) را به علت قرار گرفتن آن ها خارج از عرض باند و امكان ورود الودگی و ذرات به موتور و اسیب به ان را ندارند واكثریت وظیفه كم كردن سرعت این حجم عظیم الجثه با ترمزها است. سیستم ریوریس آن بر خلاف خیلی از هواپیماها كه نیوماتیكی است ، الكتریكی میباشد. ٣٨٠ دارای سیستم های بسیار پشرفته ناوبری اویونیكی الكترونیكی است.
این پرنده برای بلند شدن و نشستن نیاز به بانده عریض وبلندتر و همچنین گیت های مخصوص ورود و خروج است كه از این رو خیلی از فرودگاها توانایی پذیرش انرا ندارند. این هوا پیما دارای سه مدل ٨٠٠،٩٠٠، F( كارگو باربری) و neo میباشد كه تفاوت انها در ظرفیت مسافر و داشتن موتور های پیشرفته تر میباشد.
بیشترین كاربر این هواپیما در جهان را به ترتیب ایر لاین های امارات با ٨٥ فروند، سنگاپور با ١٩ فروند و لوفتهانزا و كانتاس دارند.
شاید امروزه به علت مصرف سوخت زیاد و پرنشدن ظرفیت كامل پرواز دیگر نگاه كاملا مثبتی به این محصول وجود ندارد و از محبوبیت ان كاسته شده ولی باز هم با این حال این هواپیما در نوبه خود یك شاهكار محسوب میشود.
 
مقاله توسط: علیرضا معظمی
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,745 بازدید

    0 نظر

    درج: 26 آبان 1395

    توسط: najafi
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir