بهترین لپ تاپ های مخصوص بازی

0
بهترین لپ تاپ های مخصوص بازی

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، نمونه‌هایی جذاب اما با تنوع زیاد هستند و انتخاب گزینه‌ای ایده‌آل مطابق با بودجه و نیاز‌های هر کاربر، امری دشوار است. در این مقاله قصد داریم بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار ایران را معرفی کنیم.

احتمالا وقتی به دوستانتان بگویید که قصد خرید لپ‌تاپی برای بازی دارید، با نظرهای کارشناسانه آن‌ها مواجه می‌شوید. برخی به شما می‌گویند که قید لپ‌تاپ گیمینگ را بزنید و به‌جای آن، کنسول بازی بخرید؛ برخی دیگر هم که خود را «پی‌سی گیمر» می‌دانند، فهرست بلندبالایی از معایب لپ‌تاپ‌های گیمینگ پیش روی‌تان قرار می‌دهند و خرید یک کیس گیمینگ را گزینه صحیح می‌دانند.

درنهایت، حرف هیچ‌کدام از آن‌ها مهم نیست؛ چراکه شما تصمیمتان را گرفته‌اید و دلایل خاص خودتان را هم برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ دارید. سؤال مهم این است که چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟ لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی را می‌توانیم گران‌ترین رسته از لپ‌تاپ‌ها بنامیم. اگر قیمت لپ‌تاپ ‌های موجود در بازار ایران را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ قیمتی مشابه به خودروهای تولید داخل دارند!

برای یک «پی‌سی گیمر»، شخصی که کامپیوتر را برای بازی انتخاب کرده، فقط یک‌چیز مهم است: کارت گرافیک! درنهایت، این کارت گرافیک است که مشخص می‌کند چه بازی‌هایی را با چه کیفیتی می‌توانید اجرا کنید؛ بنابراین هنگام خرید لپ‌تاپ گیمینگ باید پیش از هر چیز به کارت گرافیک دستگاه توجه کنید. به هیچ‌وجه به سراغ لپ‌تاپ‌هایی که کارت گرافیک جدا ندارند و از پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه با CPU استفاده می‌کنند نروید؛ چراکه در این صورت فقط می‌توانید بازی‌های قدیمی را در پایین‌ترین سطح تنظیمات گرافیکی اجرا کنید.

پس به‌عنوان یک قاعده کلی، بهترین لپ‌تاپ مخصوص بازی، مدلی است که توانمند‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی را به‌همراه داشته باشد. در مراحل بعدی به سراغ کیفیت بهتر نمایشگر، رم بیشتر و پردازنده مرکزی قدرتمندتر بروید.

موضوع مهمی که باید در مورد لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، به‌خصوص مدل‌های قدرتمند و گران‌قیمت بدانید این است که این مدل‌ها برای جایگزینی کامپیوترهای رومیزی طراحی شده‌اند و به اصطلاح به آن‌ها Desktop Replacement می‌گویند. این لپ‌تاپ‌ها سنگین هستند و باتری آن‌ها هم شارژدهی ضعیفی دارند. به احتمال زیاد مجبور می‌شوید که همیشه از آداپتور برق آن‌ها استفاده کنید؛ پس خیلی روی «قابل‌حمل» بودن آن‌ها حساب نکنید.
1-مشخصه‌های اصلی لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی

2-بهره‌مندی از پردازنده‌های توانمند
3-تجهیز به توانمند‌ترین پردازنده‌های گرافیکی
4-استفاده از حافظه SSD درکنار حافظه حجیم HDD
5-نمایشگر با رزولوشن و نرخ‌ تازه‌سازی بالا اما نه باکیفیت در نمایش دقیق رنگ‌ها
6-طراحی ضمخت (به دلیل تعبیه‌ی سیستم‌های خنک‌کننده‌ی قوی)
7-زبان طراحی خاص و فضایی با نورپردازی‌های RGB
8-عمر باتری بسیار اندک
9-وزن زیاد و قابلیت حمل پایین

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی به دلیل بهره‌مندی از CPU و GPU توانمند، برای اموری مانند کاربری‌های سنگین ویرایش ویدئو و انجام محاسبات مهندسی نیز گزینه‌ی مناسبی به‌شمار می‌روند. اما ایده‌آل نیستند و اگر بازی بخشی از کاربری‌تان به شمار نمی‌رود، گزینه‌های بهتری با توان پردازشی بالا وجود دارد که می‌توانید در بخش راهنمای خرید لپ‌تاپ زومیت مشاهده کنید.

در ادامه می‌خواهیم بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار ایران را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی کنیم. با زومیت همراه شوید.

 

 
 

 


بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۲۰ میلیون تومان (پایین‌رده)

شاید برایتان جالب و البته ناراحت‌کننده باشد که بدانید درحال‌حاضر برای خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ باید حداقل حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه کنید. به‌علاوه، مدل‌های موجود در بازار ایران به چند برند محدود هستند و برندهای معروفی را مثل ریزر و الین‌ویر نمی‌توانید پیدا کنید.

در بازه کمتر از ۲۰ میلیون تومان، اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ از تراشه‌های گرافیکی یکپارچه بهره می‌برند که فقط می‌توانند بازی‌های قدیمی را با پایین‌ترین سطح تنظیمات گرافیکی اجرا کنند، ولی تعداد انگشت‌شماری هم وجود دارند که از پردازنده‌های گرافیکی مجزا استفاده می‌کنند.


لنوو آیدیاپد L340

سری آیدیاپد L340، هم با پردازنده‌های AMD و هم با پردازنده‌های اینتل در بازار ایران عرضه می‌شود. در بین همه مدل‌ها، آن‌هایی که از تراشه گرافیکی Vega 10 بهره می‌برند، انتخاب‌های مناسب‌تری برای بازی محسوب می‌شوند. این تراشه درکنار پردازنده رایزن 3700U حداقل قدرت کافی را برای اجرای بازی‌های مختلف دارد. برای نمونه بازی سنگینی مثل Red Dead Redemptopn 2 با حداقل تنظیمات گرافیکی و در رزولوشن HD به‌راحتی روی لپ‌تاپ اجرا می‌شود. بازی‌های قدیمی‌تر مثل فیفا ۲۰ هم با رزولوشن Full HD و با حداکثر تنظیمات گرافیکی با نرخی نزدیک به ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌شوند.

قطعا نباید از یک تراشه یکپارچه انتظار بازی‌های مختلف را با دقت Full HD داشته باشید، ولی اگر می‌خواهید با کمترین هزینه، لپ‌تاپی تهیه کنید که بتواند بازی‌های مختلف را هر چند با حداقل تنظیمات گرافیکی اجرا کند، آیدیاپد L340 لنوو یکی از بهترین انتخاب‌هایتان خواهد بود.

 

 
 

 

ایسر اسپایر A315-55

لپ‌ تاپ ایسر اسپایر A315 با تنوع سخت‌افزاری بالایی در بازار وجود دارد؛ ولی نمونه‌هایی که پسوند 55 را یدک می‌کشند؛ از پردازنده‌ی گرافیکی GeForce MX230 بهره می‌برند. MX230 یکی از تراشه‌های رده پایین انویدیا محسوب می‌شود که می‌تواند بازی‌های ۲۰۱۹ را با تنظیمات گرافیکی پایین اجرا کند. برای نمونه، بازی فیفا ۲۰ با تنظیمات گرافیکی میانی و رزولوشن Full HD به‌راحتی و با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌شود. حتی بازی‌های سنگین‌تر هم مثل Borderlands 3 و Far Cry 5 با حداقل تنظیمات گرافیکی و رزولوشن HD قابل بازی هستند.

ایسر A315 به‌طور کلی و برای مصارف دیگر به جز بازی هم، لپ‌تاپ‌های خوبی محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید که اگر بودجه را کمی از ۲۰ میلیون تومان بیشتر کنید، می‌توانید مدل‌هایی از اسپایر A315 را با پردازنده‌های نسل دهم Core i7 و حافظه‌های SSD تهیه کنید که لپ‌تاپ‌هایی همه‌فن‌حریف و به‌صرفه هستند.

 

 
 

 

بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۳۰ میلیون تومان (میان‌رده)

بین بازه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان، اوضاع بهتر می‌شود و می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی بخرید که بازی‌های بیشتری را با تنظیمات گرافیکی بهتری اجرا کنند؛ البته واقعیت تلخ این است که حتی در این بازه قیمتی هم نمی‌توانید لپ‌تاپ گیمینگ فوق‌العاده‌ای تهیه کنید که همه بازی‌های روز را به‌راحتی اجرا کند.


لنوو آیدیاپد S540

لنوو مدتی پیش اعلام کرد که قصد دارد کارت‌های گرافیک مجزای GeForce GTX 1650 را به لپ‌تاپ‌های محبوب سری آیدیاپد S540 بیاورد. نتیجه این کار، لپ‌تاپی همه کاره و خوش‌قیمت است که می‌تواند اکثر بازی‌های کامپیوتری را هم به‌راحتی اجرا کند. حالا این لپ‌تاپ‌ها وارد بازار ایران شده‌اند و می‌توانید با قیمتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان در بازار ایران پیدا کنید. با اینکه استفاده از لغت «میان‌رده» برای لپ‌تاپی با ۳۰ میلیون تومان قیمت شرم‌آور است، ولی اگر قصد دارید لپ‌تاپی برای بازی بخرید باید با این واقعیت تلخ کنار بیایید.

کارت گرافیک انویدیا GTX 1650 که در این لپ‌تاپ استفاده شده در حقیقت نسخه بهبودیافته GTX 1050 Ti محسوب می‌شود؛ بنابراین مادامی که تنظیمات بازی‌ها را روی حالت متوسط قرار دهید، می‌توانید نرخ فریم خوبی را در اکثر عنوان‌های جدید و معروف مثل Doom Eternal یا Call of Duty Modern Warfare با رزولوشن Full HD تجربه کنید.

درکنار همه این موارد باید در نظر داشته باشید که لپ ‌تاپ لنوو آیدیاپد S540 و با وجود نمایشگر ۱۵ اینچی، فقط ۱۷ میلی‌متر ضخامت و ۱٫۸ کیلوگرم وزن دارد؛ این موضوع با اینکه جابجایی آن را راحت می‌کند، ولی از طرف دیگر تأثیر منفی زیادی روی سیستم خنک‌کنندگی دارد و هنگام بازی کردن باید با صدای زیاد فن و گرم‌شدن بدنه کنار بیایید.

 

 
 

 

ایسر نیترو 5

سری نیترو 5 ایسر یکی از جذاب‌ترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ میان‌رده بازار محسوب می‌شود. این لپ‌تاپ‌ها با مدل‌های مختلفی با پردازنده‌های Core i7 و Ryzen 7 و با کارت‌های گرافیکی GTX 1650 و GTX 1660 Ti در بازار پیدا می‌شود. با اینکه نیترو 5 چند میلیون تومنی گران‌تر از لنوو S540 است، ولی مزایای زیادی به آن دارد که برای نمونه می‌توانیم پردازنده به مراتب قوی‌تر و سیستم خنک‌کننده بهتر اشاره کنیم. به‌علاوه، ازلحاظ ظاهری، نیترو 5 با ظاهری جدی با لبه‌های تیز و کیبوردی با نور پس‌زمینه قرمز، بیشتر باب طبع گیمرهاست.

حتی ارزان‌ترین مدل‌های نیترو 5 هم که از پردازنده Core i7 و کارت گرافیک GTX 1650 بهره می‌برد، به لطف پردازنده قوی‌تر، عملکردی سریع‌تر از لنوو S540 دارد و می‌تواند اکثر بازی‌های روز با رزولوشن Full HD و نرخ ۶۰ فریم بر ثاینه اجرا کند. البته در بازی‌های سنگینی مثل Metro Exodus و Red Dead Redemption 2 برای رسیدن به نرخ ایده‌آل ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه باید تنظیمات گرافیکی را کاهش دهید. در نظر داشته باشید که برخی از بازی‌های سبک مثل فیفا ۲۰ را می‌توانید حتی با رزولوشن 4K هم اجرا کنید. در نهایت در نظر داشته باشید که کاربردهای لپ‌تاپی مثل نیترو ۵ به اجرای بازی‌های کامپیوتری محدود نیست و می‌توانید برای هر نوع کاربری مثل تدوین ویدئو، برنامه‌نویسی و دیگر محاسبات سنگین روی آن حساب کنید.

 

 
 

 


بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۵۰ میلیون تومان (بالارده)

پردازنده‌های پرچم‌دار، رم زیاد، حافظه‌های SSD، پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند و کیبوردهای رنگارنگ بخشی از مواردی است که با سرمایه‌گذاری روی لپ‌تاپ گیمینگ رده‌بالا به‌دست می‌آورید. با خرید لپ‌تاپ گیمینگ رده‌بالا در حقیقت دستگاهی می‌خرید که می‌تواند هر نوع محاسبه‌ای را به‌راحتی انجام دهد. به‌علاوه از همه مهم‌تر، ظاهر لپ‌تاپ‌های گیمینگ در این بازه قیمتی تغییر می‌کند و با طراحی‌های خاص و فضایی به‌همراه کیبورد با نور‌ پس‌زمینه‌ی رنگارنگ مواجه می‌شوید.


لنوو لیجن Y540

لنوو لیجن Y540 که یکی از اعضای جدید سری لپ‌تاپ‌های Y لنوو محسوب می‌شود که مثل مدل‌های قبلی، قدرت پردازشی زیادی را با هزینه معقول دراختیار گیمرها قرار می‌دهد. البته منظور ما از معقول در مورد قیمت دلاری آن است؛ چرا که در بازار ایران، برای خرید مدل‌های مختلف لیجن Y540 باید ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان هزینه کنید.

در هر صورت، لنوو لیجن Y540 از کارت گرافیک GTX 1660 Ti بهره می‌برد. ازلحاظ قدرت پردازشی، این مدل هم اندازه GTX 1070 قدرت دارد؛ این یعنی از نظر اجرای بازی‌ها در رزولوشن Full HD خیالتان راحت است و حتی اکثر بازی‌ها را مثل Far Cry 5 یا Need for Speed Heat می‌توانید در رزولوشن QHD با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه تجربه کنید.

از مشخصات جذاب لیجن Y540 می‌توانیم به طراحی زیبا با نمایشگری بدون حاشیه، پردازنده ۶ هسته‌ای Core i7 و مقادیر زیادی حافظه رم و SSD اشاره کنیم؛ البته همان‌طور که انتظار دارید، لنوو از SSD با درگاه PCIe برای لپ‌تاپ گیمینگ خود استفاده کرده تا حداکثر سرعت ممکن را در این زمینه تجربه کنید.

 

 
 

 

ام اس آی GP65 Leopard

بهترین لپ تاپ های گیمینگ - ام اس آی GP65 Leopard

ام اس آی یکی از شناخته‌شده‌ترین تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌های گیمینگ در جهان است و در این بازه قیمتی، می‌توانید یکی از جدیدترین مدل‌های آن یعنی مدل GP65 Leopard را تهیه کنید.

ام‌اس‌آی GP65 در مدل‌های مختلفی در بازار پیدا می‌شود که همگی از پردازنده‌های نسل نهم Core i7 درکنار کارت گرافیک GTX 1660 Ti و حافظه‌های هیبریدی (هارددیسک به‌علاوه SSD) بهره می‌برند. هم از نظر قیمت و هم از نظر مشخصات فنی، لپ‌تاپ ام اس آی GP65 شباهت‌های زیادی به لنوو Y540 دارد و تفاوت‌های آن‌ها به یک سری موارد جزئی محدود می‌شود؛ بنابراین هر دو مورد انتخاب‌های خیلی خوبی هستند. در یک طرف لنوو لیجن با بدنه باریک و طراحی مدرن، زبان طراحی جدیدی دارد و در طرف دیگر ام‌اس‌آی GP65 با کیبورد رنگارنگ و سیستم خنک‌کننده قدرتمند، نگاهی کلاسیک به لپ‌تاپ‌های گیمینگ داشته است.

 

 
 

 


بهترین لپ‌تاپ گیمینگ تا ۱۰۰ میلیون تومان (پرچم‌دار)

برای افرادی که ذوب در دنیای کامپیوترهای مخصوص بازی هستند و به اصلاح خود را عضوی از PC Master Race می‌دانند، هیچ محدودیتی برای هزینه کردن وجود ندارد. این دسته از خورد و خوراک و لباس می‌گذرند، ولی همیشه باید بهترین سخت‌افزار گیمینگ را داشته باشند؛ بنابراین نمی‌توانیم این افراد را با محصولاتی که تا به اینجا معرفی کردیم راضی نگه داریم.

قطعا برای افراد عادی هزینه کردن ۶۰ میلیون تومان برای یک کامپیوتر قابل‌حمل، غیرمعقول به‌نظر می‌رسد، ولی به هر صورت باید بدانید که افرادی هم هستند که این کار را با کمال میل، آن هم برای تفریح انجام می‌دهند.

به این افراد مدل‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

ایسر پرداتور Helios 300

بعید است به دنیای کامپیوترهای مخصوص بازی علاقه‌مند باشید و نام سری پرداتور ایسر را نشنیده باشید. محبوبیت سری پرداتور در دنیای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی به دلیل امکانات جذاب و قابلیت‌های ویژه آن‌ها است. سری Helios 300 هم که کمی بیش از ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد، از این قاعده مستثنا نیست.

شاید از نظر قدرت پردازشی، Helios 300 با بهره‌گیری از کارت گرافیک GTX 1660 Ti در سطح دیگر لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار با کارت‌های گرافیکی RTX 2060 و RTX 2070 نباشد، ولی امکانات ویژه‌ای را ارائه می‌کند که آن را در سطح لپ‌تاپ‌های گیمینگ پرچم‌دار قرار می‌دهد. برای مثال می‌توانیم به نمایشگر ۱۴۴ هرتز آن اشاره کنیم که تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد را در اختیارتان قرار می‌دهد. به‌علاوه سیستم خنک‌کننده پیشرفته که جلوی افت کارائی سخت‌افزار را می‌گیرد هم از مزایای اصلی این مدل محسوب می‌شود. به همه این‌ها، کلید توربو برای افزایش سرعت دستگاه در صورت نیاز و قابلیت تنظیم رنگ نورپس‌زمینه برای تک‌تک کلیدها هم را اضافه کنید.

 

 
 

 

ایسوس ROG Strix G531

ASUS ROG Strix G531GW / ایسوس

هیچ فهرستی از بهترین محصولات مخصوص بازی بدون مدلی با پیشوند ROG کامل نخواهد بود. ایسوس، برند ROG را برای گیمرهایی ایجاد کرده است که صرفا به‌دنبال بهترین‌ها هستند و اهمیتی به برچسب قیمتی نمی‌دهند.

مدل‌های مختلف لپ‌تاپ‌های ROG Strix G531 به کارت‌های گرافیک سری RTX 2060 و RTX 2070 مجهز شده‌اند تا دیگر کوچک‌ترین نگرانی‌ای بابت نرخ فریم نداشته باشید. با سخت‌افزاری که این لپ‌تاپ‌ها پیش روی‌تان قرار می‌دهند، هر بازی کامپیوتری ساخته‌شده تا به امروز را می‌توانید با بهترین کیفیت ممکن بازی کنید.

البته همه قیمت ROG Strix G531 به خاطر کارت گرافیک آن نیست؛ این لپ‌تاپ‌ها امکانات هیجان‌انگیز دیگری هم ارائه می‌دهند که برای نمونه می‌توانیم به نمایشگرهای ۱۴۴ هرتز، حافظه‌های SSD از نوع NVMe PCIe و سیستم خنک‌کننده هوشمند اشاره کنیم. از همه مهم‌تر، دورتادور دستگاه به نوارهای LED مزین شده است تا وقتی دستگاه را روشن می‌کنید، غرق در نور شوید.

 

 
 

 

ام اس آی GS66 Stealth

وقتی بحث خرید «لپ‌تاپ» می‌شود، منطقا مهم‌ترین موضوع قابل حمل بودن آن است. برای لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، بحث قابل حمل بودن چندان تعریفی ندارد. اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ فوق‌العاده سنگین و ضخیم هستند. حتی برخی از مدل‌های پرچم‌دار به دو آداپتور برق برای روشن شدن نیاز دارند. اما برای کسانی که می‌خواهند همه جا لپ‌تاپ گیمینگ خود را همراه داشته باشند، انتخاب‌هایی وجود دارند که قدرت خوبی را در قالب لپ‌تاپی باریک و سبک ارائه می‌دهند. البته بهای چنین فرایندی زیاد است و مدل‌های این چنینی قیمت زیادی دارند.

سری GS ام‌اس‌آی یکی از همین مدل‌هاست که در طول سال‌های گذشته، سخت‌افزار لازم را برای اجرای جدیدترین بازی‌های کامپیوتری در بدنه‌ای باریک و سبک ارائه می‌دهد. مدل GS66 Stealth هم دنباله‌روی مدل‌های سال‌های گذشته است. این دستگاه با وجود اینکه فقط ۱۸ میلی‌متر ضخامت دارد، پردازنده ۵ گیگاهرتزی نسل دهم Core i7 و کارت گرافیک RTX 2060 را در خود جای داده است. البته چنین سخت‌افزاری گرمای زیادی تولید می‌کنند و فن‌های کوچک GS66 هم برای خنک نگه داشتن آن‌ها صدای زیادی تولید می‌کنند. در مورد قدرت پردازشی نسخه لپ‌تاپ RTX 2060 هم باید بدانید که حتی سنگین‌ترین بازی‌های مثل Control یا Red Dead Redeption 2 هم روی تنظیمات گرافیکی بالا و رزولوشن Full HD به‌راحتی اجرا می‌شوند. بازی‌های سبک‌تری مانند Doom Eternal و Rage 2 با رزولوشن QHD هم کاملا روان اجرا می‌شوند.

 

 
 

 

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    614 بازدید

    0 نظر

    درج: 20 آبان 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir