بزرگترین تلسکوپ رادیویی به دنبال حیات بیگانه

+1
بزرگترین تلسکوپ رادیویی به دنبال حیات بیگانه

بزرگترین و حساس‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان علاوه بر شکار سیگنال‌های احتمالی از سوی موجودات بیگانه، به جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی نیز خواهد پرداخت؛ میدان‌های مغناطیسی این نوع سیاره‌ها شباهت زیادی به زمین دارد و فاصلۀ آنها از زمین برابر با ۱۰۰ سال نوری تخمین زده می شود.

دانشمندانی از کشورهای مختلف مِن جمله چین و فرانسه بتازگی برنامه مشاهداتی بلندپروازانه خود را با بهره‌گیری از تلسکوپ رادیویی «FAST» در «مجله آکادمیک تحقیقات اخترشناسی و اخترفیزیک» منتشر کردند. «لی دی» محقق در رصدخانه‌های ملی اخترشناسی آکادمی علوم چین و همچنین دانشمند ارشد «FAST» اظهار کرد: «دانشمندان توجه خود را روی سیاره‌های قابل سکونت معطوف کرده‌اند؛ زیرا این سیاره‌ها نه تنها باید آب، اتمسفر و دمای مناسب داشته باشند، بلکه انتظار می رود از میدان مغناطیسی هم بهره‌مند باشند.»

«لی فیلیپ زارکا»، اخترشناس از رصدخانه پاریس گفت: «میدان مغناطیسی زمین از موجودات زنده و در کل حیات در برابر پرتوهای مضر کیهانی محافظت می کند. شما در فیلم زمینِ سرگردان شاهد این هستید که زمین از چرخش باز می ایستد. اگر این اتفاق بیفتد، میدان مغناطیسی ناپدید می شود. بدون محافظت میدان مغناطیسی، بادهای خورشیدی زمینه را برای نابودی اتمسفر زمین فراهم می کنند. در نتیجه، انسان‌ها و طیف عظیمی از موجودات زنده در معرض محیط کیهانی نامساعد قرار گرفته و توان بقا را از دست می دهند. سیاره‌ها مساعدترین جا برای حیات هستند. تا به امروز، ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی یافت شده است. شش سیاره مغناطیسی هم در منظومه شمسی وجود دارد که دارای میدان مغناطیسی هستند. این سیاره‌ها شامل عطارد، زمین، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون میباشند.»

زارکا افزود: «در منظومه شمسی ما، سیاره‌های دارای میدان مغناطیسی بعنوان منابع رادیویی قدرتمندی محسوب می شوند. شناسایی رادیویی سیاره‌های فراخورشیدی برنامه‌ای است که میخواهد ویژگی‌های فیزیکی سیاره‌های فراخورشیدی را مورد بررسی قرار داده و سپس آنها را با سیاره‌های داخل منظومه شمسی مقایسه کند. ما میخواهیم با تلسکوپ FAST به این هدف جامه عمل بپوشانیم چرا که حساس‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان به حساب می آید. اگر بتوانیم برای نخستین‌بار تابش رادیویی یک سیاره فراخورشیدی را شناسایی کرده و سپس میدان مغناطیسی آن را تایید کنیم، به اکتشاف بزرگی نائل خواهیم آمد. اگر پنجره مشاهده باز شود، خواهیم توانست قوانین میدان‌های معناطیسی سیاره‌های فراخورشیدی را مورد مطالعه قرار دهیم و ببینیم آیا آنها از جنبۀ دیگری قابل سکونت هستند یا خیر.»

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    826 بازدید

    0 نظر

    درج: 27 شهریور 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir