کریستف کلمب فضا کیست؟

0
کریستف کلمب فضا کیست؟

یوری گاگارین نخستین انسانی بود که موفق شد تا با عبور از مرزهای زمین، رویای انسان برای سفر به فضا را تحقق بخشید به گونه‌ای که به او " کریستف کلمب" فضا می‌گویند.

به گزارش ایمنا ۱۲ آوریل امسال (۲۳ فروردین)  ۵۶ سالی است از سفر پرماجرای "یوری گاگارین" به فضا به عنوان نخستین انسانی که به فضا رفت می‌گذرد.

دهه ۱۹۶۰ و رقابت دو کشور شوروی و آمریکا برای برنامه‌های فضایی

در دهه ۱۹۶۰ دو ابرقدرت بزرگ جهان "روسیه و آمریکا" برای برنامه‌های فضایی به رقابت با یکدیگر پرداختند اما این روسیه بود که در سال ۱۹۶۱ با فرستادن نخستین انسان به فضا در این رقابت پیروز شود.

یوری؛ دهقان‌زاده‌ای که راه فضا را گشود

مستندهای مختلفی از این فضانورد منتشر شده از این مستندها می‌توان مستند اولین فضانورد و مستند SPACE RACE است و بهترین کتاب فارسی‌زبانی که در این زمینه منتشر شده کتاب "یوری گاگارین، دهقان‌زاده‌ای که راه فضا را گشود" نام دارد.

۱۲ آوریل ۱۹۶۱؛ پیش به سوی آسمان

سفینه وستوک حاوی یوری گاگارین در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ به فضا پرتاب شد و در ارتفاع ۳۷۲ کیلومتری به مدت یک ساعت و ۴۸ دقیقه به دور زمین گردش کرد و دوباره به زمین بازگشت، این سفر گرچه امروز بسیار کوتاه است اما زمینه را برای مسافرت‏های فضایی طولانی فراهم ساخت.

نخستین جمله مخابره شده یوری چه بود؟

 نخستین جمله‌های مخابره شده گاگارین به زمین این بود: «پرواز به خوبی ادامه دارد، دید خوبی دارم، من زمین را می‌بینم، خیلی زیبا است.»

یوری گاگارین که به دلیل سفرهای غیرزمینی خود تبدیل به یک ستاره جهانی شده بود عناوین افتخار بسیاری را در سرتاسر جهان دریافت کرد، او در کنار شغل حرفه‌ای خود، با بازدید و سخنرانی در شهرها و کشورهای گوناگون، نقش عمده‌ای در افزایش آگاهی عمومی در مورد سفرهای فضایی ایفا کرد.

سال ۲۰۱۱ و نام‌گذاری ۱۲ آوریل به نام" پرواز فضایی بشر"

بر اساس قطعنامه ای که در سال ۲۰۱۱ ( به مناسبت پنجاهمین سالگرد سفر یوری) در مجمع عمومی سازمان ملل صادر شد، ۱۲ آوریل روزی که یوری سفر تاریخی خود را انجام داد به روز "پرواز فضایی بشر" نامگذاری شد.

دبیر کل سازمان ملل به مناسبت این نامگذاری گفت :«پنجاه سال از آن سفر شگفت‌انگیز می‌گذرد اما افسانه شجاعت گاگارین و سفر وی به ماورای مرزهای فکری زمانه خود همچنان به صورت یک منبع الهام‌ بخش برای آینده اکتشافات فضایی، برای نوع بشر و برای ملت‌های سراسر جهان خواهد بود.»

سفر یوری در فضا بی‌خطرهم نبود و در هنگام فرود در مزرعه‌ای دورتر از مکان پیش‌بینی شده برای فرود به زمین رسید.

همسر یک جنگلبان محلی و نوه‌اش نخستین کسانی بودند که یوری را دیده و از این صحنه بسیار وحشت کردند. خود یوری در این باره می‌گوید: «آنها وقتی مرا با لباس و کلاه فضایی و چتر نجاتم دیدند، ترسیدند و عقب رفتند، من به آنها گفتم نگران نباشید من هم مثل شما شهروند شوروی هستم، همین الان از فضا برگشتم و دنبال تلفن می‌گردم که به مسکو زنگ بزنم.»

سرنوشت گاگارین

گاگارین هشت سال پس از سفر فضایی‌،  در روز ۲۷ مارس سال ۱۹۶۸در سن ۳۴ سالگی بر اثر سانحه هوایی به همراه مربی پروازش طی یک پرواز تمرینی سقوط کرد و هردو سرنشین آن کشته شدند.

اکنون مجسمه‌ها و یادبودهای بسیار زیادی از یوری گاگارین را در سطح جهان و به خصوص روسیه خواهید یافت. بشر هیچگاه نام او را به دلیل سفر جاودانه‌اش به فضا فراموش نخواهد کرد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,197 بازدید

    0 نظر

    درج: 23 فروردین 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir