رویدادهای نجومی آخرین هفته سال ۹۶

+2
رویدادهای نجومی آخرین هفته سال ۹۶

هم‌نشینی عطارد و ناهید، ماه و مشتری، مریخ و ماه و رسیدن خورشید به نقطه اعتدال بهاری از مهمترین رویدادهای نجومی اسفند ماه ۱۳۹۶ است.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب درباره رویدادهای نجومی آخرین هفته سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: گام به گام به آخر زمستان نزدیک می شویم تا سال جدید را با بهاری دیگر آغاز کنیم. در اوایل این هفته آسمان سحرگاه شاهد حضور مهمان هایی است که زیبایی دنیای ستارگان را دو چندان می کند.

عمران مرادی ادامه داد: ماه و سیاره زحل از جمله این مهمان های سحرگاهی هستند که در روزهای اولیه این هفته در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

مرادی تصریح کرد: چهارشنبه ۲۳ اسفند ساعت ۷:۱۷ دقیقه صبح، ماه به گره نزولی رسیده و پایین مدار زمین قرار می گیرد.

مدرس و پژوهشگر نجوم با بیان اینکه غروب ۲۴ اسفند ماه می توان سیاره عطارد را در آسمان رصد کرد، گفت: ساعت ۱۸:۳۹ عطارد به دلیل آنکه بیشترین حد ممکن از خورشید فاصله می گیرد، در موقعیت بسیار مناسبی برای رصد قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: هر جرم آسمانی که بیشترین فاصله ظاهری با خورشید داشته باشد شرایط مطلوبی برای رصد خواهد داشت، زیرا دیگر نور خورشید مزاحمتی برای رویت آن نخواهد بود.

مرادی درباره شرایط رصد عطارد در آسمان گفت: اگر چه سیاره عطارد در روز پنجشنبه موقعیت خوبی رصدی پیدا می کند، ولی برای رصد آن باید در مناطقی حضور پیدا کنیم که افق غرب آن کاملا باز است یعنی هیچ ساختمان یا کوه یا درختی مانع دید نشود، چرا که سیاره عطارد به دلیل نزدیکی به خورشید در آسمان فاصله نمی گیرد.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب در مورد رویداد نجومی روز جمعه ۲۵ اسفند ماه گفت: آخرین هلال ماه جمادی الثانی ۱۴۳۹ هجری قمری، در ساعت ۵:۵۹ سحرگاه روز جمعه ۲۵ اسفند در افق شرق قابل رویت خواهد بود. بر همین مبنا پیش بینی می شود هلال اول ماه رجب در ساعت ۱۸:۳۵ و در افق غرب قابل رصد باشد.

وی ادامه داد: البته در همین زمان و در غروب روز بعد سیاره های عطارد و زهره نیز زیبایی بیشتری در کنار هلال باریک ماه به آسمان افق غرب می بخشند.

مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: یکشنبه ۲۷ اسفند، ساعت ۲۲:۳۷ دقیقه سیاره ناهید کمترین جدایی زاویه ای را با هلال زیبای ماه خواهد داشت، اما شامگاه این روز و قبل از غروب ماه علاقه‌مندان آسمان شاهد هم‌نشینی بسیار زیبا هلال ماه با ناهید خواهند بود.

مرادی همچنین تصریح کرد: در نهایت آخرین پدیده نجومی سال ۱۳۹۶ و نخستین پدیده نجومی سال  ۱۳۹۷ هجری خورشیدی، قرار گرفتن خورشید در نقطه ای از آسمان است که به آن اعتدال بهاری می گوییم. البته این خورشید نیست که در آسمان جابه جا می شود، بلکه زمین است که به دور خورشید می گردد و اینطور به نظر می رسد خورشید در حال حرکت است.

وی ادامه داد: لحظه ورود خورشید به اعتدال بهاری در واقع همان لحظه تحویل سال، زمانی است که خورشید یک دور کامل خود دور زمین را تمام کرده است و دور جدیدی را آٰغاز می کند که این پدیده در تاریخ سه شنبه ۲۹ اسفند و در ساعت ۱۹:۴۵ رخ خواهد داد و فرا رسیدن سال جدید را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,557 بازدید

    0 نظر

    درج: 20 اسفند 1396

    توسط: bakhtiari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir