چند تصویر نجومی و زیبا

0
چند تصویر نجومی و زیبا
در تاریخ های معینی در فوریه، پدیده آبشار آتشین در هنگام غروب خورشید در پارک ملی یوسیمیتی مشاهده می شود، یعنی در راستای مسیر غروب خورشید. در لحظۀ درست، آبشار دم اسب از سایه های دیواره های شیب دار ال کاپیتان(El Capitan) جدا می شود اما هنوز با پرتوهای نور خورشید که بر روی صخره ها منعکس می شوند روشن می گردد و به آبشار یک ظاهر آتشین می دهد.
 
اگرچه از آبشار آتشین دم اسب به ندرت در هنگام غروب ماه در آسمان شب پر ستاره عکس برداری شده است. این آبشار آتشین در نور مهتاب درخشان تر می شود و حتی زمانی که آسمان صاف است و ماه درخشان در مسیر درست افق غربی واقع شده قابل رویت است. در این عکس از آبشار آتشین دم اسب، آسمان صاف است و ستاره ها می درخشند و ماه در ۹ می ۲۰۱۷ در حال غروب است.

 

آبشار آتشین

 
 
چه چیزی در پیرامون ستارگان معروف کمربند جبار وجود دارد؟ یک نگاه دقیق همه چیز را از سحابی تاریک تا خوشه های ستاره ای نشان می دهد. همگی آنها در دستۀ گسترده ای از حلقه های گازی در مجموعه بزرگترِ ابر مولکولی جبار جای گرفته اند. سه عدد از درخشان ترین ستاره ها که در سمت چپ تصویر ظاهر شده اند در واقع سه ستارۀ معروفی هستند که کمربند جبار را تشکیل داده اند. درست در پایین نطاق که پایین ترین ستاره از میان این سه ستاره است سحابی شعله قرار دارد؛ این سحابی با گاز هیدروژنِ برانگیخته می درخشد و مملو از رشته های گرد و غبار قهوه ای تیره است. درست در سمت راستِ ستاره نطاق سحابی سر اسب قرار دارد که یک تورفتگی تاریک شامل گرد و غبار متراکم است و شاید قابل تشخیص ترین شکل سحابی در آسمان باشد. ابر مولکولی تیره که تقریبأ ۱۵۰۰ سال نوری فاصله دارد تحت عنوان بارنارد ۳۳ فهرست بندی شده و در ابتدا رصد می شود زیرا دارای نور پس زمینه یک ستارۀ پرجرمِ مجاور به نام سیگما جبار است. سحابی سر اسب در طول چند میلیون سال بعدی شکل خود را به آرامی تغییر خواهد داد و در نهایت در اثر نور ستاره پر انرژی اش نابود می شود.

 

سحابی جبار

 
 
تصمیم می گیرید به صحرای کالاهاری در بوتسوانای آفریقا بروید. با چادر بیرون می روید، دوربینتان را تنظیم می کنید و به مدت طولانی در معرض زمین و آسمان قرار می گیرید. چه چیزی می بینید؟ علاوه بر مقدار زیادی گرد و غبار و درخت اقاقیا، ممکن است شگفتی های زیادی را در آسمان ببینید. این عکس از آسمان شب که در سپتامبر سال ۲۰۱۵ گرفته شده شامل کمان مرکزی ستارگان کهکشان راه شیری، خوشۀ ستارگان پروین، حلقۀ بارنارد و ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک است. اگرچه بیشتر اینها در آسمان صبح محو می شوند، اما به سرعت با یک خورشید گرفتگی ظاهر می شوند.

 

آسمان شب در صحرای کالاهاری

 
 
در حین شکار دنباله دارها در قرن هجدهم، شارل مسیه ستاره شناس فرانسوی فهرستی از چیزهایی تهیه کرد که دنباله دار نبودند. شماره ۲۷ یکی از موارد فهرست شده در این لیست معروف است. در حقیقت، ستاره شناسان قرن بیست و یکم آن را سحابی سیاره نما می نامند، اما سیاره هم نیست، اگرچه در یک تلسکوپ کوچک ظاهری گرد و شبیه به سیاره دارد. مسیه ۲۷ (M27) یک مثال عالی از سحابی نشری گازی است که یک ستارۀ خورشید مانند ایجاد کرده است. این نوع سحابی توسط سوخت هسته ای تمام شدۀ یک ستاره در حال مرگ ساخته می شود. اشکال سحابی حاصل پخش شدن لایه های خارجی ستاره در فضاست، درخشش مرئی نیز ناشی از اتم های برانگیختۀ ستاره در حال مرگ و نور فرابنفش نامرئی می باشد. این ابر گازی بین ستاره ای متقارن و زیبا که به سحابی دمبل معروف است بیش از ۲۵ سال نوری گستردگی دارد و حدود ۱۲۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد که در صورت فلکی روباهک واقع شده. این عکس رنگی چشم نواز با استفاده از تلسکوپ ۸٫۲ متری سوبارو ثبت شده است.

 

نمایی از سحابی مسیه

 
 
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,957 بازدید

    0 نظر

    درج: 20 خرداد 1396

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir