بعد از برخورد شهاب سنگ باید نگران بادهای کشنده بود

0
بعد از برخورد شهاب سنگ باید نگران بادهای کشنده بود
این سناریو را تصور کنید: در اخبار می شنوید که شهاب سنگی در حال برخورد با زمین است و شما فقط چند ساعت برای پیدا کردن مکانی برای پناه گرفتن وقت دارید. براساس مطالعات محققان در بریتانیا بهترین استفاده شما از زمان، نوشتن آگهی ترحیم خود با این عبارت خواهد بود :« کشته شده به وسیلۀ تند باد» زیرا برای اکثر مردم چیزی که از این واقعه مشاهده می کنند تندبادهای شدید و ویرانگر خواهد بود و نه خود اصابت شهاب سنگ!

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون میزان کشته های انسانی در سه سناریوی مختلف را محاسبه کردند: سناریوی اول که شهاب سنگ در اتمسفر منفجر شود، سناریوی دوم که شهاب سنگ به زمین اصابت کند و سناریوی آخر که شهاب سنگ به اقیانوس برخورد کند. در بررسی هر سه سناریو مشخص شد که بیشترین میزان مرگ و میر مربوط به تندبادهای شدید مشابه طوفانهای دریایی میباشد و نه عوامل دیگر مثل گرمای شدید حاصل از برخورد و یا سقوط تختخ سنگها و یا موج انفجار. هر چند اثرات کلی یک برخورد شهاب سنگی به اندازه ی شهاب سنگ، ترکیبات آن و سرعت نسبی آن نسبت به زمین بستگی دارد عوامل دیگری مانند مکان اصابت شهاب سنگ و جمعیتی که در معرض برخورد قرار دارند نیز در میزان مرگ و میر موثرند.

بنابراین دانشمندان در وضعیت های فرضی اثرات برخورد شهاب سنگ به مناطق مسکونی را مورد مطالعه قرار دادند. در یک سناریو اثرات انفجار شهاب سنگی ۵۰ متری در اتمسفر بر فراز دو شهر برلین و لندن با برخورد شهابسنگی ۲۰۰ متری به سطح زمین در این دو شهر مورد مقایسه قرار گرفت. سرعت شهاب سنگ ۲۰ کیلومتر بر ثانیه و زاویه برخورد ۴۵ درجه در نظر گرفته شد. نتایج بررسی ها هولناک بودند: کل مرگ و میر محاسبه شده در انفجار شهاب سنگ در اتمسفر ۱٫۲ میلیون کشته در برلین و ۲٫۸ میلیون کشته در لندن برآورد شد، در حالی که در مورد اصابت شهاب سنگ به زمین میزان کشته شدگان سه برابر بودند: ۲٫۵ میلیون کشته در برلین و ۸٫۸ میلیون کشته در لندن.

بررسی ها مشخص کرد که بیشتر مرگ و میرها ناشی از کوبیده شدن در اثر گردبادهای شدید بوده است: در مورد انفجار شهاب سنگ در اتمسفر حدود ۸۵ درصد مرگ و میرها نتیجه ی پرت شدن به اطراف یا ریزش ساختمانها و در مورد برخورد با سطح زمین نیمی از مرگ و میرها نتیجه ی بادهای شدید خواهد بود. اما اگر شما نگران سوختن در اثر گرمای حاصل از اصابت شهاب سنگ هستید یک چهارم مرگ و میرها ناشی از اثرات حرارتی در اطراف حفره ناشی از اصابت شهاب سنگ و یک چهارم دیگر از مرگ و میرها ناشی از موج انفجار خواهد بود و سقوط تخته سنگها با اختصاص حدود ۲ تا ۳ در صد مرگ و میرها کمتر ارزش نگران شدن دارند.

در سناریوی دیگری سقوط شهاب سنگ ۲۰۰ متری به اقیانوس در فواصل مختلفی از ساحل ریو دو ژانیرو در برزیل مورد بررسی قرار گرفت. همانطور که مطالعات قبلی نیز نشان میداد اصابت شهاب سنگ به اقیانوس نیز پایان خوشی نداشته و به سونامی های ویرانگری می انجامد. اما برای شهری مانند ریو شیب زمین های ساحلی مانند یک ضربه گیر در مقابل موج سونامی عمل می کند و همانطور هم که انتظار می رود هر چه فاصله ی سقوط شهاب سنگ از ساحل دورتر باشد مرگ و میرها کاهش خواهد یافت. اما دوباره تندباد عامل اصلی مرگ و میر خواهد بود.

در این سناریو در صورت اصابت شهاب سنگ به اقیانوس در فاصلۀ ۱۰۰ کیلومتری از ساحل حدود ۳۰ هزار برزیلی کشته خواهند شد که ۹۲ درصد کشته شدگان در اثر باد و مابقی در اثر سونامی خواهد بود. اگر شهاب سنگ نزدیکتر و مثلا در ۱۰ کیلومتری از ساحل به اقیانوس اصابت کند کلا ۱٫۴ میلیون کشته خواهیم داشت که ۶۰ درصد آن در نتیجه ی اثر باد و حدود یک سوم در اثر گرمای حاصل از اصابت خواهند مرد.

با همه این تفاسیر قبل از اینکه بخواهید برای ساخت یک پناهگاه سرمایه گذاری کنید در نظر داشته باشید که انتظار می رود شهاب سنگی در این ابعاد هر ۴۰ هزار سال یکبار با زمین برخورد کند یعنی اینکه ۰٫۰۱ درصد احتمال دارد که در قرن آینده شاهد چنین رویدادی باشیم. به گفتۀ کلمنز رامف از اعضای تیم:«بسیار محتمل تر است که شهاب سنگ به آب برخورد کند و حتی در صورت برخورد با زمین به احتمال زیاد به مناطق غیر مسکونی برخورد خواهد کرد.» بنابراین بهتر است امیدوار باشیم که به این زودی ها میزان دقت مدل سازی این محققین را از طریق مشاهده ی مستقیم تجربه نکنیم زیرا در صورت بروز چنین حوادثی هیچ کس آماده نخواهد بود. جزئیات بیشتر این پژوهش در وبسایت arXiv.org منتشر شده است.
 
منبع: bigbangpage.com
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,043 بازدید

    0 نظر

    درج: 14 اسفند 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir