ستاره ها هم عاشق می شوند

0
ستاره ها هم عاشق می شوند
به نظر می‌رسد که روز عشق تنها به زمینیان و حتی منظومه شمسی محدود نیست و در فضاهای ماورا نیز می‌توان ردپایی از آن را پیدا کرد. به گزارش ایسنا به نقل از تایم، ناسا روز گذشته از کشف یک ستاره دوردست "دارای ضربان قلب" توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر خبر داد. به گفته این سازمان فضایی، ستاره HAT-P-2 در فاصله 370 سال نوری از زمین دارای نوسانات شبیه ضربان است. جزئیات بیشتر در مورد این کشف در مجله Astrophysical منتشر شده است.
دانشمندان بر این باورند که رفتار عجیب ستاره مذکور در اثر نزدیک شدن یک سیاره فراخورشیدی موسوم به HAT-P-2b رخ می‌دهد که در دوره مداری 5.8 روزه گرد میزبانش می‌چرخد. یافته‌های ناسا نشان می‌دهد که این سیاره هر زمان به میزبان خود نزدیک می‌شود، با آن تعامل ایجاد می‌کند. اگر کشش گرانشی بین دو جسم باعث این نوسانات ضربان‌مانند شده باشد، یافته‌های جدید می‌تواند پیامدهای عمده‌ای در شیوه جستجو و بررسی سیارات فراخورشیدی توسط دانشمندان در آینده داشته باشد.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که سیارات می توانند تاثیر قابل توجهی بر روی فرآیندهای فیزیکی عامل در ستاره میزبان داشته باشند. نیکول لویس، از مولفان این تحقیق و ستاره‌شناس موسسه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور در بیانیه‌ای اظهار کرد: ما این رصدها را برای ارائه دیدگاه دقیق‌تر از گردش جوی سیاره HAT-P-2b انجام دادیم. کشف نوسانات دور از انتظار بود اما قطعه دیگری را به پازل چگونگی تکامل این سیستم افزوده است. لویس و همکارانش شگفت‌زده شدند وقتی مشاهده کردند سیاره کوچکی مانند HAT-P-2b می‌تواند چنین تاثیر بر ستاره بسیار بزرگتر میزبانش بگذارد.

اگرچه جرم این سیاره هشت برابر سیاره مشتری است، ستاره میزبانش حدود 100 برابر بزرگتر از آن است. محققان می‌گویند که این کشف نشان می‌دهد درک کنونی در مورد تعاملات ستاره-سیاره ناقص است و باید مطالب بیشتری از بررسی ستارگان میزبان‌های شبیه این آموخت.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,841 بازدید

    0 نظر

    درج: 27 بهمن 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir