روشی جدید برای کشف سالانه ۱۰ سیاهچاله

روشی جدید برای کشف سالانه ۱۰ سیاهچاله
گروهی از ستاره‌شناسان با کمک منصور کرمی، دانشجوی دکترای دانشگاه واترلو موفق به طراحی روشی جدید شده‌اند که به شناسایی ۱۰ سیاهچاله در سال کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از زی‌نیوز، روش جدید طی دو سال تعداد سیاهچاله‌های شناخته‌ شده کنونی را دو برابر کرده و طی حدود یک دهه به کشف جزئیات بیشتر در مورد تاریخچه آنها کمک خواهد کرد.

به گفته محققان، در ۱۰ سال آینده به اندازه کافی اطلاعات در مورد سیاهچاله‌ها در اختیار محققان قرار خواهد گرفت تا از لحاظ آماری به بررسی ویژگی این اجسام مرموز فضایی بپردازند. این اطلاعات به بررسی بهتر جرم ستاره‌ای سیاهچاله‌ها در مراحل مختلفی که گاهی تا میلیاردها سال گسترش می‌یابد، خواهد پرداخت.

روش جدید محققان در حوزه‌های نوظهور اخترشناسی امواج گرانشی و شیوه جستجو برای سیاهچاله‌ها و سایر اجسام تاریک در فضا کاربرد خواهد داشت.

این تحقیق که در مجله Astrophysical منتشر شده، با ترکیب دو ابزار ستاره‌شناسی استاندارد مورد استفاده امروزی یعنی ریزهمگرایی و تداخل‌سنجی موج رادیویی به معرفی رویکرد جسورانه‌تری برای شناسایی و بررسی سیاهچاله‌ها در تعداد زیاد و به شکل سیستم پرداخته است.

اگرچه اطلاعات اندکی در مورد عملکرد درونی سیاهچاله‌ها در دست است، نقش جدایی‌ناپذیر آن‌ها در چرخه حیات ستارگان و تنظیم گسترش کهکشان‌ها کاملا شناخته‌ شده است.

اوایل سال جاری، تیم رصدخانه تداخل‌سنج لیزری امواج گرانشی(لیگو) برای نخستین بار توانست شواهد مستقیمی از وجود سیاهچاله‌ها را در زمان کشف امواج گرانشی در اثر برخورد دو سیاهچاله ارائه کند.

زمانی که جسمی تاریک مانند سیاهچاله از میان زمین و یک منبع نور دیگر می‌گذرد، ریزهمگرایی گرانشی رخ می‌دهد. محققان با استفاده از امواج رادیویی برای ثبت چند تصویر از رویداد ریزهمگرایی در زمان واقعی استفاده کردند.

منصور کرمی، دانش‌آموخته دانشگاههای تهران و صنعتی شریف و دانشجوی دکترای دانشگاه واترلو اظهار کرد: وقتی با استفاده از یک تلسکوپ رادیویی به این رویداد نگاه کنید، در واقع می‌توانید چند تصویر را بطور جداگانه ببینید. این امر به ما کمک کرد تا انواع مختلف پارامتر از جمله جرم جسم، فاصله و سرعت آن را استخراج کنیم.