پایان ماموریت روزتا پس از 12 سال

0
پایان ماموریت روزتا پس از 12 سال
 ماموریت تاریخی روزتا که برای نخستین بار با یک دنباله‌دار دیدار کرده بود، طی یک خودکشی کنترل شده پس از دو سال با سقوط بر سطح 67P/Churyumov–Gerasimenko پایان یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، پایان این ماموریت در ساعت 11:19 به وقت گرینویچ با از دست رفتن سیگنال کاوشگر روزتا در اثر برخورد با دنباله‌دار توسط مرکز کنترل آژانس فضایی اروپا تائید شد.

این کاوشگر در آخرین مانور خود تا ارتفاع 19 کیلومتری دنباله‌دار پائین آمد و یک منطقه بر روی تپه‌ای کوچک ر ا برای سقوط هدف قرار داد. روزتا در زمان پایان دادن به عمر خود، تصاویر و اطلاعات زیادی را در اختیار دانشمندان قرار داد.

این ماموریت در سال 2004 آغاز شد و روزتا در سال 2014 به نزدیکی دنباله‌دار 67P رسید. طی این ماموریت یک فرودگر بنام فیلائه برای نخستین بار بر روی سطح دنباله‌دار ارسال شد که البته به دلیل پرتاب شدن‌های زیاد، ‌در محل نامناسب و در زیر سایه قرار گرفت و در نتیجه، دیگر مدت زیادی فعال نماند.

 
 
 
تصویر روزتا از 67P در فاصله 15.5 کیلومتری
روزتا در مارس 2004 به فضا پرتاب شد تا یک دنباله‌دار سیب‌زمینی شکل را بررسی کند. این کاوشگر در اوت 2014 به دنباله‌دار 67P رسید و فرودگر فیلائه را برای بررسی بیشتر سطح این جسم روی آن پائین آورد. البته این فرودگر به دلیل فرود سخت خود بر سطح دنباله‌دار، نتوانست مدت زیادی به کار خود ادامه دهد و انرژی آن پس قرار گرفتن در سایه یک سنگ و عدم دسترسی سلول‌های خورشیدی آن به نور خورشید پایان یافت.

 
 
 
روزتا 5.8 کیلومتر تا مرگ!
به گفته دانشمندان آژانس فضایی اروپا، روزتا به این دلیل به ماموریت خود پایان داد که با دور شدن فضاپیما از خورشید، با کاهش انرژی روبرو شده و ابزار آن دیگر کاربردی نخواهند داشت. این کاوشگر از 11 ابزار علمی برخوردار است که اطلاعات ارزشمندی را برای دانشمندان در زمین ارائه کرده‌اند.
 
روزتا نخستین ماموریت زمینی بود که توانست به نزدیکی یک دنباله‌دار آمده و یک فرودگر را به سطح آن بفرستد. فرودگر فیلائه نیز نخستین تصاویر و اطلاعات ارزشمندی از سطح یک دنباله‌دار را برای دانشمندان ارسال کرد.

این کاوشگر از زمان رسیدن به دنباله‌دار، 116 هزار تصویر حاصل از 12 سال پیگیری آن به زمین فرستاده و به نمایش شکل، ترکیبات و تغییرات آن در مواجهه با تابش خورشید پرداخته است.

به گفته آژانس فضایی اروپا،‌ به دلیل مسافت بین ماموریت روزتا و زمین،‌ سیگنال پایان یافتن این ماموریت 40 دقیقه پس از وقوع آن تایید خواهد شد. این کاوشگر در مانور نهایی خود تا ارتفاع 20 کیلومتری دنباله‌دار پایین خواهد آمد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,247 بازدید

    0 نظر

    درج: 12 مهر 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir