کاوشگر اروپایی دو ماه دیگر روی مریخ فرود می‌آید

0
کاوشگر اروپایی دو ماه دیگر روی مریخ فرود می‌آید
سازمان فضایی اروپا (ESA) می‌خواهد ماژول «شیاپارلی» (Schiaparelli) را در ماه اکتبر روی سیاره‌ی سرخ فرود بیاورد. این تصویر جدید بیابانی را روی مریخ نشان می‌دهد که سازمان فضایی اروپا می‌خواهد ماژول شیاپارلی را در آنجا بنشاند. این اولین تلاش اروپایی‌ها برای فرود آوردن یک مریخ‌نشین روی این سیاره از سال ۲۰۰۳ است. این سازمان در سال ۲۰۰۳ فضاپیمای «بیگل ۲» (Beagle) را می‌خواست فرود بیاورد که این پروژه با شکست مواجه شد. شیاپارلی بخشی از پروژه «اگزومارس» (ExoMars) اروپا است.

این منقطه مریخ که با نام «فلاته‌ی نیم‌روز» شناخته می‌شود نسبتا تخت است به همین دلیل می‌تواند برای فرود امن و بی‌خطر باشد. این منطقه به خوبی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و شواهد خوبی نشان می‌دهد حاکی از اینکه زمانی با آب پوشیده شده بود. در این منطقه رسوب‌ خاک رس و سولفات وجود دارد که احتمالا در حضور آب تشکیل شده‌اند. همچنین تعدادی کانال وجود دارد که توسط آب حفر شده‌اند.

شیاپارلی عمدتا با هدف آزمایش ورود به اتمسفر، پایین آمدن و نشستن بر مریخ طراحی شده، اما به تعدادی حسگر هم مجهز است. این دستگاه در اصل ایستگاه هواشناسی مریخ برای اروپا خواهد بود و اطلاعات مهم درباره عوامل موثر در پیدایش طوفان‌های شن ارسال می‌کند.

این دستگاه باید سریع کار کند چون هیچ پنل خورشیدی ندارد و فقط می‌تواند از ذخیره باتری استفاده کند. باتری شیاپارلی بین دو تا هشت روز مریخی ذخیره انرژی دارد. سفینه‌ی فضایی که شیاپارلی بر آن سوار است Trace Gas Orbiter نام دارد.

این فضاپیما در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۱۶ پرتاب شد و در ماه اکتبر وارد مدار مریخ می‌شود و مطالعه‌ی جامعش درباره اتمسفر این سیاره را آغاز می‌کند. ماموریت آن هم حداقل تا سال ۲۰۲۲ ادامه دارد.

ماسا در دهه‌های اخیر در تحقیقاشت برای حیات روی مریخ محتاط بوده است. این سازمان تصمیم گرفته تا به جستجو برای آثاری از وجود آب در گذشته و حال حاضر روی مریخ تمرکز کند. اما پروژه «اگزومارس» سازمان فضایی اروپا جسورانه‌تر است. آنها می‌خواهند به دنبال آثار حیات بگردند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,180 بازدید

    0 نظر

    درج: 25 مرداد 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir