تصاویر زیبای نجومی

+2
تصاویر زیبای نجومی

  دو تا از پرنورترین اجرامی که در آسمان می‌بینید، سیاره‌های مریخ و زحل هستند که انگار به شاخه‌های درخت متصل شده‌اند ولی در حقیقت میلیون‌ها و میلیاردها کیلومتر با ما فاصله دارند. این سیاره‌ها تقریبا همزمان با زمین در ۴٫۵ میلیارد سال پیش تشکیل شدند. ولی قدیمی‌ترین چیزی که می‌توان در این عکس دید، نوار راه‌شیری است. راه‌شیری تقریبا ۹ میلیارد سال عمر دارد. 

 

 

تصاویر زیبای نجومی

  

دم غباری آن که به بالا-سمت چپ رفته را به خوبی می‌توان دید. دم یونی آن هم که خیلی کم نورتر است به صورت افقی در سمت راست هسته‌ی دنباله‌دار دیده می‌شود. در پایین سمت چپ عکس می‌توان ستاره‌ی یوتا حوت جنوبی را دید. این ستاره از قدر ۴ می‌درخشد و به راحتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. 

 

تصاویر زیبای نجومی

  

در مرکز این کهکشان بزرگ یک سیاه‌چاله‌ی فوق‌العاده عظیم با جرم معادل ۱۰ میلیون برابر خورشید قرار دارد. این سیاه‌چاله‌ی بزرگ ستاره‌های اطراف را به سرعت می‌بلعد و دور آن حجم عظیمی از پلاسمای داغ گردش می‌کند. پلاسمای داغی که منجر به تابش قدرتمند پرتوی ایکس می‌شود. این کهکشان از میلیاردها ستاره تشکیل شده و این ستاره‌ها در حرکتی مارپیچی حول مرکز گردش می‌کنند. کهکشان NGC 6814 در صورت فلکی عقاب قرار گرفته است.

 

تصاویر زیبای نجومی

  

ابرهای سیروس از جمله مرتفع‌ترین ابرها هستند و معمولا آن‌قدر نازک‌اند که می‌توان ستاره‌های آسمان شب را از درون آن‌ها دید. این ابرها معمولا بر اثر رطوبت منتشر شده برفراز ابرهای طوفانی تشکیل می‌شوند و ممکن است نشانه‌ی تغییرات شدید وضعیت هوا باشند. ابرهای سیروس به جز زمین در سیاره‌های دیگر مثل مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، نپتون و حتی قمر تایتان زحل هم دیده شده‌اند. عکسی که می‌بینید دو روز پیش در پاریس و از پنجره‌ی یک آپارتمان گرفته شده است.

  

 

تصاویر زیبای نجومی

  

  در این تصویر که در جنوب انتاریو گرفته شده، کهکشان‌مان را بر فراز آب‌های گرم و آرام یک دریاچه می‌بینیم. شاید در نگاه اول تصور کنید که این نورهای درخشان، سوسوی ماهواره‌ها، برق شهاب‌ها باشد. اما در واقع این نورهای درخشان رد پرواز کرم‌های شب‌تاب است که در مقابل دوربین عکاس می‌رقصند.
 

تصاویر زیبای نجومی

  

در جنوب ستاره‌ی پر نور قلب‌العقرب و در انتهای صورت فلکی کژدم، سحابی گسیلی IC 4628، معروف به «سحابی میگو» (The Prawn Nebula) واقع شده. سحابی‌های گسیلشی از گازهای یونیزه تشکیل شده‌اند که رنگ‌های مختلفی از نور را ساطع می‌کنند. منشا اصلی یونیزه شدن، فوتون‌های پرانرژی هستند که از ستاره‌های داغ ساطع می‌شوند. این سحابی با میلیون‌های ستاره‌ی عظیم و داغ و جوان، نور نامرئی فرابنفش را تشعشع می‌‌‌کند. در نتیجه‌ی آن، الکترون‌ها از اتم‌ها جدا می‌شوند. در نهایت الکترون‌ها با اتم‌ها مجددا ترکیب می‌شوند و درخشش قابل مشاهده‌ی این سحابی را ایجاد می‌کنند. این سحابی ۶۰۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد و قطر آن ۲۵۰ سال نوری است.
 

 

تصاویر زیبای نجومی

 

شفق‌های قطبی یا همان نورهای شمال نمایی آشنا در آسمان شب روستای «راینه» در جزایر لوفوتن نروژ هستند. در این عکس می‌توان نور چراغ‌های ساحل را در پایین دید و شفق قطبی که مثل یک روح برفراز این منظره سرگردان است را در بالا مشاهده کرد. این عکس در مسابقه‌ی عکاسی از آسمان شب «توآن» (TWAN) برنده‌ی جایزه‌ی اول شد. این مسابقه در دو بخش زیبایی آسمان و مبارزه با آلودگی نوری برگزار می‌شود و این عکس از بین ۹۰۰ عکس دیگر به عنوان برنده‌ی کلی انتخاب شد. 
 

تصاویر زیبای نجومی


اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,839 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 مرداد 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir