آیا قمرهای مریخ فوبوس و دیموس از یک ماه خرد شده دیگر به

0
آیا قمرهای مریخ فوبوس و دیموس از یک ماه خرد شده دیگر به دنیا آمده اند؟
یک مطالعه جدید نشان می دهد که قمرهای مریخ ، فوبوس و دیموس ممکن است هر دو از بقایای یک ماه بزرگتر که زمانی به دور سیاره سرخ می چرخیدند ، برخاسته باشند.

منشا فوبوس و دیموس هنوز نامشخص است. در حالی که اشکال ناخوشایند و سطح شکاف خورده آنها نشان می دهد سیارکهایی هستند که توسط نیروی جاذبه مریخ اسیر شده اند ، تحقیقات قبلی این سناریو را به دلیل مدارهای تقریباً دایره ای ماهها به دور استوا سیاره سرخ زیر سال می برد. اگر این قمرها واقعاً سیارک دستگیر شده باشند ، شبیه سازی های رایانه ای نشان می دهد که احتمالاً مدارهای نامنظم تری دارند.

به همین ترتیب ، محققان ایده دیگری را نیز ارائه داده اند: فوبوس و دیموس می توانستند از یک دیسک سنگ و گرد و غبار تشکیل شده باشند که ممکن است یکبار به دور یک مریخ تازه متولد شده باشد. با این حال ، این سناریو به خودی خود با چندین چالش روبرو است.

به عنوان مثال ، برای تشکیل دو قمر به این اندازه و فاصله از مریخ ، مطالعات قبلی وجود یک دیسک بزرگ را پیشنهاد کرده اند. امیرحسین باقری ، نویسنده اصلی این تحقیق ، محقق علوم سیاره ای در انستیتوی فناوری فدرال سوئیس در زوریخ ، به اسپیس گفت: "با توجه به چنین دیسکی ، تشکیل" یک ماه بزرگتر بسیار شبیه ماه زمین است ". کام

 

 
 

 


علاوه بر این ، مطالعات قبلی نشان می دهد که چنین قرص ماه ممکن است در اثر برخورد کیهانی ایجاد شده است که حوضه غول پیکر Borealis را در مناطق پست شمال مریخ ایجاد می کند ، که دو پنجم سطح سیاره سرخ را پوشش می دهد. باقری خاطرنشان کرد که تصور می شود تاثیری که حوضه در آن شکل گرفته در مراحل اولیه شکل گیری منظومه شمسی رخ داده است. وی گفت: "اگر فوبوس با توجه به آنچه محققان از مدار آن می دانند قدیمی بود ، حتما قبلاً روی مریخ فرود آمده بود و ما الان نمی توانستیم آن را ببینیم." 

اکنون باقری و همکارانش احتمال جدیدی را مطرح می کنند - اینکه فوبوس و دیموس هر دو از بقایای یک ماه خرد شده نشأت گرفته اند.

دانشمندان آخرین داده های مربوط به مریخ ، فوبوس و دیموس ، از جمله داده های لرزه ای مریخی از ناوشکن InSight ناسا را که هم اکنون در سیاره سرخ کار می کند ، تجزیه و تحلیل کردند تا ببینند که این اجسام ممکن است در طول زمان تکامل یافته باشند. آنها دریافتند كه مدارهای قمرها ممكن است به تازگی از 1 تا 2/7 میلیارد سال قبل با هم تلاقی داشته باشند و این نشان می دهد كه مولد آنها یك ماه بزرگتر بوده كه احتمالاً به دلیل یك ضربه عظیم از هم پاشیده است. 

باقری گفت: "من فکر می کنم که مریخ قبلاً یک ماه بزرگتر داشت که یکی از اجسام زیادی که به سمت آن هجوم آورده بود ، مورد اصابت قرار گرفت ، کاملاً هیجان انگیز و شگفت آور است."

بقایای باقی مانده از این برخورد می توانست در سیاره سرخ باریده شود. باقری گفت: "سطح مریخ دارای دهانه های برخوردی است و تخمین زده می شود که بسیاری از آنها در دوره زمانی که ما برای رویداد اختلال در ماه قبل محاسبه می کنیم دارای سن هستند."

دانشمندان متذکر شدند که در حالی که دیموس بسیار آرام از مریخ خارج می شود ، فوبوس همچنان به مارپیچ به سمت سیاره سرخ ادامه می دهد. آنها اظهار داشتند که احتمالاً با مریخ برخورد می کند یا در اثر کشش گرانشی طی 39 میلیون سال از هم می پاشد.

باقری گفت ، تحقیقات آینده می توانند با بررسی دقیق Phobos و Deimos درباره این ماه نظری اطلاعات بیشتری کسب کنند. وی خاطرنشان کرد که ممکن است بینش های جدیدی از ماموریت اکتشافی ماه های مریخی آژانس فضایی ژاپن حاصل شود که هدف آن جمع آوری نمونه هایی از فوبوس است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,076 بازدید

    0 نظر

    درج: 6 اسفند 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir