دانشمندان قطعات شهاب سنگ قدیمی تر از منظومه شمسی را یافتند

0
دانشمندان قطعات شهاب سنگ قدیمی تر از منظومه شمسی را یافتند
برخی از دانه های باستان ممکن است در اثر رونق ستارگان تشکیل شده در کهکشان راه شیری حدود هفت میلیارد سال پیش ایجاد شده باشد.
دانشمندان در تکه هایی از یک شهاب سنگ دانه های معدنی بسیار کمی پیدا کرده اند که قدیمی تر از خورشید و منظومه شمسی است که حدود 4.6 میلیارد سال پیش تشکیل شده است. محققان دریافتند برخی از این "دانه های پیش چشم" بین پنج تا هفت میلیارد سال قدمت دارند و آنها را به قدیمی ترین مواد شناخته شده روی زمین تبدیل می کنند.

دانه ها در ابتدا از فضای خارج شده از ستاره های بالغ که در غبار متراکم شده اند ، در فضای بین ستاره ای تشکیل می شوند. محققانی که این غلات را شناسایی کردند ، فکر می کنند بسیاری از آنها به احتمال زیاد در پی رونق تشکیل ستاره هایی که راه شیری حدود هفت میلیارد سال پیش تجربه کرده است ، ایجاد شده اند. در صورت تأیید ، یافته جدید نشان می دهد که محققان می توانند شهاب سنگ ها را برای درک بهتر تاریخ تشکیل ستاره در کهکشان ما مطالعه کنند.
وقتی ستاره های کوچک تا متوسط (از تقریباً 0.5 تا 5 برابر جرم خورشید) به پایان زندگی خود نزدیک می شوند ، آنها به ستاره های غول پیکر قرمز گسترش می یابند و لایه های بیرونی خود را منفجر می کنند. این منجر به ایجاد ابرهای زیبا و در حال انبساطی از مواد می شود که منجمان آنها را سحابی های سیاره ای می نامند.

 

 
 

 



سحابی Egg ، ابری از ماده که از یک ستاره بالغ منفجر شده است ، دارای گرد و غبار بزرگی است که ممکن است مانند مواد معدنی کاربید سیلیکون باشد که در شهاب سنگ ها یافت می شود.

با گذشت زمان ، مواد موجود در این سحابی های سیاره ای خنک شده و به صورت دانه های گرد و غبار و مواد معدنی متراکم می شوند. برخی از این دانه ها سپس در انبوهی از گازهای میان ستاره ای گنجانده می شوند و به تشکیل نسل های جدید ستاره ها ، سیارات ، سیارک ها و غیره کمک می کنند.

هر دانه پیش آگهی ای که در زمان تشکیل زمین وجود داشته باشد ، اکنون مدتهاست که از بین رفته است و توسط فرایندهای زمین شناسی سیاره ما مانند آتشفشان ها و تکتونیک صفحه تغییر کرده است. اما شهاب سنگ هایی که از سنگ های فضایی به زمین می افتند این کپسول های زمان کیهانی را حفظ می کنند.

از زمانی که محققان در سال 1987 پیدا کردن دانه های پیش دبستانی را در شهاب سنگ ها آغاز کردند ، آنها این آثار باستانی را مورد بررسی قرار دادند تا بفهمند چند ساله هستند و از کجا آمده اند.


پیوند به ستاره ها
در این جدیدترین تحقیق ، تیمی از محققان به سرپرستی کیهان شناس ، فیلیپ هک ، از موزه فیلد در شیکاگو ، 50 دانه پیش غنی حاوی ماده معدنی به نام کاربید سیلیکون را تجزیه و تحلیل کردند. این نمونه ها از شهاب سنگ معروف مورچیسون تهیه شده اند که در سال 1969 در استرالیا به زمین سقوط کرد.

 

 
 

 




وقتی ذرات ریز و پرانرژی به نام پرتوهای کیهانی از فضا عبور می کنند ، می توانند مانند گلوله های کوچک فضایی به مواد معدنی درون سنگ برخورد کنند. این به نوبه خود باعث می شود که برخی از اتمهای سیلیسیم و کربن موجود در این مواد معدنی به عناصر دیگری مانند هلیوم و نئون تقسیم شوند.

با اندازه گیری اینکه چه تعداد از این مواد معدنی از شهاب سنگ مورسیسون به هلیوم و نئون تبدیل شده اند ، محققان توانستند تعیین کنند که چه مدت در معرض پرتوهای کیهانی قرار گرفته اند و بنابراین ، قدمت آنها چقدر است.

محققان دریافتند که سن دانه های سیلیکون کاربید مورد مطالعه آنها از تقریباً سن خورشید تا حدود سه میلیارد سال مسن تر است. بیشتر این دانه ها در جوان تر بودند ، هرچند ⁠ - فقط چهار میلیون تا 300 میلیون سال از خورشید پیرترند. هک و تیم او فکر می کنند که فراوانی این دانه های پیش presolalar نسبتاً جوان می تواند دلیل دیگری باشد بر اینکه کهکشان راه شیری حدود هفت میلیارد سال پیش دچار انفجار در شکل گیری ستاره شده است.

از طریق روش های دیگر ، ستاره شناسان به سرنخ هایی پی بردند که راه شیری احتمالاً تشکیل ستاره را بیش از میانگین حدود هفت میلیارد سال پیش تجربه کرده است. هک گفت ، اگر شما زمانی را در نظر بگیرید که این ستاره ها به غول های قرمز و سحابی های سیاره تبدیل شده اند ، باید دانه های گردوغباری که میلیون ها سال قبل از تشکیل خورشید تشکیل شده اند ، افزایش یابد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    788 بازدید

    0 نظر

    درج: 7 دی 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir