ناسا برنامه خود را برای مأموریت مریخ یخ نگار تنظیم می کند

0
ناسا برنامه خود را برای مأموریت مریخ یخ نگار تنظیم می کند
هنگامی که دولت دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایالات متحده درخواست بودجه ناسا را برای این سال مالی در ماه فوریه ارائه داد ، این اسناد برای دانشمندان سیاره ای تعجب آور بود: اعلام یک ماموریت جدید با نام نقشه بردار یخی مریخ(Mars Ice Mapper).

اما اسناد درخواست بودجه مملو از جزئیات ماموریت نیست و ناسا در مورد پروژه جدید سکوت کرده است ، بنابراین درک داستان نقشه بردار یخی مریخ دشوار بوده است. جزئیات کمیاب است ، اما مقامات ناسا در جلسه ای که ماه گذشته برگزار شد ، کمی بیشتر در مورد ریشه ها و اهداف این مأموریت آگاهی یافتند و نقشه بردار یخی مریخ را تلاشی برای استفاده از یک فرصت خاص و غیرمنتظره با پیامدهای زیادی از اولویت های ناسا دانستند.

لوری گلیز ، مدیر بخش علوم سیاره آژانس ، در جلسه کمیته مشاوره علوم سیاره ناسا که در تاریخ 30 نوامبر برگزار شد ، گفت: "یخ نگاشت مریخ از اهداف سطح آژانس ناسا نشأت می گیرد." تمرکز بر نیاز و بنابراین یک نیاز ، نه تنها برای ارزش علمی ، بلکه همچنین برای آماده سازی برای اکتشاف انسان ".

 

 
 

 


لایه های بالایی دی اکسید کربن منجمد ذوب شده اند تا لایه های یخ آب یخ زده در قطب جنوب مریخ را در این تصویر گرفته شده توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا نشان دهند.

و ناسا خوش شانس شد: آژانس فضایی کانادا (CSA) فاش کرد که علاقه مند است یک ابزار رادار با دیافراگم مصنوعی به مدارگرد مریخ ارائه دهد. این فناوری با استفاده از آنتن متحرک و هندسه پیچیده ، نقشه های مفصلی را نشان می دهد که فعالیت زمین شناسی و تغییرات محیطی را از دیگر ویژگی های آن نشان می دهد.

چنین ابزاری اولین توانایی راداری در مدار سیاره سرخ نخواهد بود: هم فضاپیمای اروپایی مریخ Express و هم شناسایی مدارگرد مریخ ،ناسا ابزارهای راداری کم عمقی را حمل می کنند. و به ویژه ناهید پیش از این هدف ابزارهای رادار دیافراگم مصنوعی بوده است ، زیرا جو ضخیم آن مطالعه سطح از فاصله را دشوار می کند.

گلایز گفت: "ناسا در حال حاضر در تلاش است تا چارچوبی را برای ایجاد مشاركت های تجاری بالقوه بین المللی برای اجرای نقشه یخی مریخ به عنوان بخشی از برنامه آژانس ایجاد كند." "ما باید کسانی را شناسایی می کردیم تا درک کنیم معماری ماموریت واقعاً چگونه است."

معاون مدیر Glaze ، اریک ایانسون ، در همان سخنرانی با جزئیات بیشتری در مورد این مأموریت صحبت کرد و خاطرنشان کرد که علاوه بر CSA ، شرکای بین المللی در مکالمه Mapper Ice Mappe شامل آژانس کاوش هوافضا ژاپن (JAXA) و آژانس فضایی ایتالیا هستند ASI) ، و این مأموریت می تواند یک پرتاب را از اوایل سال 2026 هدف قرار دهد.

یانسون گفت که این جدول زمانی برای اولویت های آژانس حیاتی است. وی گفت: "یافتن یخ های زمینی قابل دسترسی ، یک منبع مهم در محل برای اکتشاف است و واقعاً به شما در اطلاع رسانی بهترین مکان ها برای فرود در مریخ کمک خواهد کرد." "اگر در اواسط دهه 2030 برای اکتشاف انسان برنامه ریزی می کنیم ، باید از اواسط دهه 2020 اطلاعاتی را در مورد مکان های مورد نظر برای این ماموریت های آینده شروع کنیم."

 

 
 

 



مأموریت بعدی مریخ ناسا ، مریخ نوردی که Perseverance لقب گرفته است ، در ماه فوریه در سیاره سرخ فرود خواهد آمد ، اما اقدامات بعدی آژانس هنوز تا حدودی ناآرام است. ناسا و همتای اروپایی آن قصد دارند یک کمپین چند فضاپیمایی را برای واکشی نمونه هایی که توسط Perseverance ذخیره شده است در اواخر دهه 2020 آغاز کنند ، اما این تلاش به اقتضای سلف خود خواهد بود. و فراتر از کار برگشت نمونه ، قبل از Ice Mapper ، دستور کار ناسا برای مریخ ناشناخته بود.
اگر در اواخر این دهه مریخ یخ نگاشت مطالعه سیاره سرخ را آغاز کند ، این مأموریت ضمن ارائه اطلاعات ارزشمند به دانشمندان و بازدیدکنندگان احتمالی مریخ ، این خلا را پر خواهد کرد. ایانسون گفت: "مطالعات زیادی انجام شده است که یخ های نزدیک سطح - یعنی 10 متر بالای [33 فوت] را شناسایی کرده اند: "این می تواند چیزهای زیادی در مورد نجوم شناسی ، زمین شناسی و تاریخ آب و هوا و فرآیندهای مدرن به ما بگوید."

علاوه بر ماهواره نقشه برداری از یخ ، این ماموریت می تواند ماهواره های ارتباطی جدید ساخته شده توسط شرکت های تجاری را به مدار مریخ سوق دهد. یانسون افزود ، این همراهان برای موفقیت خود یخساز یخی مریخ نیازی به موفقیت نخواهند داشت ، اما به طور كلی كمبود پشتیبانی ارتباطی برای مأموریت های مریخ را برطرف می كنند و پروژه ای است كه آژانس معتقد است شرکای تجاری آن را مورد علاقه قرار می دهد.
"مفهوم اساسی این است که یک فضاپیمای شناسایی رادار با دیافراگم دیافراگم وجود دارد که در یک مدار قطبی مریخ کم پرواز خواهد کرد ، اما همچنین به طور بالقوه برای صورت فلکی ماهواره های رله متصل به هم متصل در اطراف مریخ ، در مدار استوایی با ارتفاع زیاد ، برنامه ریزی شده است." یانسون گفت "این فرصتی خواهد بود که نه تنها برای Ice Mapper بلکه برای منابع دیگری که در حال حاضر در مریخ هستند ، دارایی های عالی خوبی نیز فراهم کنیم."  


 
 

 



Glaze و Ianson با جزئیات بیشتری در موضوع ارتباطات مریخ فرو نرفتند ، اما این منطقه ای است که منابع در آن کم است - و اگر قطعه دیگری از همان درخواست بودجه که از نقشه بردار یخی مریخ رونمایی کرد ، وجود داشته باشد ، هنوز می تواند کمیاب شود. در همان سند ، دولت ترامپ پیشنهاد قطع بودجه مریخ ادیسه 2001 را که علاوه بر انجام کارهای علمی خود ، به عنوان یک ماهواره رله برای مأموریت های سطحی ناسا ، خدمت می کند ، پیشنهاد کرد.
با وجود عدم اطمینان ادامه دار ، روند برنامه ریزی ماموریت هنوز سریعتر از روند بودجه ریزی است که برای اولین بار نقشه بردار یخی مریخ را به صحنه آورد. درخواست بودجه منتشر شده در فوریه مربوط به سال مالی 2021 بود که از اول اکتبر آغاز شد.



اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    615 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 دی 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir