ناسا مسافران احتمالی به ماه را برگزید

+1
ناسا مسافران احتمالی به ماه را برگزید

پس از گذشت حدود نیم‌قرن از آخرین فرود روی کره ماه، ناسا که مجددا قصد بازگشت به ماه را دارد، نام ۱۸ فضانورد را برای مأموریت‌های آرتمیس به ماه اعلام کرد.

ناسا رسما اسامی ۱۸ فضانورد، ۹ فضانورد زن و ۹ مرد را برای شروع آموزش‌ها جهت مأموریت‌های آتی آرتمیس اعلام کرد. دو تن از فضانوردانی که قرار است به ماه سفر کنند نیز از بین همین فضانوردان برگزیده خواهند شد. از این جهت، بالاخره دستکم می‌دانیم چه کسانی ممکن است بعد از نیم قرن دوباره پای انسان را به ماه باز کنند.

اعلام اسامی فضانوردان در پایان جلسه دو ساعته شورای ملی فضایی آمریکا انجام گرفت. ریاست این شورا برعهده مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور است. این جلسه در مرکز فضایی کندی برگزار شد،‌ جایی که موشک مشهور ساترن ۵ که زمانی فضانوردان را به ماه برده، به نمایش گذاشته شده است. پنس پس از قرائت اسامی فضانوردان و استقبال از پنج تن از فضانوردان کادر آرتمیس که در مرکز فضایی حضور پیدا کرده بودند، رو به حضار گفت: «حقیقتا معرکه است که فکر کنیم نام مرد بعدی و اولین زنی که به ماه سفر می‌کنند در میان فهرستی است که همین حالا خواندیم و ممکن است [مسافران آتی ماه] همین حالا در همین اتاق در میان ما ایستاده باشند.»

مایک پنس جلسه شورای ملی فضایی را با اشاره به درگذشت، چاک ییگر، خلبان بازنشسته آغاز کرد که روز دوشنبه در سن ۹۷ سالگی دار فانی را وداع گفت. ییگر که سرتیپ بازنشسته نیروی هوایی بود، در سال ۱۹۴۷ توانسته بود طی پروازی با هواپیمای بِل مدل ایکس-۱ برای نخستین بار در تاریخ دیوار صوتی را بشکند. پنس در ادامه گفت: «[جلسه] امروز را با گرامیداشت یاد یکی از قهرمان بزرگ گذشته آغاز کردیم. فضانوردان مأموریت‌های آرتمیس، قهرمانان اکتشافات فضایی آمریکا در آینده هستند.»

ناسا هم‌اکنون در آخرین مراحل آزمایش اولین موشک سامانه پرتاب فضایی (SLS) در می‌سی‌سی‌پی قرار دارد. این موشک قدرتمند پس از آنکه بوستر عظیم‌الجثه‌اش به فلوریدا برسد، در اواخر سال ۲۰۲۱ یک پرواز اولیه‌ی بدون‌سرنشین را انجام خواهد داد و طی آن کپسول فضایی اوریون را به یک سفر طولانی به دور ماه می‌فرستد. دومین پرواز آزمایشی سرنشین‌دار خواهد بود و طی آن ۴ فضانورد همراه‌با کپسول فضایی اوریون به پرواز در خواهند آمد. این پرواز در بازه زمانی سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است. و در نهایت، فرود روی ماه را داریم که بخشی از مأموریت آرتمیس ۳ خواهد بود.

ردیف اول از چپ به راست: جو آکابا، کایلا بارون، راجا چاری، متیو دومنیک، ویکتور گلاور، وودی هوبورگ؛ ردیف دوم: جانی کیم، کریستینا کُک، کیل لیندگرن، نیکول مان، آن مک‌کلین، جسیکا مایر؛ ردیف سوم: یاسمین مقبلی، کیت رابینز، فرانک روبیو، اسکات تینگل، جسیکا واتکینز، استفانی ویلسون

ناسا هم‌اکنون برنامه‌های خود را روی بازه زمانی گذاشته که دولت پرزیدنت ترامپ به این آژانس فضایی تحمیل کرده است. دونالد ترامپ خواستار بازگشت فضانوردان به ماه تا پایان سال ۲۰۲۴ شده بود. مأموریت فرود روی ماه قرار است که با استفاده از موشک سامانه پرتاب فضایی، کپسول فضایی اوریون و یک فرودگر ساخت بخش خصوصی انجام شود که هنوز ساخته نشده است. حال با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ [به کاندیدای حزب دموکرات، جو بایدن] بسیاری از ناظران عنوان کرده‌اند که به دلیل کمبود بودجه برای ساخت فرودگر که در مذاکرات بودجه کنگره آمریکا رخ داده، رسیدن به بازه زمانی ۲۰۲۴ برای فرود روی ماه تقریبا ناممکن است.

 

 
 

 

جیم برایدنستاین، رئیس ناسا که گزارش آخرین وضعیت پیشرفت برنامه آرتمیس را به سمع و نظر اعضای شورای ملی فضایی می‌رساند، در این خصوص گفت: «ما [ناسا] هم‌اکنون مشغول مذاکره برای تأمین بودجه فرودگر هستیم. این [مأموریت] باید اهمیتی نسلی داشته [و در برگیرنده‌ی نفع آیندگان] باشد، بدین جهت مستلزم حمایت قوی از سوی هر دو حزب است»

برایدنستاین ضمن تشکر از کنگره و سنا برای تأمین بخشی از بودجه مأموریت آرتمیس، تصریح کرد که این بودجه کمتر از مبلغی است که این سازمان برای فرود روی ماه در زمان برنامه‌ریزی شده در سال ۲۰۲۴ لازم دارد. رئیس ناسا در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان داشت: «بودجه پیشنهادی آنچه برای تحقق فرود روی ماه در سال ۲۰۲۴ احتیاج داریم را برآورده می‌سازد. ولی نهایتا اگر نتوانیم این بودجه را دریافت کنیم، مسئله دشوار و دشوارتر می‌شود.»

رئیس ناسا در ادامه‌ی گزارش خود با صراحت اعلام کرد که ناسا تا به حال تمامی نقاط عطف خود برای رسیدن به بازه زمانی مشخص شده را برآورده ساخته است. بااین‌حال، هنوز مشخص نیست که دولت بایدن چه نوع بودجه‌ای را به تصویب برساند یا اینکه با توجه به تأثیر اقتصادی بحران کرونا، پرداخت چک‌های کمکی و سایر مسائل اقتصادی پراهمیت، انجام مأموریت به ماه در کوتاه‌مدت توجیه سیاسی-اقتصادی داشته باشد. بااین‌حال، در فضای سیاسی آمریکا یک اتفاق‌نظر گسترده برای بازگشت ناسا به ماه وجود دارد و هر زمانی هم که مأموریت‌های آزمایشی آرتمیس آغاز شوند، آژانس فضایی نیاز به فضانوردان کاملا آموزش‌دیده‌ای خواهد داشت. فضانوردانی که روز چهارشنبه اسامیشان اعلام شد، از متنوع‌ترین گروه‌هایی هستند که ناسا تا به حال گرد آورده است. ۹ نفر از این فضانوردان مرد هستند که ۴ تن از آنان قبلا سابقه پروازهای فضایی را داشته‌اند. از ۹ فضانورد زن نیز ۵ تن قبلا به مأموریت‌های فضایی اعزام شده‌اند. بااین‌حال، ۹ نفر از ۱۸ فضانوردانی که اسامی آن‌ها اعلام شده، نیروهای تازه‌کار هستند که هیچ تجربه‌ای در پروازهای فضایی ندارند.

دو فضانورد از این فهرست، كیت روبینز و ویكتور گلاور، هم‌اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سر می‌برند و نیکول مان نیز قرار است که برای اولین مأموریت فضایی خود به همراه کپسول فضایی استارلینر بوئینگ به ایستگاه فضایی سفر کند. در این فهرست کریستینا کُک و جسیکا مایر نیز حضور دارند که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اولین راهپیمایی‌های فضایی تمام زنانه را انجام داده‌اند. فضانورد زن دیگر این فهرست که قبلا در ایستگاه فضایی بین‌المللی خدمت کرده، آن مک‌کلین است. یکی دیگر از این فضانوردان یاسمین مقبلی است که احتمالا نام او برای بسیاری از خوانندگان آشنا باشد. مقبلی همان فضانورد آمریکایی-ایرانی است که رسانه‌های فارسی‌زبان طی سه سال اخیر در مورد او بسیار گفته‌اند. حتی فیروز نادری از مدیران سابق ناسا، روز گذشته در صفحه‌ اینستاگرام خود عنوان داشت که «ممکن است اولین فضانورد زنی که روی ماه فرود می‌آید، یک فضانورد آمریکایی-ایرانی باشد.» که تلویحا به انتخاب احتمالی مقبلی به‌عنوان اولین فضانورد زن مسافر ماه اشاره داشت.

یاسمن مقبلی در جمع سایر فضانوردان آموزشی در خلال جلسه‌ پرسش‌و‌پاسخ زنده‌ای که در سپتامبر ۲۰۱۸ در سالن اجتماعات مقر ناسا، واشنگتن برگزار شد

مقبلی ۳۷ ساله از والدینی ایرانی در آلمان متولد شده است. والدین مقبلی پس از آنکه مدتی را در آلمان سپری کردند، به آمریکا مهاجرت کردند تا او تمام دوران تحصیلش را در آمریکا پشت سر بگذارد. مقبلی ضمن دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، به‌عنوان خلبان بالگردهای نظامی سوپرکبرا ده‌ها مأموریت جنگی را در سمت افسر تفنگداران دریایی آمریکا در کارنامه دارد. او در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان یکی از اعضای گروه ۲۲ نفره فضانوردان ناسا برای یک دوره آموزشی دو ساله انتخاب شد. مقبلی پس از پشت سر گذاشتن این دوره آموزشی در سال ۲۰۲۰ فارغ‌التحصیل شد تا واجد شرایط پروازهای فضایی شده و روی کاغذ فرصت سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی، مأموریت‌های آرتمیس به ماه و در نهایت مأموریت‌های مریخ را داشته باشد.

۱۸ فضانوردی که ناسا برای مأموریت‌های آرتمیس برگزید نیز به این ترتیب هستند:

 

 
 

 

جو آکابا، ۵۳ ساله (۳ مأموریت و ۳ راهپیمایی فضایی)

یاسمین مقبلی، ۳۷ ساله (فضانورد تازه‌کار)

کایلا بارون، ۳۳ ساله (فضانورد تازه‌کار)
راجا چاری، ۴۳ ساله (فضانورد تازه‌کار)
متیو دومنیک، ۳۹ ساله (فضانورد تازه‌کار)
ویکتور گلاور، ۴۴ ساله (۱ مأموریت فضایی)
وودی هوبرگ، ۳۵ ساله (فضانورد تازه‌کار)
جانی کیم، ۳۶ ساله (فضانورد تازه‌کار)
کریستینا کُک، ۴۱ ساله (۱ مأموریت و ۶ راهپیمایی فضایی)
کیل لیندگرن، ۴۷ ساله (۱ مأموریت و ۲ راهپیمایی فضایی)
نیکول مان، ۴۳ ساله (فضانورد تازه‌کار)
آن مک‌کلین، ۴۱ ساله (۱ مأموریت و ۲ راهپیمایی فضایی)
جسیکا مایر، ۴۳ ساله (۱ مأموریت و ۳ راهپیمایی فضایی)
کیت روبینز، ۴۲ ساله (۲ مأموریت و ۲ راهپیمایی فضایی)
فرانک روبیو، ۴۳ ساله (فضانورد تازه‌کار)
اسکات تینگل، ۵۵ ساله (۱ مأموریت و ۱ راهپیمایی فضایی)
جسیکا واتکینز، ۳۲ ساله (فضانورد تازه‌کار)
استفانی ویلسون، ۵۴ ساله (۳ مأموریت فضایی)

همچنین معاون رئیس‌جمهور، پیش از شروع جلسه شورای ملی فضایی، رسما نام پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال را به پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال تغییر داد. به همین ترتیب، نام پایگاه نیروی هوای پاتریک نیز به پایگاه نیروی فضایی پاتریک تغییر یافت.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    611 بازدید

    0 نظر

    درج: 23 آذر 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir