کنترل آلودگی هوا از فضا

0
کنترل آلودگی هوا از فضا

طبق پیشرفت‌های جدید ناسا و همکاری با کره جنوبی، به زودی کنترل آلودگی هوا از فضا در هر ساعتی از شبانه روز ممکن می‌شود. دانشمندان خواهند توانست داده‌های ساعتی از وضعیت آلودگی هوا را رصد کنند.


کنترل آلودگی هوا از فضا

ناسا، کره جنوبی و آژانس فضایی اروپا در حال همکاری با یکدیگر در «صورت فلکی مجازی» هستند تا کیفیت جهانی هوا را با جزئیات بی‌سابقه‌ای ثبت کنند. به زودی و برای اولین بار، کنترل آلودگی هوا از فضا در هر ساعتی از شبانه روز برای دانشمندان ممکن خواهد بود. اولین ابزار این ماموریت، پرتاب طیف‌سنج نظارتی محیط زیست در مدار زمین‌ثابت کره جنوبی (GEMS) در 18 فوریه بود. این وسیله روی ماهواره کره‌ای مامور بر نظارت سطح اقیانوس‌ها تعبیه شده و به فضا فرستاده شد. طبق گزارشات جدید ناسا، در سال 2022 نیز ابزاری تقریبا یکسان روی یک ماهواره ارتباطات تجاری به فضا اعزام خواهد شد. آن‌ها قرار است در نهایت به دو ابزار آژانس فضایی اروپا که به ماهواره‌های کنترل کیفیت هوا مجهزند و اولین بار در سال 2023 از زمین بلند خواهند شد، بپیوندد.

اطلاعات ساعتی، آلودگی‌هایی را که به صورت اپیزودیکی ظاهر می‌شوند، بهتر ثبت می‌کنند. مواردی مانند ترافیک ساعتی یا نیروگاهی که برای پاسخگویی به نیازهای اوج مصرف برق روشن می‌شوند. داده‌هایی که جمع‌آوری می‌شوند، تلاش برای تحت کنترل درآوردن آلاینده‌هایی از قبیل دی‌اکسید نیتروژن، دود، فرمالدئید و ذرات معلق در هوا را بهبود می‌بخشند. با کنترل آلودگی هوا از فضا، سازمان‌های ماهواره‌ای همچنین می‌توانند ببینند که آلودگی موجود در یک منطقه خاص، در همان جا ایجاد شده یا این که از کشور دیگری پراکنده شده است. «بری لفر» (Barry Lefer)، مدیر برنامه در بخش علوم زمین ناسا در یک جلسه مطبوعاتی گفت:

جالب‌ترین بخش کنترل آلودگی هوا از فضا این است که منابع ایجاد و مسیرهای حرکتی آلودگی در زمان‌های مختلف روز قابل مشاهده خواهد بود. ما می‌توانیم با توجه به کیفیت هوا، پیش‌بینی‌های مربوط به آلودگی هوا را دقیق‌تر به دست آوریم.

پیشینه ابزارهای مشاهداتی مبتنی بر فضا

 

 
 

 


ابزارهای قدیمی‌تر مبتنی بر فضا در این زمینه، فقط قادر به سنجش میزان آلودگی هوا یک بار در طول روز هستند. آن‌ها هر روز از بالای نقطه معینی از زمین عبور می‌کنند؛ درست همان طور که در مدار قطبی خورشیدآهنگ قرار می‌گیرند. GEMS به نخستین حسگر کیفیت هوا تبدیل شد که در مدار زمین‌ثابت به گردش در آید. چنین موقعیتی به آن اجازه می‌دهد مشاهدات مداوم در یک منطقه خاص داشته باشد.
رصد آلودگی هوا از فضا


نتایج کنترل آلودگی هوا از فضا

 

 
 

 


GEMS ذرات معلق در هوا و دود را در سراسر آسیا کنترل کرده و داده‌های آن تا سال آینده در دسترس خواهد بود. ناسا علاقه‌مند به دنبال کردن آلودگی‌های ناشی از میادین نفتی و گازی، کشتی‌ها و سکوهای حفاری و ترافیک ساعتی در آمریکای شمالی است. آژانس فضایی اروپا در تلاش است تا صحت پیش‌بینی‌های روزانه کیفیت هوا را بهبود بخشد و در اروپا و آفریقای شمالی مستقر شود. دانشمندان همکار در این پروژه اعلام کرده‌اند که فراتر از این اهداف، داده‌های جمع‌آوری شده می‌توانند درک ما را درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات مربوط به کیفیت هوا که بر سلامت انسان تاثیرگذار هستند، افزایش دهند. «بن ویلمن» (Ben Veihelmann)، بازپرس امنیتی ESA در هلند می‌گوید:

 

 
 

 


بر اساس یک مطالعه جدید، آلودگی هوا در اروپا، میانگین امید به زندگی را تا دو سال کاهش داده است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    645 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 خرداد 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir