بررسی ماموریت‌های جدید به مریخ

0
بررسی ماموریت‌های جدید به مریخ

تا سال بعد همین موقع، سیارۀ مریخ مملو از فعالیت‌های رباتی می‌شود. زیرا سه کشور آمریکا، چین و امارات متحدهٔ عربی قرار است تا چند روز دیگر به سیارهٔ سرخ کاوشگر و مدارگرد ارسال کنند.

ناسا در گذشته پنج مریخ‌نورد به سیارهٔ سرخ فرستاده، اما این اولین‌بار است که چین و امارات متحده دست به چنین پروژه‌ای می‌زنند. قرار است این ربات‌ها اولین نقشهٔ جهانی از اقلیم مریخ را تهیه و سطح سیاره را حفاری کرده و به دنبال نشانه‌هایی از میکروب‌هایی بگردند که مدت‌زمان طولانی از مرگ آن‌ها گذشته و شاید روزی در دره‌ها و بستر رودهای مریخ حضور داشته‌اند. این مأموریت‌ها می‌توانند اولین ردپای حیات بر روی سیاره‌ای دیگر را کشف کنند.

قرار است در تا چند روز دیگر پرتاب موشک‌ها انجام شود تا در گذر نزدیک ِ مریخ از زمین، موفق به رسیدن به آن شویم. اگر این موقعیت از دست برود، تا سال ۲۰۲۲ موقعیت مناسبی برای پرتاب وجود نخواهد داشت. روسیه و آژانس فضایی اروپا نیز برنامه‌ای برای ارسال یک مریخ‌نورد به مریخ در سال جاری داشتند اما پس از تأخیر ایجاد شده توسط همه‌گیری ویروس کرونا مجبور به عقب‌نشینی شدند. پرتاب موشک‌ها به دو سال بعد موکول شده است.

 

 
 

 

مریخ‌نورد «استقامت» ناسا نمونه‌های سنگ را ذخیره و به زمین باز می‌گرداند

مهندسان دو سال پیش در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در کالیفرنیا شروع به سرهم کردن این مریخ‌نورد کردند. پیش‌تر آن را با نام مریخ‌نورد ۲۰۲۰ می‌شناختند؛ نامی موقت تا ناسا نام «استقامت» را در یک مسابقه نام‌گذاری برنده اعلام کرد.

الکساندر مَدِر، دانش‌آموز کلاس هفتم از ویرجینیا که این نام را پیشنهاد داد، در مقالهٔ ارسالی خود نوشت: «ما به‌عنوان بشر، موجوداتی فرگشت یافته هستیم که آموخته‌ایم با هر وضعیتی، هر چقدر هم سخت، سازگار شویم. ما عقب‌گردهای زیادی در مسیر مریخ خواهیم داشت. با این ‌حال ما می‌توانیم “استقامت” داشته باشیم.»

در حال حاضر ناسا با چند مورد تاخیر روبرو شده است. زمان پرتاب تاکنون دو بار به عقب افتاده و به تاریخ ۳۰ جولای موکول شده است. این یعنی سازمان فضایی از آن تاریخ تنها دو هفته وقت دارد تا موقعیت پرتاب در ۱۵ اکتبر بسته شود.

اگر همه‌چیز درست پیش برود، مریخ‌نورد در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ به گودال جزرو در مریخ می‌رسد؛ بستر رودی باستانی که ممکن است نشانه‌هایی از حیات میکروبی در خود داشته باشد. در طی این مأموریت که از آغاز تا پایان ۳ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، قرار است در سطح مریخ حفاری و نمونه‌هایی از سنگ و خاک آن جمع‌آوری‌شده و به نقطه‌ای مشخص برده شود تا در مأموریتی دیگر به زمین بازگردانده شود.

پس از فرود، مریخ‌نورد قرار است از قسمت زیرین خود بالگرد کوچکی آزاد کند. این بالگرد، با نام «مهارت»، نمایشی از فناوری است. اگر موفقیت‌آمیز باشد، تبدیل به اولین پرواز دارای نیروی محرکه در سیاره‌ای دیگر خواهد شد. استقامت نیز خود حامل ابزارهای پیشرو در علم خواهد بود: سامانهٔ جدید راهبری برای کاهش خطر فرود بر روی سیارهٔ سرخ، دستگاهی طراحی شده به‌منظور تولید اکسیژن از دی‌اکسید کربن و ابزارهایی برای جمع‌آوری داده که به دانشمندان کمک می‌کند تا با دقت بالاتری آب‌وهوای مریخ را پیش‌بینی کنند.

در کنار هم، این پیشرفت‌ها می‌توانند ما را به قدم گذاشتن بر روی مریخ نزدیک‌تر کنند. ” توماس زوربوخن” معاون مدیریت ناسا، در جلسهٔ اعلان نام مریخ‌نورد گفت: «ما در حال تاریخ‌سازی هستیم. این مأموریت دور اول سفر اول بشریت به مریخ خواهد بود و نمونه‌هایی برای ما خواهد آورد تا اسرار حیات را کشف کنیم.» ناسا این کاوشگر را به کیپ کارناوال فلوریدا برده تا آمادگی‌های لازم برای پرتاب را انجام دهد.

 

 
 

 

کاوشگر «امید» امارات اولین نقشهٔ اقلیم مریخ را تهیه خواهد کرد

امارات متحدهٔ عربی آماده است تا فضاپیمای به‌اندازهٔ شاسی‌بلند خود را از ژاپن به وقت محلی پرتاب کند. مدارگرد امید اولین مأموریت جهان عرب به سیاره‌ای دیگر است. این کاوشگر به شش، مدارگرد دیگر به دور مریخ خواهد پیوست و قرار نیست روی سطح آن فرود بیاید. این فضاپیما با چرخیدن به دور سیارهٔ سرخ، جو مریخ را با زیر نظر گرفتن هم کنش آن با بادهای خورشیدی و مسیریابی از دست رفت هیدروژن و اکسیژن مورد مطالعه قرار خواهد داد.

هدف امید این است که نموداری از نقشهٔ جهانی اقلیم سیاره در طول یک سال مریخی رسم کند. این اولین تصویر از مریخ در نوع خود خواهد بود. به دلیل وجود مداری بزرگ و بیضی‌شکل، این کاوشگر به‌احتمال‌قوی خواهد توانست بیشتر سیاره را در هر چرخش ۵۵ ساعته خود به دور آن پوشش بدهد. سرپرست علمی این مأموریت و وزیر علوم پیشرفته امارات متحدهٔ عربی، سارا الامیری در گفتگو با مجلهٔ Nature گفت: «ما قادر خواهیم بود در طول تمام روز و یک سال مریخی، سراسر سیاره را پوشش دهیم.»

 

 
 

 

سطح‌نشین چین به دنبال آب‌های عمقی در مریخ خواهد گشت که نشانه‌های حیات در آن‌ها باشد

وزارت ملی فضا در چین، پس از موفقیت در ارسال سطح‌نشین به بخش دور ماه، ربات‌های فضایی خود را به جرم آسمانی دیگری می‌برد. این مأموریت با نام تیانون-۱، به معنای «جستجو به دنبال حقیقت آسمانی» خواهد بود. اگر این مأموریت موفقیت‌آمیز باشد، اولین مأموریت به مریخ برای استقرار محل فرود، ارسال سطح‌نورد و ارسال فضاپیما به مدار سیاره، آن هم به یکجا خواهد بود.

این سطح‌نشین مجهز به سامانهٔ راداری خواهد بود که می‌تواند توده‌های عمقی آب در مریخ را شناسایی کند. همچنین به چین کمک خواهد کرد تا برای مأموریت خود با هدف بازگرداندن نمونه‌ای از مریخ به زمین در دههٔ ۲۰۳۰ میلادی آماده شود. چین به این خاطر که اولین تجربهٔ فرود در سیاره‌ای دیگر را تجربه می‌کند، محلی به نسبت عاری از مواد سمی را در Utopia Planitia، محلی عظیم از سنگ‌های آتشفشانی، انتخاب کرده است. چین هنوز زمان دقیقی برای پرتاب خود اعلام نکرده، اما قرار است همانند ناسا در اواخر جولای انجام شود.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    884 بازدید

    0 نظر

    درج: 1 مرداد 1399

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir