ستاره نوترونی منبع تغذیه کدام سیاهچاله‌ها است

+1
ستاره نوترونی منبع تغذیه کدام سیاهچاله‌ها است

این بار قصد داریم از ستاره نوترونی بگوییم که منبع تغذیه برخی از سیاهچاله‌ها می‌شود.

چه چیزی برای یک ستاره که به‌تازگی به یک ستاره نوترونی تبدیل شده از همه بدتر است؟ اینکه توسط یک هیولای دیگر خورده شود! دنیای کهکشان‌ها بی‌قانون و خشن است؛ و ما شاهد این خشونت هستیم. این اولین بار است که انسان‌ها می‌توانند ناظر بلعیده شدن یک ستاره نوترونی توسط یک سیاه چاله باشند.

محققین رصدخانه‌های امواج گرانشی لایگو و ویرگو روز ۱۴ ام اوت (۲۳ مرداد) برای اولین بار شواهدی به دست آوردند که خبر از یک اتفاق نادر می‌داد. درگیری یک ستاره نوترونی با هیولای سیاه غیرقابل توقف! اطلاعات زیادی برای تحلیل وجود دارد. در واقع هنوز دانشمندان در حال آنالیز و بررسی داده‌های به دست آمده از امواج گرانشی هستند. امواج گرانشی لرزش‌های خفیف و بسیار کوچک در فضا زمان هستند که توسط اجرام سنگین و پر شتاب ایجاد می‌شود.

امواج گرانشی همیشه به معنی وقوع اتفاقی عظیم در بخشی از کهکشان هستند. ولی مشاهدات اخیر که مربوط به کنش و واکنش یک سیاهچاله و ستاره نوترونی است، شبیه به هیچ کدام از مواردی که تا کنون ثبت شده، نیست و البته باید اشاره کرد که آن چه تاکنون توسط ویرگو و لایگو ثبت شده، در نوع خود بسیار هیجان انگیز بوده‌اند. از دو سیاه چاله در حال ادغام گرفته تا دو ستاره نوترونی که به یکدیگر برخورد می‌کنند. با این حال محققین می‌گویند ماجرای این ستاره و سیاه چاله حتی از موارد قبلی هم عجیب‌تر است.

چند ماه پیش برای اولین برای اولین بار سیگنال‌های ضعیفی از این ستاره نوترونی و سیاهچاله ثبت شده بود. به همین دلیل نمی‌شد بر اساس آن نتیجه گیری کرد. ولی سیگنالی که چند روز پیش توسط ویرگو و لایگو ثبت شد، آن‌قدر قدرتمند و واضح بود که جای هیچ شک و ابهامی باقی نگذاشت. ستاره نوترونی ما در فاصله ۹۰۰ میلیون سال نوری از ما در حال بلعیده شدن توسط یک سیاهچاله است.

حالا دانشمندان سر تلسکوپ‌هایشان را به آن سمت کج کرده‌اند به این امید که از آن ناحیه نور حاصل از این برهم کنش عظیم مشاهده شود. زمانی که ستاره نوترونی به پایان عمر خود برسد، قبل از واپاشی کامل، نوری شدید از خود ساتع خواهد کرد. مطالعات بیشتر در مورد این مورد عجیب و نادر به پرده برداشتن از راز‌های بی‌شمار اجرام مرموز فضایی کمک می‌کند. ولی قبل از هر چیز باید گفت کشف این اتفاق به خودی خود هم بسیار جالب و شگفت انگیز است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    856 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 دی 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir