اولین سیاره فراخورشیدی در کمربند حیات کشف شد

+1
اولین سیاره فراخورشیدی در کمربند حیات کشف شد

دانشمندان برای اولین بار با استفاده از داده‌های ارسالی از تلسکوپ شکارچی حیات فرازمینی TESS ناسا موفق به کشف سیاره‌ای فراخورشیدی در کمربند حیات شده‌اند.

داشمندان با استفاده از داده های ارسالی از تلسکوپ شکارچی حیات فرازمینی TESS ناسا موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی در کمربندی حیات شده‌اند. به گفته کارشناسان این سیاره امکان دارد حاوی آب مایع باشد که عاملی بسیار مهم برای حیات جانداران است و می‌تواند مقصدی در آینده برای ارسال فضانوردان و مسکونی کردن سیاره باشد.

 

 
 

 

این سیاره ابعادی مشابه کره زمین دارد و TOI ۷۰۰ d نام گذاری شده است که در فاصله ۱۰۱.۵ سال نوری از زمین قرار دارد و به گفته کارشناسان موقعیت مناسب آن امکان تحقیق حیات فرا زمینی را پیش روی دانشمندان قرار داده است.
کاوشگر رباتیک TESS به طور ویژه با هدف یافت سیاره‌های فراخورشیدی به ابعاد کره زمین در مجاورت ستاره‌های میزبان خود طراحی و راه اندازی شده است.

کاوشگر TESS درسال ۲۰۱۸ راه اندازی شده است و با استفاده از شیوه ترانزیت به بررسی و شناسایی سیاره ها‌ی فراخورشیدی می‌پردازد. در این شیوه ماهواره با بررسی میزان نور عبوری از مقابل ستاره‌های کهکشان‌های دور دست سیاره‌هایی که به دور ستاره گردش می‌کنند را شناسایی می‌کند. با استفاده از این شیوه ابعاد سیاره فراخورشیدی هم قابل شناسایی خواهد بود.

 

 
 

 

نظیر این شیوه شناسایی سیاره فراخورشیدی پیش‌تر به وسیله تلسکوپ فضایی کپلرمورد استفاده قرار گرفته بود. این تلسکوپ فضایی در طول دوران فعالیت خود موفق به کشف حدود ۴۰۰۰ سیاره فرا خورشیدی شده بود.

ستاره این سیاره TOI ۷۰۰ نام دارد و دانشمندان سه سیاره دیگر هم در مدار این ستاره شناسایی کرده اند. سیاره TOI ۷۰۰ b هر ۱۰ روز یک بار مدار ستاره خود را کامل می‌کند

سیاره‌های دیگر این سیستم ستاره ای، به نام TOI ۷۰۰ c حدود ۲.۶ برابر ابعاد کره زمین است و به گفته دانشمندان از دسته سیاره‌های با هسته گازی است و هر ۱۶ روز یک بار مدارخود به دور ستاره میزبانش را تکمیل می‌کند.
سیاره دیگر در این سیستم TOI ۷۰۰ d نام دارد که خارجی‌ترین سیاره در مدار اطراف ستاره اش هست. ابعاد این سیاره تنها ۲۰ درصد بزرگ‌تر از زمین است و هر ۳۷ روز یک بارمدارخود به دور ستاره میزبانش را تکمیل می‌کند.

 

 
 

 


از بین سیاره‌ها دانشمندان به دلیل فاصله ویژه قرارگیری TOI ۷۰۰ d از ستاره میزبانش، آن را گزینه‌ای مناسب برای جست و جو حیات فرا زمینی معرفی کرده اند.
افزون بر تلسکوپ فضایی TESS، دانشمندان به تازگی با استفاده از داده‌های دریافتی از تلسکوپ فضایی اسپیتزر، Spitzer هم به داده‌های مشابهی درباره این سیستم ستاره‌ای دست یافته اند.
سیستم ستاره‌ای TOI ۷۰۰ d درفاصله نزدیکی از سیستم ستاره‌ای TRAPPIST-۱ قرار دارد که تلسکوپ فضایی اسپیتزر به طور ویژه برای بررسی آنها به فضا پرتاب شده است.
این سیستم ستاره‌ای متشکل از چندین سیاره است و کارشناسان امیدوار به کشف نشانه‌هایی از حیات فرازمینی در آنها هستند.
سیستم ستاره‌ای TRAPPIST-۱، شامل یک ستاره کوتوله است که تنها ۴۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و میزبان هفت سیاره به ابعاد کره زمین است که بنابر مطالعه‌های انجام شده ۳ سیاره آن در کمربند حیات قرار دارند.

 

 
 

 

بررسی این سیستم ستاره‌ای با استفاده از فناوری‌های پیشرفته یکی از هدف‌های ارسال تلسکوپ فضایی جیمزوب است که در سال ۲۰۲۱ به فضاپرتاب خواهد شد.
دانشمندان در نظر دارند با استفاده از داده‌های دریافتی از تلسکوپ فضایی جیمز وب به بررسی گاز‌های اتمسفر سیاره‌های سیستم ستاره‌ای TRAPPIST-۱ بپردازند و گازهایی چون متان و اکسیژن را در آن شناسایی کنند.
کارشناسان امیدوار هستند با بررسی داده‌های دریافتی از تلسکوپ فضایی جیمز وب در آینده بتوانند به شبیه سازی رایانه جو سیاره‌های سیستم ستاره‌ای TOI ۷۰۰ بپردازند و آب وهوای موجود در جو سیاره‌ها را پیاده سازی کنند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    888 بازدید

    0 نظر

    درج: 21 دی 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir