برخورد جالب سه ابر سیاه چاله در فضا

0
برخورد جالب سه ابر سیاه چاله در فضا

تا چند سال پیش حتی از برخورد سیاه چاله‌ها با یکدیگر هم خبر نداشتیم و حالا دانشمندان تئوری برخورد سه عدد از غول آسا‌ترین و سنگین‌ترین اجرامی را که در کیهان می‌شناسیم، بررسی می‌کنند.

شاید در آینده واقعاً شاهد چنین رویدادی باشیم، ولی آن روز، امروز نیست. در عوض حالا می‌توانیم برخورد سه کهکشانی که در مرکز خود چند ابر سیاه چاله دارند بررسی کنیم.

اگر برخورد دو کهکشان باهم به‌اندازه کافی جذاب و پیچیده نیست، حالا می‌توانیم خودمان را با برخورد سه کهکشانی که در مسیر هم قرار گرفته‌اند سرگرم کنیم. این یک اتفاق بسیار نادر است و در حقیقت ما چیز زیادی از آن نمی‌دانیم. قطعاً هر چه برخورد‌های بیشتر و عظیم‌تر و پیچیده‌تری را مشاهده کنیم، درک رفتار کهکشان‌ها و نحوه برخورد و تعامل آن‌ها باهم برایمان بهتر روشن می‌شود.

برخورد کهکشان‌ها و سیاهچاله‌ها، هیچ کدام دیگر خبر جدید و هیجان انگیزی محسوب نمی‌شود. پیش از این سیستم جدید تشخیص امواج گرانشی موارد بسیاری را برای ما روشن کرده است و در سال‌های اخیر موارد مختلف و عجیبی از تعامل این اجرام دیده‌ایم. همه چیز معمولی است به غیر از تعداد اجرام در حال تعامل، البته این راه را هم باید اضافه کرد که این سیاهچاله‌ها، ابر سیاه چاله‌هایی در مرکز کهکشان با جرمی معادل چند صد میلیون برابر جرم خورشید ما هستند که بی‌نهایت ستاره آنها را محاصره کرده‌اند.

چنین برخورد‌های عظیمی برای شکل دادن جهانی که اکنون داریم ضروری بوده است. در حقیقت هیچ کسی به‌درستی نمی‌داند سیاهچاله‌ها چطور توانستند در ابتدای آغاز جهان چنین به چنین جرم عظیمی دست پیدا کنند. یک احتمال آن است که این سیاهچاله‌ها از طریق همین برخورد‌های عظیم تغذیه کنند و به یک هیولای سیاه و غیرقابل توقف تبدیل شده‌اند.

مسائل پیچیده و راز‌های پیرامون سیاهچاله‌ها باعث شده دانشمندان زیادی وقت و انرژی خود را برای پیدا کردن نمونه‌های مختلف سیاهچاله‌ها صرف کنند. همین بررسی‌ها باعث شد که نهایتاً سیستم مذکور که سابقاً به آن SDSS J۰۸۴۹۰۵.۵۱+۱۱۱۴۴۷.۲ گفته می‌شد، کشف شود. سیستمی که حالا به‌طور خلاصه «سه‌گانه» نامیده می‌شود.

چندین سال بر روی این سیستم مطالعه و در نهایت مشخص شد که این سیستم نه دو سیاهچاله، بلکه شامل سه ابر سیاه چاله است، با توجه به اینکه هر سیاهچاله یک کهکشان به دنبال خود دارد، می‌توان انتظار داشت برخورد آنها تا میلیون‌ها سال دیگر ادامه داشته باشد. برخورد این کهکشان‌ها باعث ایجاد یک کهکشان غول‌آسای غیر همسان و سیاهچاله‌های عظیم در مرکز آن خواهد شد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    770 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 دی 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir