کشف سیاره‌های فراخورشیدی جدید

0
کشف سیاره‌های فراخورشیدی جدید

دانشمندان دانشگاه اوپن(Open) پرده از رازهای جدیدی در مورد سیاره‌های واقع در خارج از منظومه شمسی برداشته‌اند.

به نقل از فیز، امروز سه ستاره شناس دانشگاه اوپن(Open) اکتشافات بدیعی را فاش کرده‌اند که به دانشمندان امکان می‌دهد سیاره‌های خارج از منظومه شمسی را بیشتر بشناسند.

پروفسور "کارول هاسول"، دکتر "دانیل استاب" و دکتر "جان بارنز" سه منظومه سیاره‌ای جدید و نزدیک کشف کرده‌اند.

این تحقیقات که به رهبری پروفسور هاسول انجام شد، سیاره‌های جدیدی را خارج از منظومه شمسی به عنوان بخشی از پروژه "سیاره‌های متفرقه"(DMPP) کشف کردند.

این پروژه توسط شورای تأسیسات علوم و فناوری بریتانیا تأمین شده است و شامل یک گروه بین‌المللی از محققان است.

محققان این پروژه برای شناسایی منظومه‌های سیاره‌ای از تلسکوپ ۳.۶ متری رصدخانه جنوبی اروپا در "لاسیلا" در شیلی و از روش جستجوگر سرعت پرتو سیاره‌ای با دقت بالا(HARPS) و طیف سنجی یافتن سیاره استفاده کردند.

آنها گروهی از ستارگان معروف به "DMPP-۱"، "DMPP-۲" و "DMPP-۳" را مورد مطالعه قرار دادند.

این سیارات کشف شده به نام‌های "DMPP-۱b"، "DMPP-۱c "، "DMPP-۱d "، "DMPP-۱e"، "DMPP-۲b" و "DMPP-۳Ab" بسیار نزدیک به ستاره‌های میزبان خود هستند و دارای دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد تا ۱۸۰۰ درجه سانتی‌گراد هستند. در این دما، جو و حتی سطح سنگی سیاره را می‌توان از دست داد و برخی از این مواد به شکل لفافه باریکی از گاز پراکنده می‌شوند.

 

 
 

 

این لفافه، نور ستاره را فیلتر می‌کند و سرنخ‌هایی را ایجاد می‌کند که به محققان اجازه می‌دهد بخش کوچکی از ستاره‌ها را با این سیارات غیرمعمول و بسیار داغ انتخاب کنند. با مطالعه بیشتر می‌توان ترکیب شیمیایی لفافه را اندازه گرفت و نوع سنگ را بر روی سطح این سیاره داغ تشخیص داد.

این سیاره‌های جدید، به ویژه "DMPP-۱d "، "DMPP-۱e" و "DMPP-۳Ab" می‌توانند کلید باز کردن قفل زمین شناسی سیاره‌های صخره‌ای خارج از منظومه شمسی باشند.

پروفسور "کارول هاسول" رئیس نجوم دانشگاه اوپن گفت: این اکتشافات جدید بسیار امیدوار کننده هستند. آنها به ما اجازه می‌دهند تا روابط بین جرم، اندازه و ترکیب سیارات خارج از منظومه شمسی را اندازه بگیریم.

وی افزود: ما اکنون می‌توانیم ببینیم که به طور کلی سیارات چگونه تشکیل می‌شوند و آیا سیاره خودمان معمولی است. به عنوان مثال ما هنوز نمی‌دانیم که سیاره زمین به صورت تصادفی در منظومه شمسی قرار دارد یا خیر و زمین و زهره بزرگترین اجرام سنگی این منظومه هستند که بیشترین بخش از جرم آنها از آهن ساخته شده است.

منظومه "DMPP-۱" دارای سه سیاره فرازمینی با جرم بین سه تا ۱۰ برابر زمین است که هر سیاره آن هر چند روز یک بار به دور ستاره خود می‌گردند. این منظومه همچنین دارای سیاره گرمی به اندازه نپتون است که هر ۲۰ روز یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد.

دکتر "دانیل استاب" گفت: "DMPP-۱" میزبان یک سیستم سیاره‌ای بسیار مهم با سه سیاره فراخورشیدی کم جرم است که ترکیب آنها را می‌توان اندازه گیری کرد.

سیاره "DMPP-۲b" نیز یک سیاره غول پیکر با جرم تقریبا نصف مشتری است که در یک مدار پنج روزه می‌گردد. این سیاره در مطالعات قبلی نادیده گرفته شده بود، زیرا حرکت گرانشی مداری، آن را مبهم کرده بود.

دکتر "جان بارنز" یکی از اعضای پژوهش دانشگاه اوپن با اظهار اینکه این اکتشافات جدید هیجان انگیز هستند، گفت: "DMPP-۳" یک شگفتی بزرگ بود. ما به دنبال سیگنال ریز و درشتی بودیم که حاکی از چرخش سیاره‌ای با جرم کم باشد، اما اولین چیزی که پیدا کردیم سیگنال بزرگی بود که ناشی از یک ستاره همراه بود که انتظارش را نداشتیم.

این ستاره همراه یعنی "DMPP-۳B" فقط به اندازه‌ای است که بتواند همجوشی هیدروژن را حفظ کند و در بین کلیه ستارگان در ستارگان با کمترین جرم قرار دارد. این ستارگان کوچک بسیار کم رنگ هستند و تشخیص‌شان دشوار است.

دکتر "بارنز" و گروهش پس از شناسایی این ستاره کم نور، سیاره‌ای به نام "DMPP-۳Ab" را دو یا سه برابر زمین پیدا کردند که هر هفت روز یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    777 بازدید

    0 نظر

    درج: 8 دی 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir