بارش شهابی دنباله‌دار هر ۱۹۰۹ روز از خورشید عبور می‌کند

+1
بارش شهابی دنباله‌دار هر ۱۹۰۹ روز از خورشید عبور می‌کند

بارش شهابی اتادلوی به عنوان یکی از بارش‌های شهابی فصل تابستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به اوج می‌رسد ولی به دلیل کم بودن تعداد شهاب‌های آن، این پدیده از داخل شهر امکان رصد ندارد.

خسرو جعفری‌زاده کارشناس حوزه نجوم آماتوری در گفت‌وگو با ایسنا، بارش شهابی اتادلوی را یکی از بارش‌های معروف فصل تابستان توصیف کرد و گفت: این بارش از ۳۰ تیر تا اول شهریور ماه فعالیت دارد و در شامگاه دوشنبه ۷ و صبح روز سه‌شنبه ۸ مردادماه به اوج بارش می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه تعداد شهاب‌های این بارش کم است، اظهار کرد: نرخ سرسویی (تعداد شهاب‌هایی که در هر ساعت مشاهده می‌شود) ۱۶ شهاب در هر ساعت برآورد شده است.

جعفری‌زاده منشا بارش شهابی اتادلوی را بازمانده دنباله‌داری به نام ۹۶P ماخهولز (۹۶P/Maccholz) دانست و خاطر نشان کرد: ماخهولز، دنباله‌داری با دوره تناوب است که در منظومه شمسی به دور خورشید می‌گردد و هر زمانی که به نزدیکی خورشید می‌رسد، بارش شهابی اتادلوی تشدید می‌شود.

 

 
 

 

به گفته وی این دنباله‌دار در ۱۲ می سال ۱۹۸۶ از سوی دونالد ماخهولز کشف شده و هر ۱۹۰۹ روز یک بار به دور خورشید می‌گردد ضمن آنکه این دنباله‌دار قدر (درخشندگی) آن کم و تنها با تلسکوپ قابل مشاهده است.

این فعال حوزه نجوم به وضعیت آسمان برای بارش این شهاب‌باران اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این بارش در سال جاری در وضعیت خوبی قرار دارد، ادامه داد: از آنجایی که ماه پر نوری در آسمان وجود ندارد از این رو رصدگران می‌توانند به رصد این پدیده نجومی بپردازند ضمن آنکه ماه در صورت فلکی ثور (گاو) قرار دارد و درصد بخش درخشان ماه حدود ۳۰ درصد است.

به گفته وی این میزان درخشندگی ماه اثری در بارش شهابی اتادلوی ندارد.

جعفری‌زاده با تاکید بر اینکه صورت فلکی "دلو" در ساعت ۱۰ شب از افق شرقی طلوع می‌کند، گفت: بعد از نیمه شب بهترین زمان برای رصد این بارش شهابی است ولی رصدگران نمی‌توانند در داخل شهر این بارش شهابی را مشاهده کنند؛ چراکه تعداد شهاب‌های این شهاب‌باران اندک است ضمن آنکه شهاب‌های آن نیز دارای شهاب‌های پرنوری نیست.

وی با تاکید بر اینکه آخرین بار دنبال‌دار ماخهولز در سال ۲۰۱۷ از نزدیکی خورشید عبور کرد و تا ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۳ به نزدیکی خورشید باز نمی‌گردد، خاطر نشان کرد: از این رو در حال حاضر این بارش شهابی زیاد فعال نیست و تعداد شهاب‌های کمی دارد از این رو این تصور که بتوان از داخل شهر این بارش را رصد کرد، اشتباه است.

جعفری‌زاده، رصد این پدیده را مشروط به وجود آسمان تاریک و به دور از آلودگی نوری و در شرایط آب‌وهوایی مناسب دانست و یادآور شد: شهاب‌های این بارش از یک کانون خارج می‌شوند به گونه‌ای که در صورت مشاهده شهابی در آسمان، به مسیر مخالف برگردانند، به صورت فلکی دلو می‌رسند.

وی به بیان نحوه عکاسی از این بارش شهابی پرداخت و گفت: برای این امر نیاز به آسمان تاریک مناطق امن خارج شهر است.

این فعال نجومی خاطر نشان کرد: بعد از بارش شهابی اتادلوی، در شامگاه ۲۱ و بامداد ۲۲ مرداد بارش شهابی برساوشی خواهد بود که در طی آن قادر به رصد ۱۰۰ شهاب در هر ساعت هستیم و یکی از بهترین بارش‌های شهابی سال به شمار می‌رود ولی ماه شب دهم نیز این پدیده زیبای آسمان را همراهی می‌کند.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    862 بازدید

    0 نظر

    درج: 6 مرداد 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir